• Fenna

Någon med fyrspråkigt barn?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av fyrspråkiga barn. Gör ni något speciellt? Har ni fått alla språk att fungera samtidigt?

• Svar på tråden Någon med fyrspråkigt barn?
  • Uskus

Vår tjej är 4 och pratar 3 språk flytande, ett fjärde är på väg in men det är inte lika lätt. Det hon pratar dagligen är de som sitter. Svenska pratar hon hemma, spanska med kompisar och katalanska i skolan. Sen kollar hon på tv på engelska och har någon timme i veckan kurs men det räcker inte för att hon ska kunna prata flytande.

• han

vår tjej har fyra språk, svenska och engelska flytande den tredje språket förstår hon men talar inte om hon inte måste och den fjärde förstår hon bara pyttelite. hon är 7 år och så har det varit hela tiden med språken utan att vi föräldrar aktivt försökt få henne att kunna alla språken lika bra.

• Pistou

Hej!

Vår son har tre aktiva språk än så länge men har regelbunden kontakt med fem språk : Han talar svenska med mig, engelska med sin pappa och franska med barnen och fröknarna i förskolan. Eftersom han går i tvåspråkig förskoleklass sedan augusti i år, har han börjat lära sig tyska också. Sonens farmor kommer från spanien och pratar spanska med honom.

People don't care how much you know until they know how much you care.
  • Nanook

Våra barn talar tre språk flytande finska med mig, tyska med pappa och farmor och svenska i skolan/dagis och kommer även i kontakt med två andra språk (franska och engelska) ganska ofta.  

Mamma till fyra busfrön, o2, o3, o5 och o8
  • caliningrad

Många föräldrar hävdar att sina barn är flerspråkiga. När man väl pratar med barnet inser man att man skulle behöva ha en tolk för att kunna kommunicera med dom.

Min dotter kan franska-engelska aktivt, svenska passivt, och en del thailändska. Men jag skulle inte påstår att hon är fyrspråkig....

Däremot så har jag en riktigt fyrspråkig kusin: franska-engelska-ryska-bulgariska.  

• malinkat

Min äldsta (5) är tvåspråkig med två språk på väg in....... svenska och danska har han hemma och han byter aktivt mellan språken. Vi bor i Tyskland och sen han börjat på tyskt dagis han hans tyska också förbättrats massor, även om den inte är perfekt. På dagis pratar en pedagog också alltid engelska (hade inte varit nödvändigt om jag fick välja, men nu är det så) och på så vis har han det som ett passivt 4.e språk. Han sjunger på engelska och kan förstå en del, men pratar inte - svarar då på tyska. 

• malinkat

Vad vi gör förresten - min man pratar alltid danska, jag alltid svenska. Vi läser böcker på svenska, danska eller tyska, likadant med filmer.

Svar på tråden Någon med fyrspråkigt barn?