• Hormonermedhumör

Graviditetssymtom andra graviditeten ?

Ni som fött barn iallafall 2 ggr (eller är gravida med ert andra barn) ... kom symtomen tidigare ? var det samma symtom ? upplevdes de starkare/svagare än förra gången ? eller var symtomen annorlunda på nåt sätt den andra gången än den första ?

• Svar på tråden Graviditetssymtom andra graviditeten ?
  • Joje

Mina graviditeter var helt annorlunda.

Med första fick jag symtom tidigt, kramper och metallsmak i munnen, var på gyn och fick ett plus 1 vecka innan BIM. Med andra hade jag inga symtom alls, testade på BIM och fick ett STARKT plus!!

Med första mådde jag illa i 4 månader, med andra mådde jag inte illa alls!

Med första hade jag jätteont i brösten, men inte med andra!

Med andra fick jag foglossning i vecka 10 och det höll i sig resten av graviditeten. Ingen foglossning med första barnet.

Var MYCKET tröttare med andra, men det beror väl mest på att jag blev gravid när första var 6 månader!

Hade mycket förvärkar med andra barnet, hade inga förvärkar alls (som jag kände) med första.

Förlossningarna har också varit helt olika!!

♥ Mamma till ♂ 17 april 2007 & ♀ 12 juli 2008 ♥
  • Hormonermedhumör
    Flickan och kråkan skrev 2010-09-17 09:19:33 följande:
    Både och.

Plussade på BIM, testade inte innan.
    Nu såhär efteråt kände du vid början av den andra graviditeten nåt som kunde liknas vid en tyngdkänsla långt ner i magen i mitten och/eller stick i/kring underlivet ?
  • Flickan och kråkan
    Hormonermedhumör skrev 2010-09-17 09:21:46 följande:
    Nu såhär efteråt kände du vid början av den andra graviditeten nåt som kunde liknas vid en tyngdkänsla långt ner i magen i mitten och/eller stick i/kring underlivet ?
    Svårt att säga......men ja, det där med tyngdkänsla känns bekant. Jag var ganska säker på en gång för det kändes rätt ordentligt rätt omgående tyckte jag.
  • Hormonermedhumör
    Flickan och kråkan skrev 2010-09-17 09:43:14 följande:
    Svårt att säga......men ja, det där med tyngdkänsla känns bekant. Jag var ganska säker på en gång för det kändes rätt ordentligt rätt omgående tyckte jag.
    Ok låter mkt lovande :) ! Blir mer och mer säker på att jag är gravid. Kände du denna tyngdkänsla även med första ? Tror inte jag gjorde det. Har du haft urinvägsinfektion när du varit gravid ?
  • Flickan och kråkan
    Hormonermedhumör skrev 2010-09-17 09:46:01 följande:
    Ok låter mkt lovande :) ! Blir mer och mer säker på att jag är gravid. Kände du denna tyngdkänsla även med första ? Tror inte jag gjorde det. Har du haft urinvägsinfektion när du varit gravid ?
    Nej, jag kände egentligen ingenting med första....aningens ömmande bröst efter BIM, men marginellt. Hade inte mycket symptom med någon av dem. Växtvärk med båda (senare med första, "långt" efter BIM). Kvällsillamående (senare) med andra, inte så jag kräktes eller så bara åksjukekänsla. Lite foglossning med andra mot slutet.
  • vittra

Alla symptom var mycket tydligare med andra och kom tidigare. Växtvärk som några redan nämnt, och dessutom var jag rejält illamående samt fick uppsvälld mage väldigt tidigt och hade problem med det hela första trimestern. Med första barnet var jag inte illamående alls och fattade inte att jag var gravid förrän väldigt sent eftersom enda tecknet jag uppfattade var trötthet och kanske lite större bröst.

Sedan fortgick hela andra graviditeten med mycket starkare och värre grav-bekymmer. Halsbrännan var konstant ända tills hon kom ut. Jag hade problem med hård mage från första dagen tills hon kom ut. Fick äta ljust bröd för att undvika förstoppning helt, ja jag undvek alltså större mängder fibrer under hela grav.
    Sammandragningarna började mycket tidigt och blev riktigt onda i tredje trimestern, med första kände jag inte av några alls. Foglossningen blev mycket värre och började redan i v 13. Med första hade jag bara lite känning i mitten av grav som sen försvann, andra så kunde jag knappt gå vissa dagar och jag hade även mycket ont av foglossningen efter förlossningen. Tom nu 4 veckor efter så har jag fortfarande känningar, kan tex inte stödja på ett ben i taget utan att få ont.

Jag var dessutom gigantiskt mycket större under andra graviditeten så ingen kunde ju gå miste om att jag var gravid, ens under första trimestern

Förlossningarna var också helt olika, första började med vattenavgång, andra med värkar och det gick snabbt eftersom jag haft så mycket förvärkar. Dock skedde båda i v 37+1, men andra barnet vägde 1 kg mer och var flera cm längre!

