• Victoria70

Downs syndrom - Vi gjorde abort

Idag är det 11 dagar sedan aborten. Tårarna rinner fortfarande på mig varje dag och jag känner en sån stor sorg och förlust. Visst har det blivit bättre, man jag vill så gärna ha ett till barn, men tiden rinner iväg. Har tidigare haft ett missfall och det har tagit tid att bli gravid igen och så slutar det i en abort.

Hur lång tid tar det innan mensen är tilbaka igen och vågar jag försöka igen?

Gjorde aborten efter 17 veckor och det var inte roligt. Orkar jag gå igenom samma sak igen, jag jag tror det, men då vill jag göra moderkaksprov istället för fostervattenprov då man kan göra det betydligt tidigare. Är det någon som har varit i samma situation som jag?

Sorgsen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-09 11:43
    I början av februari för 1 år sedan var det tänkt att vårt barn skulle ha kommit. Känner att jag vill uppdatera tråden med hur jag mår nu när det har gått en tid för er alla som behöver stöd i ert beslut. Livet går vidare och jag mår bättre.

Klart att jag tänker på det barn som jag inte fick, men för mig var det ett val som var rätt för mig. Vi som är här och har varit i den här tråden har funnit ett stort stöd genom att känna att man inte är ensam. Här kan man älta, vara ledsen, glad, frusterad, arg eller bara läsa.

Det finns många som gärna vill påpeka att det val vi gjort inte är rätt. Du som besöker den här tråden och tycker att vi fel som gjort abort pga. DS har rätt att tycka så och jag är medveten om att man kan tycka så, men skriv det inte här.

Låt tråden vara ett stöd för alla som tagit detta svåra beslut att avstå från ett barn.

Kramar till er alla superkvinnor!

• Svar på tråden Downs syndrom - Vi gjorde abort
  • Anonym (Sorgsen)
    Quincey skrev 2025-04-27 15:39:09 följande:

Jag förstår, det är så tufft. Alla säger att det kommer vända snart men man väntar och väntar och det vänder aldrig. Hoppas vi båda får skriva att vi fått våra efterlängtade barn här snart ❤️

Åh segt att det var påskstängt. När ska du börja testa inför äl? Frågade också om att sätta in två och min klinik sa också nej.

Hade testdag idag. Testade negativt med RFSU-testet jag fått av kliniken. Tog 2 till test för kunde typ inte tro på det, också blanka men med svag skugga efter 5 min.. Tog då CB digitalt som visade Gravid 1-2 veckor. Så har ingen aning nu. Så många gånger man varit i ovisshet.

Håller med 😕 Ja, det hoppas jag verkligen ❤️

Verkligen segt. Nu väntar jag på mensen som borde komma vilken dag som helst. 

Tyvärr kan ju testen visa en svag skugga efter 5 minuter fast det är negativt. Har hänt mig flera gånger. Men att det digitala visade positivt låter ju bra! Hur har det gått? ❤️
  • Quincey
    Anonym (Sorgsen) skrev 2025-04-30 23:55:48 följande:
    Håller med 😕 Ja, det hoppas jag verkligen ❤️

Verkligen segt. Nu väntar jag på mensen som borde komma vilken dag som helst. 

Tyvärr kan ju testen visa en svag skugga efter 5 minuter fast det är negativt. Har hänt mig flera gånger. Men att det digitala visade positivt låter ju bra! Hur har det gått? ❤️
    Det blev ännu en kemisk tyvärr, testade negativt i början av veckan och slutade med progesteron så nu har blödningen börjat 😔 4 tidiga mf nu. Vet inte vad mer man kan göra. Så besviken att man inte får testa embryona, har ingen livsgnista kvar längre.
  • Anonym (Sorgsen)
    Quincey skrev 2025-05-03 15:05:38 följande:
    Det blev ännu en kemisk tyvärr, testade negativt i början av veckan och slutade med progesteron så nu har blödningen börjat 😔 4 tidiga mf nu. Vet inte vad mer man kan göra. Så besviken att man inte får testa embryona, har ingen livsgnista kvar längre.

