• Långben

Framåtvänd bilbarnstol - airbag...

Skall övergå till framåtvänd bilbarnstol och blev lite förvånad när jag på www.hts.no (Besafe) läste

"Det rekommenderas inte att anävda BeSafe Izi Up X2 på passagerarplats om denna är utrustad med en aktiv airbag"

Jag hade nog trott att en aktiv airbag skyddade barnet när de väl sitter framåtvända...

Är det lika för alla typer av framåtvända stolar?

Jag kan stänga av min airbag så det är inget problem i sig. Jag hörde dock för någon månad sedan på tv att det numer är så att barn är bättre skyddade om de sitter i fram på passagerarplats än i baksäte. Jag drog då snabbt slutsatsen att det hade att göra med att de där var skyddade med airbag.

Finns det någon där ute som vet mer om det här?

• Svar på tråden Framåtvänd bilbarnstol - airbag...
  • Mela75

Om barnet sitter framåtvänt och airbagen utlöses så kan barnet skadas istället..den har en stor kraft den utlöses med och barnen är så..skulle inte vilja ha den i ansiktet.

• Blå Flygare

AIrbagen är för hård för barn, de skadas av den oavsett vilken barnstol som används.

• Mela75
    Mela75 skrev 2010-09-19 10:17:08 följande:
    Om barnet sitter framåtvänt och airbagen utlöses så kan barnet skadas istället..den har en stor kraft den utlöses med och barnen är så..skulle inte vilja ha den i ansiktet.
    Barnen är små skulle det vara...du kan googla lite och kolla det finns information
  • Joico

Det stämmer. Man måste vara 140cm för att få sitta framför en airbag. Måttet gäller stående på marken, inte inkl. bältesstolen.

En aktiv krockkudde kan göra mer skada än nytta på ett barn eftersom krockkuddar är anpassade för vuxna.

• Fredde02

Tja ba Krockkudden SKALL vara bortMONTERAD om ett barn ska sitta framför en airbag. Den kan utlösas även om den bara är ur kopplad, en som jobbar inom brandförsvaret berättade det. Allt kan hända i en olycka, kortslutning, brand, kabelbrand e.t.c. Skulle nog aldrig förlåta mig själv om en krockkudde tog mitt barns liv. Mvh Fredde

• Dr Mupp
    Fredde02 skrev 2013-07-14 16:45:23 följande:
    Tja ba Krockkudden SKALL vara bortMONTERAD om ett barn ska sitta framför en airbag. Den kan utlösas även om den bara är ur kopplad, en som jobbar inom brandförsvaret berättade det. Allt kan hända i en olycka, kortslutning, brand, kabelbrand e.t.c. Skulle nog aldrig förlåta mig själv om en krockkudde tog mitt barns liv. Mvh Fredde
    NTF säger att bortkopplad med tex nyckel räcker. Det finns inte ett enda fall där en bortkopplad airbag slagit ut.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
Svar på tråden Framåtvänd bilbarnstol - airbag...