• Tre barn tre barnbarn

Varför gör man sena aborter!

Jag vet och förstår till fullo att man ibland måste avbryta en graviditet på grund av sjukdom,fostret eller Mamman kanske inte skulle klara nio månaders graviditet.

Men sen finns det dom som gör sena aborter (efter vecka 12) det tycker jag är onödigt,man borde kunna bestämma sig långt innan för om man vill ha barn eller inte.

Varför i hela friden tar det så lång tid innan man kommer fram till att man inte vill ha barn.

Vill inte strö salt i några sår,men varför varför gör man inte abort direkt när man märker att man är gravid ,vet man att man inte skyddat sig så borde man fatta det rätt snabbt!

• Svar på tråden Varför gör man sena aborter!
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    lokisse skrev 2010-09-23 17:26:51 följande:
    gissar att misbruksproblem hamnar i sociala problem?
    Ja, det skulle jag också gissa på. Det är för få fall för att ligga under psykisk sjukdom och dessutom passar det inte där med den kategoribeskrivning som ges.
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • pyjamastrollet
    lokisse skrev 2010-09-23 17:26:51 följande:
    gissar att misbruksproblem hamnar i sociala problem?
    Japp, ganska säker på det...
  • cloudberry79

Dubbla orsaker kan också vara abort pga Downs syndrom, då man anger att man pga sociala skäl inte vill eller kan ta hand om ett barn med särskilda behov.

If you love me - please don't feed me!
  • lennartsdotter
    Sadness skrev 2010-09-23 17:05:03 följande:
    Screenshotade från socialstyrelsen, 46,7% av aborterna efter v18 var pga sociala anledningar.

Fast termen "sen abort" avser inte aborter efter v. 18 utan alla aborter efter v. 12. Denna information gäller alltså inte för alla sena aborter utan bara för den minsta andelen av dem.
  • M C

Intressant även att nästan alla med skador blev beviljade men bara 80% av de med sociala orsaker.

Bra länkat!

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • upyours
    Tre barn tre barnbarn skrev 2010-09-16 22:29:50 följande:

Jag vet och förstår till fullo att man ibland måste avbryta en graviditet på grund av sjukdom,fostret eller Mamman kanske inte skulle klara nio månaders graviditet.

Men sen finns det dom som gör sena aborter (efter vecka 12) det tycker jag är onödigt,man borde kunna bestämma sig långt innan för om man vill ha barn eller inte.

Varför i hela friden tar det så lång tid innan man kommer fram till att man inte vill ha barn.

Vill inte strö salt i några sår,men varför varför gör man inte abort direkt när man märker att man är gravid ,vet man att man inte skyddat sig så borde man fatta det rätt snabbt!

För att nåt hände just då?
    Det är nästan roligt jämt
  • mclo

Jag skulle själv inte kunna göra en abort oavsett om barnet skulle visa sig vara sjuk(om det inte visar sig vara nåt barnet verkligen kommer lida av och ha ont) det är ju trots allt ett barn som "skapat" själv, och och ja visst det är jäkligt tufft att vara mamma till ett barn med utvecklingsstörning.

• Tre barn tre barnbarn
    mclo skrev 2010-09-24 01:34:57 följande:
    Jag skulle själv inte kunna göra en abort oavsett om barnet skulle visa sig vara sjuk(om det inte visar sig vara nåt barnet verkligen kommer lida av och ha ont) det är ju trots allt ett barn som "skapat" själv, och och ja visst det är jäkligt tufft att vara mamma till ett barn med utvecklingsstörning.
    Tror inte att jag hade gjort det hellr,min syster har två barn med funktionshinder och dom har bara varit till glädje i familjen,själva mår dom fantastiskt bra!
  • Tre barn tre barnbarn
    Sadness skrev 2010-09-23 17:05:03 följande:
    Screenshotade från socialstyrelsen, 46,7% av aborterna efter v18 var pga sociala anledningar.

Tack tack för upplysningen,då kan jag sluta undra nu då!
  • pyjamastrollet
    Tre barn tre barnbarn skrev 2010-09-24 14:06:30 följande:
    Tror inte att jag hade gjort det hellr,min syster har två barn med funktionshinder och dom har bara varit till glädje i familjen,själva mår dom fantastiskt bra!
    Nej men du kan väl förstå att någon annan inte skulle vilja det? I tabellen som publicerats här så visar den statistiken över aborter som det ansökts om efter v.18 och då snackar vi inte lätta funktionsnedsättningar och små sociala problem när det blir beviljat. Vi snackar grava missbildningar (där barnet kanske har små chanser att klara sig) och t.ex missbrukare som inte bara lätt kan sluta med sina missbruk för att lyckas bära fram ett barn. Det kan också vara personer som skadar sig själva och som kanske lever i förhållanden där de utsätts för massa våld. Mellan v.12-18 görs ytterst få aborter och många av dessa görs av kvinnor över 35 (troligen många kromosomförändringar)... Ser faktiskt inga problem med den lagstiftning vi har idag, ingen väntar ju med en abort för att det är roligt utan det finns ALLTID en orsak till att den inte görs innan v.12!
  • mclo
    Tre barn tre barnbarn skrev 2010-09-24 14:06:30 följande:
    Jag har själv en son med en ovanlig kromosomavvikelse och hjärnskada, visst jag vet inte om han någonsin kommer kunna gå eller prata m.m men att få se han glad och skratta och ha sina bus för sig förgyller verkligen dagen.
Svar på tråden Varför gör man sena aborter!