• Hhoney

Aka hem till Sverige.. Behover tips!!

Vi bor i Canada och i Juni foddes vad dotter. Nu planerar vi att aka hem i Januari och stanna i 6 manader.
    Nagon som ar i samma sits eller varit med om liknande som kan tipsa mig om hur jag ska ga tillvaga..? (jag ar fortfarande skriven i Sverige)
     Hur/var/nar folkbokfor jag dottern sa hon far svenskt personnummer?
    Hur lange far maken stanna?  

Stort TACK!

• Svar på tråden Aka hem till Sverige.. Behover tips!!
  • sherlock

Ingen aning men skulle tippa på att svenska ambasaden kan hjälpa dig med bokföring osv.

Är maken ifrån Canada, vet inte hur det är men om han är gift med svenska så borde han ju få stanna fast han måste nog ansöka om det. Ambasaden vet nog.

Var kanske inte mycket hjälp men som utlandsvensk så kunde jag inte låta bli att svara

• canmamma

Vi bor i Kanada med och håller fortfarande på att få rätt på minstingens svenska medborgarskap. Lite kort gör man så att man måste anmäla barnets namn hos skatteverket. För det behövs ett "birth certificate". När man registreras så kan man få ett sammordningsnummer (= personnummer för en som svensk medborgare som inte är fördd i Sverige). Av outgrundlig anledning så får man ibland dock istället ett registreringsummer som slutar på -0000. För att slutföra processen om medborgarskap så måste man ansöka om pass hos polisen eller på ambassaden. För detta krävs sammordningsnummret. Fick du ett sådant från början är allt frid och fröjd och det tar inte så lång tid att få till passet. Om du istället fick ett registreringsnummer, vilket min son fick, så måste polisen först begära ett samordningsnummer från skatteverket och sedan kan man ansöka om pass. Phu. Det kan ju bli annorlunda för dig om ni faktiskt ska bo i Sverige ett tag. 

Mitt råd är att börja hos skatteverket  www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/medborgarskap.4.18e1b10334ebe8bc80001423.html
    samt se till att ni har den kanadensiska biten klar med birthcertificate och pass mm.

Lycka till! 

• AHöst

Har du sett USA-traden? Kika in dar. Vi tar emot kanadensare ocksa!

Dar diskuteras dessa fragor med jamna mellanrum.

• Hhoney

Tack for era svar! Blir alldeles snurrig av allt som ska fixas.... puuuh!

• Hhoney

Magont och panik!! Borjar smatt inse att maken behover visum trots allt.. pa migrationsverkets sida star det nat om "inbjudan" med mitt personbevis till den som ska besoka Sverige.. aven om det bara ar 3 manader..?
    Och vad ar Schengen-lander?
    Behover min lilla bebis ocksa visum?
    Panik...

• Hhoney

ps. jag har mejlat bade skatteverket och migrationsverket men de svarar mest med olika lankar till deras hemsidor.. Jag ska ringa imorgon nu har de stangt.
    tacksam for alla rad/tips/orostillande ord... :/

• evaoregon
    Hhoney skrev 2010-10-12 18:05:42 följande:
    ps. jag har mejlat bade skatteverket och migrationsverket men de svarar mest med olika lankar till deras hemsidor.. Jag ska ringa imorgon nu har de stangt.
    tacksam for alla rad/tips/orostillande ord... :/
    Jag har svarat dig i en annan tråd.  Gå in på den här tråden så får du hjälp

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m50066376.html
  • tulpaner

Vi bor i Österrike, men här har ambassaden hjälpt till med allt, så jag kan tycka att det borde vara samma sak hos er??? De har hjälpt till med allt, vi har där fått alla papper vi behöver fylla i- som de sedan skickat vidare till skatteverket i sverige (för att få samordningsnumret). De fixade även det svenska passet för barnen. Samordninsnumret är för alla svenska medborgare som ej bott i Sverige, när man bor i Sverige ändras de fyra sista siffrorna och blir som "vanliga" personnummer.

Min man, österrikare, fick också svenskt personnummer då han bodde i Sverige och var folkbokförd där. Fast... Österrike är ju i EU... Iallafall är ju alla barn som föds av svensk mamma automatiskt svenska medborgare (bebisen borde inte behöva något visum, den är ju svensk därmed). tror inte att det kommer bli några problem för er med visum för din man från Canada,,, .Lycka till!!!

• Troy

For att  fa ett samordningsnummer sa maste du ga igenom svenska ambassaden, om du bara skickar in formularet som finns pa skatteverkets hemsida sjalv sa kommer du bara att fa ett registrerings nummer som visar att ditt barn blivit namnregistrerat i Sverige. For svenskt pass sa maste barnet ha ett samordnings nummer och for att fa det sa maste du skicka ett birth certificate tillsammans med formularet som du far fran ambassaden.
    Oj det blev vist lite roring men det ar faktiskt valdigt latt, har sjalv fott tva barn utomlands och det har inte varit nagra probs, har fatt all hjalp man kan be om fran ambassaden har.

• evaoregon
    Hhoney skrev 2010-10-12 18:00:37 följande:
    Magont och panik!! Borjar smatt inse att maken behover visum trots allt.. pa migrationsverkets sida star det nat om "inbjudan" med mitt personbevis till den som ska besoka Sverige.. aven om det bara ar 3 manader..?
    Och vad ar Schengen-lander?
    Behover min lilla bebis ocksa visum?
    Panik...
    Hur har det gått för er?
Svar på tråden Aka hem till Sverige.. Behover tips!!