• Bebis050810

Hur mkt pratar ditt barn runt 2 år och 4 mån?

Min dotter pratar inte så jättemkt, men hon förstår typ allt!

Hon säger:
    mamma
    pappa
    apa
    mo-mo
    dom-dom=ost
    bim-bim=spindel
    sitta här
    kaka
    keck=kex
    mjau
    moo=ko och mjölk
    brum brum=bil, traktor
    Titta: kallar hon sig själv, hon heter Alicia
    ja-ja: kallar hon storasyster, hon heter Evelina
    kocka=klocka
    bomba=blomma
    bompa=bolibompa
    bampa=lampa
    käcke=täcke
    gacka=jacka
    pumpa=strumpa och rumpa
    bam-bam=rumpa

Kommer inte på fler ord just nu....

Borde jag vara orolig?

(¯`°?.¸ ♥ Mamma 2005 och 2008 BF 101115 ♥ ¸.?°´¯)
  • Svar på tråden Hur mkt pratar ditt barn runt 2 år och 4 mån?
  • Pickeli

Nej jag tror inte du ska vara orolig, tycker det låter som hon kan många ord för att klassas som fåordig om du förstår vad jag menar :) Sålänge hon verkar förstå och gör sig förstådd så kan du slappna av!

Google it!
  • mrs lundin

det är otroligt olika hos olika barn! har en systerdotter som är 2,5 år och i princip pratar fullt flytande, men hon var ovanligt tidig att snacka. Hennes storebror pratade nästan inte alls i meningar innan han var 3. Han var dock betydligt mer motoriskt utvecklad och snabb på den delen. Tycker inte alls du behöver va orolig, hon kommer snart att babbla på!

• Bebis050810

ja det kommer väl när det kommer. hon är väldigt motoriskt utvecklad och väldigt smart på andra sätt.

(¯`°?.¸ ♥ Mamma 2005 och 2008 BF 101115 ♥ ¸.?°´¯)
  • kg8

Min dotter är två år o två månader och pratar konstant Hon pratar i sju-åtta ords meningar, men missar alla "mellan-ord". En mening kan låta såhär: mamma pappa bebis Tilda åka bilen lastbilen därborta grejjar.
    Det betyder ju att Vi åkte i bilen och såg en lastbil som grejjade
    Men för henne var det så att hon lärde sig en del ord, ungefär dom som du Ts pratar om, sen stannade hon, sa dom och knappt det, under ganska lång tid, sen en dag sa det Pang och sen kom alla ord som hon under den tiden liksom samlat på sig.

• lin83

Min son e 2,5 och pratar ingenting alls mer än mamma, pappa, hej å glass... Han har lärt sig de viktigaste för honom å sen sa de stopp Har alltid varit tidig med motoriken å inte haft tid med andra saker. E inte orolig än, de kommer så småningom...

• Pyttismamman

Min dotter är också 2 år och 4 månader och pratar jättemycket. Långa meningar med ordentliga ord och alla mellanord också.  Jag får alltid höra att hon är väldigt tidig och duktig på att prata för att vara så liten så jag tror nog att din dotter är mer "normal" :)
    Men det är roligt när man kan ha långa konversationer med henne och hon verkligen kan berätta saker!

Svar på tråden Hur mkt pratar ditt barn runt 2 år och 4 mån?