• angelica101

Berätta för arbetskamraterna och chefen om graviditet.

Är nu i vecka 13 och känner att det är dags att berätta för arbetskamraterna och chefen.
    Jobbar i en icabutik där jag inte bara sitter i kassan utan även måste lyfta tunga bananlådor på 20kg /st,äpplelådor,apelsinlådor,mjölkbackar på 15kg och slänger tunga sopor m.m

Nu är det så att vi har haft gravida som jobbat hos oss tidigare och på mitt jobb är det inte speciellt samarbetsvillga arbetskamrater vi har.. då denna gravida tjej skulle jobba hos oss några månader, blev det ett himla liv om att " Jag tänker då inte ta hand om all frukt ,eller ta mjölken VARJE gång, utan det måste väl ändå hon (gravida) också kunna göra" Och att arbetskamraterna konstant påpekade att graviditet inte är någon sjukdom. Det vet jag mycket väl om att det inte är. Och chefen som jobbar där är heller inte speciellt omtänksam och lätt att prata med.
    Hon kommer titt som tätt med kommentarer om att vi jobbar för sakta, att vi ska hinna mer än vad vi gör och aldrig är det något som är tillräckligt bra gjort. 
    Alltså är det ingen jättebra arbetsplats med speciellt bra stämning där borta med tanke på att alla där borta bara tänker på sig själva. Vi är 11 stycken. Och jag måste ju förr eller senare berätta, men jag vet inte hur jag ska gå tillväga? För jag vet ju att dem kommer gå bakom ryggen och tycka att jag borde kunna göra mer än vanligt och så.
    Har verkligen världens ångest för detta.  Vet att jag kommer få höra pikar och få stressa hela tiden.
    Och byta jobb vill jag verkligen, men vågar inte riskera och bli arbetslös nu när jag ska få barn. Så den tanken får jag vänta med ett tag till...
    Hur skulle ni gjort? Är det bara att ta kontakt med facket om det skulle bli väsen? Eller vart ska man vända sig? Inte kan man ju sjukskriva sig igenom hela graviditeten?

• Svar på tråden Berätta för arbetskamraterna och chefen om graviditet.
  • Freja87

Jag tycker att du ska kontakta facket med de här frågorna. Vad har du för anställning? Är du fast anställd?
    Din chef är skyldig att erbjuda dig "lättare" arbetsuppgifter, förutsatt att du säger till i tid så att de får tid på sig att fördela om. Som sagt, prata med facket först och förbered dig med fakta om dina rättigheter. Facket ska kunna hjälpa dig med detta. Ring dem så fort som möjligt, anteckna vad de säger och kika också på deras och försäkringskassans hemsidor efter vad som gäller så du slipper gå och grubbla och så att du har goda argument om det blir tjafs.

Som sagt, prata med facket först. Tycker jag! Hoppas att det löser sig för dig så du får njuta ordentligt av din graviditet! Solig

• Lena

Du kan lyfta tunga saker även som gravid om du inte får besvär emd foglssning och liknande.

Jag skulle kontaktat facket om arbetsmiljön.

• angelica101
    Lena skrev 2010-09-18 22:09:48 följande:
    Du kan lyfta tunga saker även som gravid om du inte får besvär emd foglssning och liknande.

Jag skulle kontaktat facket om arbetsmiljön.
    Jo, jag vet att jag får fortsätta att lyfta tungt, men även redan nu känner jag att jag får ont i ryggen och det hugger till i magen och riskera mitt barn för den arbetsplatsen, det är det sista jag vill :( Och stressen där borta är inte alls kul för en bebis i magen :(
  • angelica101
    Freja87 skrev 2010-09-18 22:07:48 följande:
    Jag tycker att du ska kontakta facket med de här frågorna. Vad har du för anställning? Är du fast anställd?
    Din chef är skyldig att erbjuda dig "lättare" arbetsuppgifter, förutsatt att du säger till i tid så att de får tid på sig att fördela om. Som sagt, prata med facket först och förbered dig med fakta om dina rättigheter. Facket ska kunna hjälpa dig med detta. Ring dem så fort som möjligt, anteckna vad de säger och kika också på deras och försäkringskassans hemsidor efter vad som gäller så du slipper gå och grubbla och så att du har goda argument om det blir tjafs.

Som sagt, prata med facket först. Tycker jag! Hoppas att det löser sig för dig så du får njuta ordentligt av din graviditet! Solig
    Ja, det låter vettigt och göra så man är väl förberedd så att säga =)  Inget kul och gå runt och ha en ångest för att berätta om att man väntar barn.. vill ju egentligen skrika ut det =D.
  • mosteria

Grattis till bebis i magen
    Tycker som de andra prata med facket först, läs på lite och prata sedan chefen.

Jag har oxå ett tungt jobb då jag jobbar vaken natt som personlig assistent och det är ensam bemanning här, är i vecka 15 nu och än så går det bra, visst det är lite tungt men förhoppningsvis så skall jag klara av att jobba fram till HP i mitten av januari.
    Jag har sparat semester dagar tidigare för att förbereda mig inför en kommande graviditet, så i nov ev dec skall jag ta några nätter ledigt för att underlätta för mig själv.

Tycker att du tänker rätt ang jobbet oxå, lika bra att kämpa på så att du har ett jobb att komma tillbaka till och sedan börja att leta efter nytt.

Eventuellt så kanske du kan gå till läkaren och kanske få ett intyg pga ryggen att du ej skall lyfta för tungt osv.
    Bolla lite med din bm hon kanske kan ge tips?