Vad tråkigt att höra, beklagar verkligen 😔❤️

Ja det är verkligen en besvikelse att man inte får testa embryona. Så mycket vi får stå ut med med alla återföringar som ändå aldrig kommer bli något. 

• Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Quincey
    Anonym (Sorgsen) skrev 2025-05-10 21:27:07 följande:

Vad tråkigt att höra, beklagar verkligen 😔❤️

Ja det är verkligen en besvikelse att man inte får testa embryona. Så mycket vi får stå ut med med alla återföringar som ändå aldrig kommer bli något. 

Hur går det för dig nu? Har du återföring planerad snart? ❤️
  • Anonym (Sorgsen)
    Quincey skrev 2025-05-12 14:01:01 följande:
    Hur går det för dig nu? Har du återföring planerad snart? ❤️
    Gjorde återföring förra lördagen. Tror tyvärr inte det fäst. Har tagit ?testa tidigt test? och hittills har det varit negativt. Jag har inte testdag förrän fredag egentligen så förstår ju såklart att det är alldeles för tidigt att testa. Men tidigare när det fäst har det varit positivt på typ RD 5.

Hur går det för dig? Har du gjort någon mer återföring nu? ❤️
  • Quincey
    Anonym (Sorgsen) skrev 2025-05-24 13:56:51 följande:
    Gjorde återföring förra lördagen. Tror tyvärr inte det fäst. Har tagit ?testa tidigt test? och hittills har det varit negativt. Jag har inte testdag förrän fredag egentligen så förstår ju såklart att det är alldeles för tidigt att testa. Men tidigare när det fäst har det varit positivt på typ RD 5.

Hur går det för dig? Har du gjort någon mer återföring nu? ❤️
    Hej, hur har det gått för dig? ❤️

Jag gjorde återföring i slutet av maj och testade positivt ❤️❤️ Hoppas hoppas hoppas det går bra denna gång. Det var en blastocyst från samma omgång som vår pojke. Får göra ultraljud en vecka tidigare denna gång. 

Ringde också kyrkogårdsförvaltningen för att höra vad som händer med askspridningen. Fick då veta att askan spreds för flera månader sedan och att de skickat brev till vår gamla adress.. När vi lämnade askan i december frågade jag om detta och de sa att de skickar till folkbokföringsadressen men det gjorde de alltså inte. Allt efter avbrytandet har strulat otroligt mycket, men nu har vi hälsat på på kyrkogården. Av en slump blev det på mors dag så var tungt men också fint att få ett avslut.
  • Anonym (Sorgsen)
    Quincey skrev 2025-06-16 10:23:25 följande:
    Hej, hur har det gått för dig? ❤️

Jag gjorde återföring i slutet av maj och testade positivt ❤️❤️ Hoppas hoppas hoppas det går bra denna gång. Det var en blastocyst från samma omgång som vår pojke. Får göra ultraljud en vecka tidigare denna gång. 

Ringde också kyrkogårdsförvaltningen för att höra vad som händer med askspridningen. Fick då veta att askan spreds för flera månader sedan och att de skickat brev till vår gamla adress.. När vi lämnade askan i december frågade jag om detta och de sa att de skickar till folkbokföringsadressen men det gjorde de alltså inte. Allt efter avbrytandet har strulat otroligt mycket, men nu har vi hälsat på på kyrkogården. Av en slump blev det på mors dag så var tungt men också fint att få ett avslut.
    Hej,
    Det går inge vidare tyvärr. Börjar tappa energin och hoppet efter 10 återföringar som inte tagit sig. 😔

Grattis, håller tummarna för dig ❤️

Men vad de strulat med det där 😕 
    Skönt att ni fått veta nu i alla fall. Fint att det blev mors dag, men förstår att det var tungt också. 
    Vi va på minneslunden för någon vecka sedan. Då hade vi inte varit där på ett tag. Men kändes skönt att åka dit, tända ett ljus och sitta och prata en stund om allt. 
  • Quincey
    Anonym (Sorgsen) skrev 2025-07-06 16:59:38 följande:
    Hej,
    Det går inge vidare tyvärr. Börjar tappa energin och hoppet efter 10 återföringar som inte tagit sig. 😔

