• loppis7

Åka tillbaka till födelselandet ta med syskon ?

Mannen har en adopterad dotter sen tidigare o nu ska dottern, mannen , jag , syskonen o farmor åka dit , men jag tycker inte att jag o småsyskonen 2o3 år gamla ska åka med då vi ska åka till Indien både då jag tycker att de andra är för små o att det skulle vara bättre att mannen ,dottern o farmor skulle åka själva.
    Hur övertygar jag mannen att vi ska stanna hemma ?

• Svar på tråden Åka tillbaka till födelselandet ta med syskon ?
  • loppis7

Tack för bra svar mor till två kina tjejer !

• Mammalicious too
    mor till två kina tjejer skrev 2010-09-18 22:42:49 följande:

Jag har varit i Indien flera gånger och bla besökt  Goa flera gånger och jag tyckte att det var härligt där. Goa är Indien för nybörjare! Jag skulle inte tveka att ta mina relativt små barn dit om hotellet är ok. Resan är lång och man ska vara införstådd i att transferen kan vara långsam. (Men många åker med små barn till Tailand och det tar längre tid.) I Goa finns härliga stränder, god mat (har INTE blivit sjuk i magen), härlig värme och en chans att njuta av Indien lite på avstånd. För Goa är inte mycket Indien, det är som vilken annan turistort (jag vet att det är en delstat).

En resa till Goa är inte en adoptionsresa till hemlandet. Goa är en semesterort som vilken annan i vilken del av världen som. Visst kommer flickan att möta indiska människor, men jag gissar att hon möter dem hemma i sverige också. I Goa kommer ni att möta samma turister som ni gör på andra turistorter.

Följ med din man, ta med er barnen och njut tillsammans med farmor av ett alldeles underbart Goa!

Håller inte med. Åkte till ett grannland till landet jag föddes i när jag var 14 år och det var stor skillnad att möta personer som "såg ut som jag" där än att springa på personer i Sverige som kommer från samma världsdel. För mig var det väldigt stor grej. Att åka till sitt födelseland (inte hemland, det är alltid Sverige) är inte som att åka till vilket land som helst. Det är stort och väckte mycket hos mig och min pappa som var med på resan.
  • Mammalicious too

alltså jag var inte i födelselandet utan i ett grannland men det räckte för mig för det var både bra men också jobbigt.

• loppis7

Tack för att du delade med sig av erfarenheter Mammalicious too !

Jag kan tänka mig att många tankar o funderingar kom upp, sen så är det ju självklart att Sverige är min bonus dotters hemland men hennes födelseland är ju faktiskt Indien o jag har aldrig sagt att vi ska göra en återresa utan en "vanlig" resa men som säkert kan väcka många tankar även hos henne.

• Lovely India

Hej! Är just hemkommen från Indien. Vi har hämtat vår lillasyster där! Lillasyster blev sjuk o inlagd på sjukhus, mkt jobbigt för hela familjen. Men har man en bra försäkring (vanlig reseförsäkring?) så finns det moderna privatsjukhus med god standard.
    Vi har varit till Goa flera ggr på semester, senast när storasyster var 3 år. Bor man på ett bra hotell, gärna all inclusive, så är det nästan som en vanlig charterresa. 3 åriga dottern älskade semestern i Goa, men det senaste resan blev tuff. Indisk storstad o sjuk lillasyster. Men att åka på charter till Goa skulle kännas tryggt o härligt, enligt mina erfarenheter. Vi älskar Goa!

• loppis7

Va jobbigt att lilla syster blev sjuk men grattis till eran lilla dotter !
    Låter annars toppen ang Goa , det hotellet vi har valt e ett enklare hotell men som ligger bra på stranden o har fått bra betyg .Men vi kanske skulle ha titta på ett lite bättre allinclusive hotell istället.

• VNmamma
    hag7 skrev 2010-09-18 08:02:35 följande:
    Mannen har en adopterad dotter sen tidigare o nu ska dottern, mannen , jag , syskonen o farmor åka dit , men jag tycker inte att jag o småsyskonen 2o3 år gamla ska åka med då vi ska åka till Indien både då jag tycker att de andra är för små o att det skulle vara bättre att mannen ,dottern o farmor skulle åka själva.
    Hur övertygar jag mannen att vi ska stanna hemma ?
    Ingen av oss känner personerna i fråga men det JAG läser in är en pappa som inte tar tillfället  i akt att göra den här speciella resan med sin dotter ensam. Även om det inte handlar om en återresa med besök på barnhem, fosterfamilj, etc så är det en återresa och den KAN vara nog så omtumlande - och fin. Det vet jag av egen erfarenhet. Tänk att få dela det med sin pappa, utan några småsyskon som tar honom i anspråk! Vore jag i pappans kläder skulle (borde) jag tänka, vad fint att få dela detta med min dotter utan att behöva tänka på de andra i familjen.