Lycka till med allt{#emotions_dlg.flower}

• angelica101
    mosteria skrev 2010-09-18 22:48:37 följande:
    Grattis till bebis i magen
    Tycker som de andra prata med facket först, läs på lite och prata sedan chefen.

Jag har oxå ett tungt jobb då jag jobbar vaken natt som personlig assistent och det är ensam bemanning här, är i vecka 15 nu och än så går det bra, visst det är lite tungt men förhoppningsvis så skall jag klara av att jobba fram till HP i mitten av januari.
    Jag har sparat semester dagar tidigare för att förbereda mig inför en kommande graviditet, så i nov ev dec skall jag ta några nätter ledigt för att underlätta för mig själv.

Tycker att du tänker rätt ang jobbet oxå, lika bra att kämpa på så att du har ett jobb att komma tillbaka till och sedan börja att leta efter nytt.

Eventuellt så kanske du kan gå till läkaren och kanske få ett intyg pga ryggen att du ej skall lyfta för tungt osv.
    Bolla lite med din bm hon kanske kan ge tips?

Lycka till med allt{#emotions_dlg.flower}
    Hej, tack detsamma! Ja, det gäller och vara påläst så man inte blir lurad på något sätt :) Att spara semesterdagar är nog smart att göra.  Hade tänkt och ta ut i pengar, men som du säger är det ju gött att kunna ta vara på sig själv också :)
    Tack för alla tips :)
  • SailorGirl

Det största problemet är nog att du inte kan lyfta säkert när magen börjar puta (och kanske ömma), eftersom du inte kan stödja lådorna mot kroppen och i vilket fall får hålla dem långt ut. Då riskerar du arbetsskador. Att lyfta saker som t.ex. kassar och allmänt belasta kroppen på en nivå där det är jobbigt, men inte känns obehagligt eller gör ont har faktiskt snarare hjälpt på min foglossning. Det värsta som finns för min rygg är iaf att stå, eller sitta, men varje dag är annorlunda mot den förra och det är svårt att säga vad som kommer att funka den ena stunden och inte nästa. Variation är iaf bra!

Mjölken borde väl komma på vagnar och i tråg? Då kan du ju ta lite mindre i taget. Finns det vagnar/truckar kan man ofta trixa sig runt tunga lyft. Men i slutändan är nog HP värt att söka, samt att prata med chefen om att du vill jobba så vanligt som det går, men höra om ni inte kan se över vilka moment som kan göras annorlunda. Tryck på att "Det är viktigt för mig att sköta mitt jobb, men varken du eller jag vill ju att jag står där med en taskig rygg för att jag inte kunnat lyfta rätt". Visa välvilja, men sätt gränser, typ.

• angelica101
    SailorGirl skrev 2010-09-18 23:01:54 följande:
    Det största problemet är nog att du inte kan lyfta säkert när magen börjar puta (och kanske ömma), eftersom du inte kan stödja lådorna mot kroppen och i vilket fall får hålla dem långt ut. Då riskerar du arbetsskador. Att lyfta saker som t.ex. kassar och allmänt belasta kroppen på en nivå där det är jobbigt, men inte känns obehagligt eller gör ont har faktiskt snarare hjälpt på min foglossning. Det värsta som finns för min rygg är iaf att stå, eller sitta, men varje dag är annorlunda mot den förra och det är svårt att säga vad som kommer att funka den ena stunden och inte nästa. Variation är iaf bra!

Mjölken borde väl komma på vagnar och i tråg? Då kan du ju ta lite mindre i taget. Finns det vagnar/truckar kan man ofta trixa sig runt tunga lyft. Men i slutändan är nog HP värt att söka, samt att prata med chefen om att du vill jobba så vanligt som det går, men höra om ni inte kan se över vilka moment som kan göras annorlunda. Tryck på att "Det är viktigt för mig att sköta mitt jobb, men varken du eller jag vill ju att jag står där med en taskig rygg för att jag inte kunnat lyfta rätt". Visa välvilja, men sätt gränser, typ.
    Att lyfta frukten finns inget speciellt sätt att underlätta då vi har ett väldigt litet lager att arbeta i, men knep som t.e.x att ta ett mjölkpaket i taget och lyfta över till nästa back, går ju alltid men då tar det längre tid och på den arbetsplatsen har vi inte gott om tid enligt arbetskamraterna och stressen är nästan oundviklig där . 

Fråga mig inte varför, det är dem som vill att allt ska gå undan helst på 3 sekunder.
    HP kan jag nog glömma lätt, det är inget och tänka på tror jag...

Måste ju prata med chefen tyvärr och få det gjort. Och det är faktiskt viktigt att jag sköter mitt jobb. Att ha ett jobb överhuvudtaget är jag j'vlig tacksam för.. men att det ska blir en sån här svår situation tycker man ju inte ska bli utav en anställd blir gravid...Fyy...inget kul och träffa chefen  på tisdag ...hoppas hon är på glatt humör
  • LivL

Fattar inte vad du stressar om. Du gör allt du kan göra. DU vet att du inte är lat. Är det nåt du känner är en risk för dig och/eller barnet så meddelar du det vänligt och bestämt. Sen får man faktiskt stå på sig och ta hand om sig själv: Kommer någon med kommentarer får du se till att hugga tillbaka!
    Och kontakta facket med en gång om det blir gnäll.

Lycka till.
    Och grattis till bebisen!

Svar på tråden Berätta för arbetskamraterna och chefen om graviditet.