Grattis, håller tummarna för dig ❤️

Men vad de strulat med det där 😕 
    Skönt att ni fått veta nu i alla fall. Fint att det blev mors dag, men förstår att det var tungt också. 
    Vi va på minneslunden för någon vecka sedan. Då hade vi inte varit där på ett tag. Men kändes skönt att åka dit, tända ett ljus och sitta och prata en stund om allt. 
    Åh jag beklagar. Förstår hur du känner med att tappa hoppet men det som fick mig att må bättre är tanken på att vi kom så långt som vi gjorde med våra barn och det måste kunna hända igen ❤️❤️ Hoppas du kan njuta av sommaren och samla kraft inför hösten.

Så fint att man har en plats att åka till. Snart är det ett år sedan vi avbröt, ska till minneslunden då igen, tiden har gått så fort samtidigt som året har varit supertufft.
  • Anonym (Sorgsen)
    Quincey skrev 2025-07-16 13:56:14 följande:
    Åh jag beklagar. Förstår hur du känner med att tappa hoppet men det som fick mig att må bättre är tanken på att vi kom så långt som vi gjorde med våra barn och det måste kunna hända igen ❤️❤️ Hoppas du kan njuta av sommaren och samla kraft inför hösten.

Så fint att man har en plats att åka till. Snart är det ett år sedan vi avbröt, ska till minneslunden då igen, tiden har gått så fort samtidigt som året har varit supertufft.

Tack ❤️ Ja man har ju i alla fall lyckats hålla en graviditet. 

Är inne på min 4e och sista semestervecka nu. Har hittat på mycket kul och träffat många människor, så känner att jag kunnat släppa mycket av det här med barnlösheten för tillfället. Men är rädd för hur jag kommer må när jag kommer tillbaka till en vardag igen. 

Vi ska göra lite ändringar i livsstil (kosten och kosttillskott bl a) i 3 månader nu innan sista äggplocket. Hoppas det kan hjälpa.

Känner också att tiden har gått väldigt fort. Men som du säger har det varit en tuff tid.

Hur går det för dig med graviditeten? 🙂❤️

• Quincey
    Anonym (Sorgsen) skrev 2025-08-04 14:56:25 följande:

Tack ❤️ Ja man har ju i alla fall lyckats hålla en graviditet. 

Är inne på min 4e och sista semestervecka nu. Har hittat på mycket kul och träffat många människor, så känner att jag kunnat släppa mycket av det här med barnlösheten för tillfället. Men är rädd för hur jag kommer må när jag kommer tillbaka till en vardag igen. 

Vi ska göra lite ändringar i livsstil (kosten och kosttillskott bl a) i 3 månader nu innan sista äggplocket. Hoppas det kan hjälpa.

Känner också att tiden har gått väldigt fort. Men som du säger har det varit en tuff tid.

Hur går det för dig med graviditeten? 🙂❤️

Låter som en härlig semester! Förstår känslan att oroa sig för hur man ska må men tänk positivt så mycket du kan. Jag tror stenhårt på att du kommer få ett till barn! Har kliniken föreslagit att ni ska göra något annorlunda denna gång? Hade du gjort hysteroskopi?

Det låter ju bra, vi körde en diet under IVF 3-6 och tog så mycket kosttillskott. Vet inte om det hjälpte, tror andra faktorer påverkar mer, men skadar ju inte så värt att göra tycker jag. 

Har gjort KUB och NIPT nu. Fick göra KUB lite oplanerat under ett ultraljud i vecka 12 så slapp ha ångest innan. Fick 1:20 000 för trisomi 13 och 18 (det jag hade hög risk för sist) och 1:3 000 för trisomi 21, vilket oroade mig lite. Men hon sa direkt att hon såg näsbenet. Det såg de inte ens i vecka 16 sist. Fick svar på nipt en vecka senare. Overkligt att se ett resultat där, loggade in så många gånger sist och resultatet kom aldrig in. Känner mig väldigt lättad över allt men är ordentligt bränd efter allt som hänt. Tacksam att kunna göra IVF, men känns frustrerande att inte veta grundorsaken till vår infertilitet. 

Svar på tråden Downs syndrom - Vi gjorde abort