• micckke

Lära barn engelska trots föräldrarnas svenska modersmål

Vi har en dotter som nu är 5 månader, vi är båda svenskar men skulle vilja ge vårt barn ett stort försprång i livet. Vi vill att hon ska bli tvåspråkig, eller åtminstone förstå engelska utan problem.

Vi bor ju som sagt i Sverige och min fru pratar dålig engelska, så tanken är att jag i så fall ska prata engelska med vår dotter hela tiden i hemmet och min fru svenska.

Undrar om det är någon som har erfarenhet av detta eller har hört talas om hur det skulle funka. Det är kanske svårt att bedöma hur bra jag pratar engelska, och det är väl här som min fundering kommer in. Har väldigt lätt för att förstå och skriva på engelska men det är som med de flesta andra att talet är det man har använt minst. Men jag tror att det kommer att komma med tiden och att jag får slipa på min engelska och lära mig mer och mer jag också. Det vi även kommer att göra är att se till att hon får se på engelska barnprogram och läsa engelska böcker.

Är öppen för alla åsikter, har jag något att förlora eller är det bara att köra på tro??

• Svar på tråden Lära barn engelska trots föräldrarnas svenska modersmål
  • evaoregon
    Nelah skrev 2010-09-30 15:59:07 följande:
    Har endast läst Ts.

Jag har tänkt lära mina barn engelska redan från början. Både jag och min sambo är svenska men jag gillar att prata engelska, det kommer "naturligt".
    Har även tänkt köpa en del barnböcker på engelska samt barnprogram och dyl.
    Har du som ts tänkt dig att prata svenska hela tiden eller bara ibland?
  • Nelah
    evaoregon skrev 2010-09-30 16:02:01 följande:
    Har du som ts tänkt dig att prata svenska hela tiden eller bara ibland?
    Jag har tänkt blanda mellan språken. 
    Tänker inte ha någon strikt "undervisning" i engelska språket utan ha naturliga inlägg och samtal med barnet på engelska.
    BF 2011-05-02 <3
  • Mela75
    evaoregon skrev 2010-09-30 15:54:13 följande:
    Jag tycker personligen att det vore bättre att barnet går på en förskola eller skola där man talar engelska och/eller att man har en engelsktalande barnflicka/nanny.
    Varför är folk så rädda för att tala ett annat språk hemma..som sagt jag har ofta råkat ut för att sk professionella kan mindre än vad jag själv kan så jag skulle aldrig låta mitt barn läras av någon annan vuxen såvida det inte är någon från ett engelsk talande land, vilket jag kommer göra men inte förrän mitt barn går i 6:an.  Vid det laget kommer barnet redan vara flytande i språket. Speciellt om det finns ordblindhet i familjen..Ni kan tycka vad ni vill men jag tror att de flesta som ger åsikter här inte har det i bagaget. 
    Om de vill lära sitt barn eng hemma så låt folk göra det.
  • Mamasnest
    Mela75 skrev 2010-10-01 06:20:46 följande:
    Varför är folk så rädda för att tala ett annat språk hemma..som sagt jag har ofta råkat ut för att sk professionella kan mindre än vad jag själv kan så jag skulle aldrig låta mitt barn läras av någon annan vuxen såvida det inte är någon från ett engelsk talande land, vilket jag kommer göra men inte förrän mitt barn går i 6:an.  Vid det laget kommer barnet redan vara flytande i språket. Speciellt om det finns ordblindhet i familjen..Ni kan tycka vad ni vill men jag tror att de flesta som ger åsikter här inte har det i bagaget. 
    På IES kommer lärarna från engelsktalande länder, då får barnen "rätt" engelska på en gång.
    Trebarnsmamma på heltid mamasnestmum.blogspot.com/
  • Mela75
    Mamasnest skrev 2010-10-01 08:15:19 följande:
    På IES kommer lärarna från engelsktalande länder, då får barnen "rätt" engelska på en gång.
    Där jag bor finns inte IES innan 6 klass tyvärr.
  • evaoregon
    Ni kan tycka vad ni vill men jag tror att de flesta som ger åsikter här inte har det i bagaget. 
    De flesta här verkar ha tvåspråkiga eller trespråkiga barn, men alla verkar tala sitt modersmål med barnen.  Jag bor i USA med en amerikansk man som kan nästan perfekt svenska och vi talar våra modersmål med barnen.
  • lichen
    Vad har du själv för erfarenhet av flerspråkighet?

Mina barn talar 4 språk dagligen.  Och jag kan säga att språken kommer verkligen inte "gratis" utan det är mycket jobb för alla inblandade att hålla igång alla språken. 
  • Mela75
    evaoregon skrev 2010-10-01 15:32:10 följande:
    De flesta här verkar ha tvåspråkiga eller trespråkiga barn, men alla verkar tala sitt modersmål med barnen.  Jag bor i USA med en amerikansk man som kan nästan perfekt svenska och vi talar våra modersmål med barnen.
    Jag talar om dyslexi vilket mannens fru har och  den problematiken runt den och språk.
  • Mela75
    lichen skrev 2010-10-01 15:58:40 följande:
    Vad har du själv för erfarenhet av flerspråkighet?

