Berätta för arbetskamraterna och chefen om graviditet.
Är nu i vecka 13 och känner att det är dags att berätta för arbetskamraterna och chefen.
Jobbar i en icabutik där jag inte bara sitter i kassan utan även måste lyfta tunga bananlådor på 20kg /st,äpplelådor,apelsinlådor,mjölkbackar på 15kg och slänger tunga sopor m.m
Nu är det så att vi har haft gravida som jobbat hos oss tidigare och på mitt jobb är det inte speciellt samarbetsvillga arbetskamrater vi har.. då denna gravida tjej skulle jobba hos oss några månader, blev det ett himla liv om att " Jag tänker då inte ta hand om all frukt ,eller ta mjölken VARJE gång, utan det måste väl ändå hon (gravida) också kunna göra" Och att arbetskamraterna konstant påpekade att graviditet inte är någon sjukdom. Det vet jag mycket väl om att det inte är. Och chefen som jobbar där är heller inte speciellt omtänksam och lätt att prata med.
Hon kommer titt som tätt med kommentarer om att vi jobbar för sakta, att vi ska hinna mer än vad vi gör och aldrig är det något som är tillräckligt bra gjort.
Alltså är det ingen jättebra arbetsplats med speciellt bra stämning där borta med tanke på att alla där borta bara tänker på sig själva. Vi är 11 stycken. Och jag måste ju förr eller senare berätta, men jag vet inte hur jag ska gå tillväga? För jag vet ju att dem kommer gå bakom ryggen och tycka att jag borde kunna göra mer än vanligt och så.
Har verkligen världens ångest för detta. Vet att jag kommer få höra pikar och få stressa hela tiden.
Och byta jobb vill jag verkligen, men vågar inte riskera och bli arbetslös nu när jag ska få barn. Så den tanken får jag vänta med ett tag till...
Hur skulle ni gjort? Är det bara att ta kontakt med facket om det skulle bli väsen? Eller vart ska man vända sig? Inte kan man ju sjukskriva sig igenom hela graviditeten?