• Bonanza

Kan man få tabletter som stoppar mjölken direkt på förlossningen?

Jag börjar luta åt att jag inte vill amma vårt tredje barn. Alls. Dock är det lång tid kvar innan hen kommer ut, så under tiden tänkte jag samla på mig lite information om hur man går tillväga när man väljer bort amningen från början.

Kan man ge barnet bara råmjölken om man väljer att ta tabletter som stoppar mjölkproduktonen? Kan man ens få såna tabletter på alla sjukhus (jag föder på USÖ)? Vilka biverkningar kan man få?

Om någon har erfarenhet eller kunskap om att välja bort amningen från födseln så skulle jag uppskatta lite information!

• Svar på tråden Kan man få tabletter som stoppar mjölken direkt på förlossningen?
  • minya

Jag gav råmjölken på förlossningen under ett tillfälle, sen dagen efter så fick jag tabletter som stoppade mjölkproduktionen. Jag fick inga biverkningar, men de är nog olika också. 

Hade bestämt innan att jag inte skulle amma, inget någon sa emot eller argumenterade även om det var första barnet. På förlossningen/BB så gjorde dom bara det jag sa till dom att jag ville.  

• crazy mom

Det är bra om du pratar om detta med din MVC sköterska så hon dokumenterar i journalen där du för fram dina önskemål kring förlossningen.

Det går såklart att lösa på plats, men det är skönt om du slipper tänka på stressen och ev. argumentera för din önskan även om de flesta som i minyas fall gjorde som hon sa direkt...

• minya

det stod i min journal att de skulle fråga vad jag ville och gå efter de hur jag kände just då. Så kan vart därför de agerade därefter med, eller så fick jag bara bra sköterskor .-) 

• Modgun

klrt att du kan få tabletter som stoppar mjölkproduktionen på fl/bb.
    och skulle någon personal gnälla så be dom stänga kakhålet.

lycka till och hoppas du får en bra fl =)

• FinastE2010

Jag fick det typ 6 tim efter förlossningen o det var inga problem. En bm som försökte ge mig lite dåligt samvete bara men det är bara att slå ifrån sig. Ångrar inte en sekund mitt val att inte amma. Det var rätt för mig, så stå på dig och skriv dedt helst i ditt förlossningsbrev om du skriviot något redan innan, det gjorde jag.

Lycka till!

• Bonanza

Jag kan ju be bm skriva det i min journal (men den har man inte med sig) och så kan jag skriva det i mitt förlossningsbrev också, det har min förlossningsbarnmorska läst noga de tidigare gångerna.

Svar på tråden Kan man få tabletter som stoppar mjölken direkt på förlossningen?