Dessutom blir det ju billigare om ni stannar hemma
  • loppis7

VNmamma:Precis så som jag känner o tycker , känner mig faktiskt lite på hoppad av vissa här då man verkar tro att jag inte kan acceptera min bonus dotter vilket är helt fel utan det är jag som försöker "trycka" på aå att vi alla tillsammans ska få o ha en fin relation .

• VNmamma
    hag7 skrev 2010-09-21 12:47:12 följande:
    VNmamma:Precis så som jag känner o tycker , känner mig faktiskt lite på hoppad av vissa här då man verkar tro att jag inte kan acceptera min bonus dotter vilket är helt fel utan det är jag som försöker "trycka" på aå att vi alla tillsammans ska få o ha en fin relation .
    Om jag får fortsätta att spekulera är det kanske så att din man t o m undviker den närhet (till sin dotter) och de starka känslor (också för honom) som en Indienresa kan innebära.

Tycker många män är lite handfallna när det kommer till nära relationer, även sina barn. Det är ju inte så sällsynt att det är kvinnan i relationen som håller igång relationen till vuxna barn, till föräldrar, även svärföräldrar. Vissa män är också osjälvständiga och vill till varje pris göra saker med hela familjen, delar ogärna på sig, gör inte saker på egen hand, osv.

Hoppas ni får det bra, hur ni än gör. Om du åker med behöver du i alla fall inte oroa dig för att resan ska bli "farligt". Goa är, som några skrivit, verkligen Indien light. Jättefint, jag tror du kommer att gilla det!  
  • loppis7

Återgen tack för väl valda ord !
    Tror också att det är någon slags rädsla hos min man som gör att han inte vill åka själv med sin dotter , tror hela adoptionsproccesen var väldigt jobbig även för honom samt att han har kännt/känner nån slags oduglighet att inte kunna få barn naturligt fast jag säger att det inte är viktigt på vilket sätt man får barn tan det viktigaste är väl ändå att man får barn.

• VNmamma
    hag7 skrev 2010-09-21 14:18:01 följande:
    Återgen tack för väl valda ord !
    Tror också att det är någon slags rädsla hos min man som gör att han inte vill åka själv med sin dotter , tror hela adoptionsproccesen var väldigt jobbig även för honom samt att han har kännt/känner nån slags oduglighet att inte kunna få barn naturligt fast jag säger att det inte är viktigt på vilket sätt man får barn tan det viktigaste är väl ändå att man får barn.
    Hur uppkom idéen, vems förslag var det att resa till Indien?
  • Lovely India
    hag7 skrev 2010-09-21 00:02:55 följande:
    Va jobbigt att lilla syster blev sjuk men grattis till eran lilla dotter !
    Låter annars toppen ang Goa , det hotellet vi har valt e ett enklare hotell men som ligger bra på stranden o har fått bra betyg .Men vi kanske skulle ha titta på ett lite bättre allinclusive hotell istället.
    Tack Skrattande
    Är det möjligen Chalston Beach, i så fall kan jag varmt rekommenderaGlad
  • loppis7

Vnmamman:Dom hade tidigt bestämmt tillsammans med farmorn att dom skulle åka dit men det var när mon man o hans ex var tillsammans, jag tycker bara att det är synd att min man inte kan passa på att njuta ev tiden han får tillsammans med sin dotter snart vill hon bara vara med sina kompisar tiden går så fort.Jag åkte faktiskt själv men min äldsta son på en resa i somras o det var jättemysigt.
    Lovely India: Precis det hotellet vi har bokat , vill gärna ha massor av info !

• Lovely India

Vi har bott där 2 ggr, o varit dit o ätit på restaurangen när vi inte bott där. Mkt trivsamt tyckte viSkrattande Skicka gärna meddelande till mig, så kan jag berätta massor!

Svar på tråden Åka tillbaka till födelselandet ta med syskon ?