Fija m 2 pojkar skrev 2010-09-17 20:28:16 följande:
Hej.
Jag är präst och har vanligen dop i kyrkan men har också haft flera dop i hemmet. Jag är själv döpt hemma, men har valt att ha dop för mina barn i kyrkan (dock inte själv döpt dem).
Det finns för- och nackdelar med hemdop. Jag brukar uppmärksamma föräldrar på följande.
- För vissa är det viktigt att kunna konfirmeras eller vigas på samma plats.
- Man kan inte alltid återvända till den plats man döps på, om det är ett privat hem, som man kanske säljer så småningom.
- Det är ofta bara prästen som kommer hem vid hemdop. Därför går man ofta miste om live-musik.
En del vill ha dop i hemmet för att man inte vill ha dopgudstjänst med en annan familj, utan vill ha det vi präster kallar ett enskilt dop. Det kan man alltid önska hos prästen.
I vår församling har musikerna inte möjlighet att delta vid dopgudstjänster i hemmet. Därför blir det bara jag som präst som kommer. Förutom att man går miste om musikern, arbetar också vaktmästaren med att göra i ordning kyrkan. Han/hon kommer inte heller med prästen hem.
När jag har döpt barn som är drygt året, är det naturligt att de springer omkring. Det är inte heller säkert att de är så glada för att en okänd person lyfter upp dem (någon gång har jag varit gravid och inte kunnat). Därför har jag bett att föräldrarna eller faddern håller dem under själva dophandlingen.
För oss som själva har barn är det naturligt att barn rör sig i kyrkan, vare sig det är dopbarnet eller större syskon. Så jag hoppas inte det är av rädsla för vad som kan hända i kyrkan som ni väljer hemmet.
Lycka till!
/ Skånepräst
Tack, vad snällt av dig att svara, nu fick jag svar på alla mina funderingar faktiskt...
Vi får se hur vi gör, jag tycker ju om atmosfären i kyrkan och livemusiken är ju såklart speciell.
Vi får finurla lite på det,
återigen tack för att du tog dig tid!