vittra skrev 2010-09-17 10:23:39 följande:
Alla symptom var mycket tydligare med andra och kom tidigare. Växtvärk som några redan nämnt, och dessutom var jag rejält illamående samt fick uppsvälld mage väldigt tidigt och hade problem med det hela första trimestern. Med första barnet var jag inte illamående alls och fattade inte att jag var gravid förrän väldigt sent eftersom enda tecknet jag uppfattade var trötthet och kanske lite större bröst.
Sedan fortgick hela andra graviditeten med mycket starkare och värre grav-bekymmer. Halsbrännan var konstant ända tills hon kom ut. Jag hade problem med hård mage från första dagen tills hon kom ut. Fick äta ljust bröd för att undvika förstoppning helt, ja jag undvek alltså större mängder fibrer under hela grav.
Sammandragningarna började mycket tidigt och blev riktigt onda i tredje trimestern, med första kände jag inte av några alls. Foglossningen blev mycket värre och började redan i v 13. Med första hade jag bara lite känning i mitten av grav som sen försvann, andra så kunde jag knappt gå vissa dagar och jag hade även mycket ont av foglossningen efter förlossningen. Tom nu 4 veckor efter så har jag fortfarande känningar, kan tex inte stödja på ett ben i taget utan att få ont.
Jag var dessutom gigantiskt mycket större under andra graviditeten så ingen kunde ju gå miste om att jag var gravid, ens under första trimestern
Förlossningarna var också helt olika, första började med vattenavgång, andra med värkar och det gick snabbt eftersom jag haft så mycket förvärkar. Dock skedde båda i v 37+1, men andra barnet vägde 1 kg mer och var flera cm längre!
Gud ja, förstoppningen hade jag förträngt. Hoppade ändå över järnet helt (till BM:s förtvivlan

) och åt katrinplommon som en galning. Trögt ändå....och hemorojder efter förlossningen....blä, lite fortfarande

...och eftervärkar.....