Mina barn talar 4 språk dagligen.  Och jag kan säga att språken kommer verkligen inte "gratis" utan det är mycket jobb för alla inblandade att hålla igång alla språken. 
    Jag talade eng och svenska som barn och har tyvärr tappat ytterligare två språk pga av skiljsmässa så jo jag har erfarenhet av att ha många språk och framför allt att vara dyslektiker. Och jo jag vet vilket jobb det är. 

• Mela75

Vad jag har förstått av mannens inlägg som de flesta här INTE  tar upp är dyslexi i familj och språk..Jag vet att massor av människor är tvåspråkiga eller fler..men hur många av er har båda att ta hänsyn till???
    Mitt råd är till TS i egenskap av dyslektiker framför allt.

Till Lichen så har du uppenbarligen inte läst innan då jag har klargjort att jag var tvåspråkig som barn framför allt .
    Jag räknar inte  de andra två språk som jag inte använder.

• evaoregon
    Mela75 skrev 2010-10-03 12:50:31 följande:

Nu vet vi ju dock inte ens om barnet kommer att ha dyslexi... 
  • Wagram
    Mela75 skrev 2010-10-03 12:50:31 följande:
    Vad jag har förstått av mannens inlägg som de flesta här INTE  tar upp är dyslexi i familj och språk..Jag vet att massor av människor är tvåspråkiga eller fler..men hur många av er har båda att ta hänsyn till???

