• tjocksockan

Någon med erfarenhet av yrsel?

Jag undrar om det finns några av er som drabbats av yrsel/svinmingskänslor? Har ni fått någon hjälp mot det? Jag drabbas ibland och det är ju så otäckt. Har varit på vårdcentralen men de hittade ingen orsak. Någon som vet var man kan vända sig för att gå vidare? Jag vill verkligen få ett slut på detta.
    Det vore intressant att få veta andras erfarenheter av yrsel och svimningskänslor.

• Svar på tråden Någon med erfarenhet av yrsel?
  • Aakashan

Har haft massor av yrsel och det har i grunden varit stressrelaterat. Men det kommer ju även när man "känner sig lugn". Exemplevis i soffan när man glor på tv. Kan ju vara llt från stress till sockernivån. Blodtrycket kan ju utlösa yrsel med, men som andra sagt, gör en ordentlig undersökning igen!!
    Lycka till!!!

• Buggen

Har i ca 6 veckor nu haft en långvarig yrsel och huvudvärk i tiningen. Spelar ingen roll om jag ligger,sitter eller går,lika illa i alla lägen. Blir också "åksjuk" när jag är rör på mig under längre tid och ingen av dom vanliga huvudvärkstabletterna hjälper. Har varit hos min vårdcentral och gjort en massa tester bland annat den testen för lösa kristaller när dom vänder på huvudet. dom har inget svar på varför jag har både huvudvärk och yrsel. Har inte varit stressad och symptomerna har inte lättat av att vara hemma. Äter normalt och tränar/tränade ett par gånger i veckan. Har nu fått remiss både till neurologen och öron,näsa,hals kliniken. För mig känns det som att jag antingen har druckit ett par glass vin eller att jag är på en båt,ingen skillnad i olika lägen, pluss en ihärdig huvudvärk på toppen av det hela. Just att jag har huvudvärk gör att mina symptomer inte stämmer med lösa kristaller eller lägesyrsel.
    Alla tips och råd vore toppen för är så himla trött på det här.

N.

• tjocksockan
    Aakashan skrev 2010-09-24 15:39:01 följande:
    Har haft massor av yrsel och det har i grunden varit stressrelaterat. Men det kommer ju även när man "känner sig lugn". Exemplevis i soffan när man glor på tv. Kan ju vara llt från stress till sockernivån. Blodtrycket kan ju utlösa yrsel med, men som andra sagt, gör en ordentlig undersökning igen!!
    Lycka till!!!
    Hur länge har det hållit i sig för dig? Har du kunnat göra något åt det? Fått någon hjälp?
  • tjocksockan
    Buggen skrev 2010-09-24 18:40:14 följande:
    Har i ca 6 veckor nu haft en långvarig yrsel och huvudvärk i tiningen. Spelar ingen roll om jag ligger,sitter eller går,lika illa i alla lägen. Blir också "åksjuk" när jag är rör på mig under längre tid och ingen av dom vanliga huvudvärkstabletterna hjälper. Har varit hos min vårdcentral och gjort en massa tester bland annat den testen för lösa kristaller när dom vänder på huvudet. dom har inget svar på varför jag har både huvudvärk och yrsel. Har inte varit stressad och symptomerna har inte lättat av att vara hemma. Äter normalt och tränar/tränade ett par gånger i veckan. Har nu fått remiss både till neurologen och öron,näsa,hals kliniken. För mig känns det som att jag antingen har druckit ett par glass vin eller att jag är på en båt,ingen skillnad i olika lägen, pluss en ihärdig huvudvärk på toppen av det hela. Just att jag har huvudvärk gör att mina symptomer inte stämmer med lösa kristaller eller lägesyrsel.
    Alla tips och råd vore toppen för är så himla trött på det här.

N
    Mitt verkar inte heller vara lägesyrsel. Vet du när du ska få komma på nya undersökningar? Kan du jobba?
    Jag har varit ledig nu och har svårt att förstå hur jag ska kunna jobba.

• CoolJen

Jag hade stressyrsel, insåg väl inte att det var stressen först...
    Jag gick på läkarbesök, de kollade balans och hörsel.