• Flickan och kråkan
    vittra skrev 2010-09-17 10:23:39 följande:
    Alla symptom var mycket tydligare med andra och kom tidigare. Växtvärk som några redan nämnt, och dessutom var jag rejält illamående samt fick uppsvälld mage väldigt tidigt och hade problem med det hela första trimestern. Med första barnet var jag inte illamående alls och fattade inte att jag var gravid förrän väldigt sent eftersom enda tecknet jag uppfattade var trötthet och kanske lite större bröst.

Sedan fortgick hela andra graviditeten med mycket starkare och värre grav-bekymmer. Halsbrännan var konstant ända tills hon kom ut. Jag hade problem med hård mage från första dagen tills hon kom ut. Fick äta ljust bröd för att undvika förstoppning helt, ja jag undvek alltså större mängder fibrer under hela grav.
    Sammandragningarna började mycket tidigt och blev riktigt onda i tredje trimestern, med första kände jag inte av några alls. Foglossningen blev mycket värre och började redan i v 13. Med första hade jag bara lite känning i mitten av grav som sen försvann, andra så kunde jag knappt gå vissa dagar och jag hade även mycket ont av foglossningen efter förlossningen. Tom nu 4 veckor efter så har jag fortfarande känningar, kan tex inte stödja på ett ben i taget utan att få ont.

Jag var dessutom gigantiskt mycket större under andra graviditeten så ingen kunde ju gå miste om att jag var gravid, ens under första trimestern

Förlossningarna var också helt olika, första började med vattenavgång, andra med värkar och det gick snabbt eftersom jag haft så mycket förvärkar. Dock skedde båda i v 37+1, men andra barnet vägde 1 kg mer och var flera cm längre!
    Gud ja, förstoppningen hade jag förträngt. Hoppade ändå över järnet helt (till BM:s förtvivlan ) och åt katrinplommon som en galning. Trögt ändå....och hemorojder efter förlossningen....blä, lite fortfarande ...och eftervärkar.....
  • Spexig
    Hormonermedhumör skrev 2010-09-17 08:21:46 följande:
    Hur tidigt efter ÄL reagerade din kropp på graviditeten med symtom ?
    Illamåendet kom i v4 med tvåan (v 8 m ettan), det var det tidigaste.
  • Jempajenny

Jag upplever att de tidiga graviditetssymptomen var mycket tydliga andra gången.

Jag fick "mensvärk" trots att jag aldrig har det. Det kändes tydligt i livmodern. Brösten ömmade mer. Magen svullnade tidigt. Innerst inne var jag ganska säker på att jag var gravid bara någon vecka efter ÄL.

♥ Jempajenny, Agnes och bebisen i magen: jempajenny.bloggagratis.se
  • mer grubbel

För mig var det tvärtom, hade massa tidiga symtom med ettan. Nu med tvåan fick jag ta hur många graviditetstest som helst i början för att övertyga mig själv om att jag var gravid. Kände absolut INGENTING fram till v 8 ungefär när jag började må lite illa. Framåt mitten av graviditeten har jag däremot fått mer besvär än förra gången, som foglossning, nästäppa, halsbränna osv.

• Hormonermedhumör
    Flickan och kråkan skrev 2010-09-17 10:38:33 följande:
    Gud ja, förstoppningen hade jag förträngt. Hoppade ändå över järnet helt (till BM:s förtvivlan ) och åt katrinplommon som en galning. Trögt ändå....och hemorojder efter förlossningen....blä, lite fortfarande ...och eftervärkar.....
    En fråga till. Då när du blev gravid med ditt andra barn upplevde du då att ju närmare BIM du kom desto färre/svagare symtom hade du ?
  • milli79

Denna graviditeten var i början helt olik första. Med sonen mådde jag illa direkt, var väldigt yr, ömma bröst, kände mig allmänt olustig riktigt tidigt. Hade sen jättesvårt för matos/olika dofter och sååå trött så jag var hemma från jobbet några dra. Vaknade ofta på nätterna med illamående.

Denna graviditeten (är nu i v27) har jag mått så mycket bättre. Kände mig lite bakfull i början och var yr några gånger tidigt men inte alls lika tydligt som första. Har haft lättare med dofter och knappt mått illa alls. Inga ömmande bröst denna gången heller... men nu börjar foglossningen bli jobbig.

• robinminson

Hej allihopa!
    Jag kanske är lite sent ute men frågar ändå o hoppas på svar :)

Har någon här under 2 graviditeten upplevt stark mensvärk i mage o rygg? och tyngdkänsla, tätare urinträgningar? illamående? känsla av uppsvullen mage?  Fick min första för snart 6 månader sedan. Nu har jag ont nere i magen så som jag beskrev, har inte testat mig än, men tänkte att jag ska göra det snart.

Svar på tråden Graviditetssymtom andra graviditeten ?