Till Lichen så har du uppenbarligen inte läst innan då jag har klargjort att jag var tvåspråkig som barn framför allt .
    Jag räknar inte  de andra två språk som jag inte använder.
    Är du verkligen säker på att ett barn som har dyslexi lär sig ett främmande språk bäst genom att någon som verkar väldigt osäker på sina egna kunskaper i det språket talar det hemma? Jag tror faktiskt att det skulle kunna göra mer skada än nytta, speciellt för ett barn med den typen av problem. Som Lichen nämnde är det inte fullt så enkelt att bara man talar ett främmande språk med ett barn så lär sig barnet språket och så lever de lyckliga i alla sina dagar. Även i fallet där föräldern talar sitt modersmål och barnet inte har någon typ av dyslexi eller inlärningssvårigheter kräver det väldigt mycket engagemang från alla håll för att det skall fungera. I just detta fallet skulle det enligt min erfarenhet och kunskaper inom området vara ett väldigt vågspel som skulle kunna slå väldigt, väldigt fel. Man kan inte bara köra sina egna experiment med barn och tro att allt kommer att bli bra, utan det är viktigt att lyssna på vad experterna säger, och de avråder definitivt någon som inte har väldigt goda kunskaper i ett språk att tala det språket med sina barn. I det fall barnet har den typ av problem som ts dotter eventuellt kommer att få anser jag att det är ännu viktigare att inte kära sina egna små amatörtekniker. Sedan är det naturligtvis upp till var och en att bestämma hur de vill göra, men nu bad ts om råd angående detta.
  • Mela75
    evaoregon skrev 2010-10-03 17:27:15 följande:
    Nu vet vi ju dock inte ens om barnet kommer att ha dyslexi... 
    Det är fortafarande genetiskt och sitter på 6 alleler och är väldigt stor risk att barnet får det. som molekylärbiolog så vet jag nog vad jag pratar om.  Framför allt i egenskap av en själv . Varför ta risken när det är något som ts uppenbarligen är orolig för?? Ska också tillägga att i Sverige så bryr de inte sig om att sätta en diagnos förrän man är 10 år?! 
    Då är det redan försent och barnet är redan efter i skolan.
    Wagram skrev 2010-10-03 18:19:24 följande:
    Är du verkligen säker på att ett barn som har dyslexi lär sig ett främmande språk bäst genom att någon som verkar väldigt osäker på sina egna kunskaper i det språket talar det hemma? Jag tror faktiskt att det skulle kunna göra mer skada än nytta, speciellt för ett barn med den typen av problem. Som Lichen nämnde är det inte fullt så enkelt att bara man talar ett främmande språk med ett barn så lär sig barnet språket och så lever de lyckliga i alla sina dagar. Även i fallet där föräldern talar sitt modersmål och barnet inte har någon typ av dyslexi eller inlärningssvårigheter kräver det väldigt mycket engagemang från alla håll för att det skall fungera. I just detta fallet skulle det enligt min erfarenhet och kunskaper inom området vara ett väldigt vågspel som skulle kunna slå väldigt, väldigt fel. Man kan inte bara köra sina egna experiment med barn och tro att allt kommer att bli bra, utan det är viktigt att lyssna på vad experterna säger, och de avråder definitivt någon som inte har väldigt goda kunskaper i ett språk att tala det språket med sina barn. I det fall barnet har den typ av problem som ts dotter eventuellt kommer att få anser jag att det är ännu viktigare att inte kära sina egna små amatörtekniker. Sedan är det naturligtvis upp till var och en att bestämma hur de vill göra, men nu bad ts om råd angående detta.
    Än idag har jag personligen ALDRIG träffat någon med sk rätt pedagogik då alla som är dyslektiker är annorlunda och  logopeder säger att det är upp till varje person att hitta sitt sätt att lära sig. Det enda de kan göra är att ge tips som man ska testa..
    Och tänk på alla dyslektiker som lär sig svenska som barn..de kan tala det även om de inte kan skriva..tycker du att man ska missunna ett barn chansen till att iaf kunna tala ett annat språk pga av ev problematik???
    Hur många svenskar pratar egentligen perfekt svenska?? Eller eng för den delen utan att vara dyslektiker? Det gäller även engelsmän.
    Självklart kräver det mycket engagemang men det gör det även om barnet har denna problematik och inte lär sig språk.
    Och ger ger inte mycket för svenska experter då jag var tvungen att åka till USA för att ens få en diagnos som vuxen och det visade sig att vi var minst 10 stycken från samma skola med samma problematik som INTE blev uppmärksammade. Hade även kontakt med Björn Adler på 90 Talet den sk dyscalculi experten i Sverige som erbjöd mig att vara försöksperson, vilket jag inte har tid med då det redan finns hjälp att få i andra länder.
    Jag önskar ingen familj att gå igenom det.
    Är idag ett av de personer som blivande pedagoger intervjuar när de läser sin utbildning i hur man upptäcker folk med denna problematik i min hemstad.
  • Wagram
    Mela75 skrev 2010-10-04 03:39:28 följande:
    Det är fortafarande genetiskt och sitter på 6 alleler och är väldigt stor risk att barnet får det. som molekylärbiolog så vet jag nog vad jag pratar om.  Framför allt i egenskap av en själv . Varför ta risken när det är något som ts uppenbarligen är orolig för?? Ska också tillägga att i Sverige så bryr de inte sig om att sätta en diagnos förrän man är 10 år?! 
    Än idag har jag personligen ALDRIG träffat någon med sk rätt pedagogik då alla som är dyslektiker är annorlunda och  logopeder säger att det är upp till varje person att hitta sitt sätt att lära sig. Det enda de kan göra är att ge tips som man ska testa..
    Och tänk på alla dyslektiker som lär sig svenska som barn..de kan tala det även om de inte kan skriva..tycker du att man ska missunna ett barn chansen till att iaf kunna tala ett annat språk pga av ev problematik???
    Hur många svenskar pratar egentligen perfekt svenska?? Eller eng för den delen utan att vara dyslektiker? Det gäller även engelsmän.
    Självklart kräver det mycket engagemang men det gör det även om barnet har denna problematik och inte lär sig språk.
    Och ger ger inte mycket för svenska experter då jag var tvungen att åka till USA för att ens få en diagnos som vuxen och det visade sig att vi var minst 10 stycken från samma skola med samma problematik som INTE blev uppmärksammade. Hade även kontakt med Björn Adler på 90 Talet den sk dyscalculi experten i Sverige som erbjöd mig att vara försöksperson, vilket jag inte har tid med då det redan finns hjälp att få i andra länder.
    Jag önskar ingen familj att gå igenom det.
    Är idag ett av de personer som blivande pedagoger intervjuar när de läser sin utbildning i hur man upptäcker folk med denna problematik i min hemstad.
    Nej, jag vill inte missunna någon möjligheten att lära sig språk, men jag tror inte att ts förslag är rätt väg att gå. Experterna jag hänvisar till är för övrigt till största delen amerikaner.
  • evaoregon
    Mela75 skrev 2010-10-04 03:39:28 följande:
    För en flicka med en förälder som har dyslexi så ligger risken att hon ska få det på 17 till 18 %. 

books.google.com/books&pg=PT36&lpg=PT36&dq=dyslexia+how+big+risk+if+mother+has+it&source=bl&ots=diFRLiCVzm&sig=t4LRrp-Wf5GvvEf20U4ox51YxIs&hl=en&ei=H1SpTIvPOIb4swOX--n3DA&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1&ved=0CBcQ6AEwAA#v=onepage&q&f=false
  • Mela75
    evaoregon skrev 2010-10-04 06:16:15 följande:
    För en flicka med en förälder som har dyslexi så ligger risken att hon ska få det på 17 till 18 %. 

books.google.com/books?id=yNsybi_znAkC&pg=PT3...#v=onepage&q&f=false
    Jag ska hitta tidningen i fika rummet från sommarens nature science artikel och hänsvisa till den..senaste forskningen från i somras som publicerades.
  • evaoregon
    Mela75 skrev 2010-10-04 07:06:03 följande:
    Jag ska hitta tidningen i fika rummet från sommarens nature science artikel och hänsvisa till den..senaste forskningen från i somras som publicerades.
    Även om risken skulle vara större så skulle jag istället välja en förskola eller skola där man inriktar sig på engelskan eller att ha en barnvakt med engelska som modersmål som pratar med barnet några ggr i veckan. 
Svar på tråden Lära barn engelska trots föräldrarnas svenska modersmål