Har tyvärr inga tips för att bli av med stressyrsel förutom att jobba med bakgrundsproblemen...
    eller att bli sjukskrriven

• gambia90

Jag har yrsel relativt regelbundet.
     Då jag var gravid så hände det många gånger att jag började kallsvettas  och höll på att svimma.

Jag är en person som har naturligt lågtblodtryck.
    Sjukhuset har utfört tilttest samt många andra prover men inget har visat att något skulle vara fel.
    Jag fick rådet att motionera regelbundet för att få upp pulsen samt att lära mig leva med att få yrsel då och då.
    De sade att jag skall vara glad att jag har lågt blodtryck istället för det motsatta.

• tjocksockan
    CoolJen skrev 2010-09-25 20:32:15 följande:
    Jag hade stressyrsel, insåg väl inte att det var stressen först...
    Jag gick på läkarbesök, de kollade balans och hörsel.

Har tyvärr inga tips för att bli av med stressyrsel förutom att jobba med bakgrundsproblemen...
    eller att bli sjukskrriven
    Har du kunnat lösa det genom att arbeta med bakgrundsproblemen. Hur lång tid tog det iså fall för dig? Jag vill inte bli sjukskriven, vill lösa detta och jobba.
  • vikarien

jag blev väldigt yr i sommar, och sökte efter ett par dagar akut.
    Läkarn trodde då på virus på balansnerven, så det svaret godtog jag och var hemme en vecka för det.
    Det fortsatte dock sen med, men inte riktigt lika illa. Visade sig för några veckor sen att jag har en kraftig vitamin B12 brist, så där fanns min förklaring!
    Känner du dig trött i övrigt? be dom i så fall att ta ett B12 prov!

Jag har sökt för trötthet flera gånger om utan att dom tagit det provet...

• tjocksockan
    gambia90 skrev 2010-09-25 20:33:31 följande:
    Jag har yrsel relativt regelbundet.
     Då jag var gravid så hände det många gånger att jag började kallsvettas  och höll på att svimma.

Jag är en person som har naturligt lågtblodtryck.
    Sjukhuset har utfört tilttest samt många andra prover men inget har visat att något skulle vara fel.
    Jag fick rådet att motionera regelbundet för att få upp pulsen samt att lära mig leva med att få yrsel då och då.
    De sade att jag skall vara glad att jag har lågt blodtryck istället för det motsatta.
    Har motionen hjälpt dig? Berodde yrseln bara på blodtrycket eller låg det något mer bakom? Har du ofta yrsel nu med?
  • gambia90
    tjocksockan skrev 2010-09-25 20:38:04 följande:
    Har motionen hjälpt dig? Berodde yrseln bara på blodtrycket eller låg det något mer bakom? Har du ofta yrsel nu med?
    läkarna trodde att det var i samband med mitt låga blodtryck.
    Ja, motionen hjälper. För tillfället tar jag promenader (powerwalk ca 30-45 min) varje dag och har inte haft yrsel på ett bra tag nu.
  • CoolJen
    tjocksockan skrev 2010-09-25 20:36:13 följande:
    Har du kunnat lösa det genom att arbeta med bakgrundsproblemen. Hur lång tid tog det iså fall för dig? Jag vill inte bli sjukskriven, vill lösa detta och jobba.
    Jag hade en väldigt tung period, då det hände väldigt mkt saker, samt att jag hade mkt att göra, de flesta grejerna har löst sig och problemen försvunnit.
    Men anser nog i efterhand att jag kanske borde varit sjukskriven då jag även blev apatisk och bara låg stilla och inte gjorde nåt istället för alla de där sakernas som måste göras.

Jag försökte beta av så vissa saker blev avklarade men kunde inte vara sjukskriven för tror det även hade varit mer stressande.

För mig yttrade yrseln sig när som helst, när jag jobbade, när jag stod still, när jag satt, eller när jag låg. Ibland var det varje dag ibland gick det ett par dagar eemellan.
Svar på tråden Någon med erfarenhet av yrsel?