• Gaytjej

Efterlyses: Barnbok med icke-stereotyp mormor/farmor!

En vän till mig skulle köpa en bok till sin dotterson och blev så glad när hon hittade en som hette "Mormors maskin". När hon bläddrade i den så upptäckte hon dock att maskinen var en hushållsmaskin och det var ju inte vad min vän hade tänkt sig..

Skulle vilja hjälpa henne att hitta en bok med en icke-stereotyp mormor i. Dvs inte den klassiska bullbakande mormorn i köket, utan t ex en mormor med en HD (som min vän har) eller något i den stilen!

Finns det någon sådan?!?

• Svar på tråden Efterlyses: Barnbok med icke-stereotyp mormor/farmor!
  • Kofttanten
    Kanske Busiga Bebben och mormor av  Thomas Svensson
    http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9163839636

Så här skriver Bibliotekstjänst om boken:

Bilderbok med reklamartat spretiga bilder i blek akvarell, en eller flera på varje sida. Boken berättar om en dag i 2-3-åriga Bebbens liv, en dag som börjar med en stökig och ganska aggressiv nutidsmorgon och fortsätter med tillvaron hos nya dagmamman, som är mormor. Mormor är smal, byxklädd och busigare än barnet, åker t.ex. bakpå farfars motorcykel med dagbarnet och matkassarna i knät. Bebben talar barnspråk: "Vi ses i mojon, mojmoj...". Jag finner hela historien ointressant, krystad och konstruerad enbart för att passa in i det motto som förkunnas på titelsidan: "En liten bok för alla barn och mor- och farmödrar som har det där underbart speciella förhållandet till varandra som bara de kan ha".
  • spuff

Min modiga mormor av Inger Jalakas. Finns flera i den serien, handlar om en mormor som bor i Afrika och gör massa vilda saker. Sen boken Billy och mormor av Birgitta Stenberg, jättefin. Om jag kommer på fler skriver jag igen.

• BossOrange

Billy-böckerna är lite mer up to date. Billys mormor Yogar och har  en råtta som husdjur.

Svar på tråden Efterlyses: Barnbok med icke-stereotyp mormor/farmor!