• LPA

Nekad HP, går ändå ner i arbetstid - vad händer?

Jag fick besked idag om att jag inte får HP, har ett tungt jobb med mycket gående och stående och ganska tunga (12kg) lyft. Men FK höll inte med och jag fick avslag.
    Jag är i vecka 33 och har denna veckan beslutat mig för att gå ner i arbetstid, min projektanställning kunde arbetsgivaren göra om till timanställning så det är inga problem. Jag tänkte gå hem helt i mitten av oktober (en mån innan BF).
    Men måste jag anmäla mig på arbetsförmedlingen om jag slutar på detta jobbet? Kommer jag få det i nacken sen när jag ska tillbaka efter mammaledigheten att jag inte får A-kassa för jag inte varit anmäld på AMS?

Någon som vet?

• Svar på tråden Nekad HP, går ändå ner i arbetstid - vad händer?
  • Pickeli

Du anmäler dig till ams när du är arbetslös och arbetssökande. Det är du inte om du är mammaledig :)

Du ska inte säga upp dig eller vad är planen efter ledigheten?

Google it!
  • Birgitta2

Om han omvandlar det till timanställning, och du inte jobbar alls, så spelar det väl ingen roll? Då får du bara ingen lön. Och det skall väl varken AF eller FK bry sig om. Eller - så kan han ge dig tjänstledigt om du gått på projektanställning innan? Tjänstledigt får alla ta om arbetsgivaren tycker det är ok.

• LPA

Jag har bara jobb på det stället fram till så länge jag orkar jobba. Så det tar slut när jag vill. Finns inget jobb där efter mammaledigheten. Så tjänstledighet kan jag inte få.
    Bryr alltså ingen om att jag "bara" gå hemma? Måste man inte vara antingen sjukskriven, föräldraraledig, arbetssökande eller få HP?

• Pickeli
    LPA skrev 2010-09-21 15:45:08 följande:
    Jag har bara jobb på det stället fram till så länge jag orkar jobba. Så det tar slut när jag vill. Finns inget jobb där efter mammaledigheten. Så tjänstledighet kan jag inte få.
    Bryr alltså ingen om att jag "bara" gå hemma? Måste man inte vara antingen sjukskriven, föräldraraledig, arbetssökande eller få HP?
    Vems kulle bry sig om du går hemma menar du? Jag förstår inte riktigt vad du frågar efter.

Du anmäler dig till AMS när du vill börja söka arbete, och i samband med detta har du också rätt att använda a-kassan om de andra kriterierna uppfylls. Innan dess så får du inga pengar därifrån och behöver heller inte redovisa vad du gör.
    Google it!
  • YOUnMe
    Pickeli skrev 2010-09-21 15:47:17 följande:
    Vems kulle bry sig om du går hemma menar du? Jag förstår inte riktigt vad du frågar efter.

Du anmäler dig till AMS när du vill börja söka arbete, och i samband med detta har du också rätt att använda a-kassan om de andra kriterierna uppfylls. Innan dess så får du inga pengar därifrån och behöver heller inte redovisa vad du gör.
    Nu är jag inte helt insatt i ämnet, men visst kan man bara gå hem, men vad händer med alla ersättninga, SGI osv?
    Det jag har hört är att man måste anmäla sig första dagen som man blir arbetslös annars så nollas (?) SGI och det finns kanske risk att det blir krångel med a-kassan också. Skulle du däremot ta ut FP så är det ju ingen som kommer klaga på dig. Ska nog forska lite i ämnet för blev lite nyfiken nu :)
  • Amlin

Det vanliga är att man bör skydda sin SGI på den del man inte längre arbetar, det du riskrar om du går ner i arbetstid är att du sen får din SGI beräknat efter den nya lägre lönen som du får ut när du gått ner i tid. Alltså, om din nya arbetstid när du gått ner i tid är på säg 80 % så får du en ny SGI som bara beräknas på 80 % arbete. Då blir det sen en lägre föräldrapenning, sjukpenning osv. Exakt vad som gäller för dig bör du kolla med försäkringskassan.

Säger du upp din tjänst och låter bli att anmäla hos arbetsfömedlingen dig så riskerar du att din SGI nollas.

Om man säger upp sig från en tjänst så kan man också få straffkarens hos a-kassan, men där vet jag inte vad som gäller om en projektanställning omvandlar till timmar. Det måste du kolla upp med a-kassan.

För att vara säker tippar jag att det är bättre att du tar semester eller föräldrapenning för den del som du går ner i tid. Föräldrapenning har man rätt att ta ut 60 dagar innan beräknad förlossning så det är ju inga problem 1 månad innan.

Men gå först till källan, läs på fk.se och/eller ring dem och rådfråga samma med a-kassan. Det är bättre att du kollat upp alla aspekter än att du får en kalldusch när du väl begär föräldrapenning eller behöver a-kassa.

• Lavish

Ja du kan väl förmodligen få din SGI nollad av att gå hemma en månad utan att jobba och utan att gå till arbetsförmedlingen. Så jag rekomenderar att du svänger förbi arbetsförmedlingen sista dagen efter jobbet och anmäler dig. Förhoppningsvis är dom schyssta och stör inte dig mer när du går hem en månad före BF...

• Fimpen72

Du ska självklart gå till arbetsförmedlningen direkt om du blir uppsagd.

Man får ju gå ner i tid utan att det påverkar SGI (6månader före BF).
    Varför kan du inte gå ner i tid? Vad är det för typ av anställning?

• Fimpen72

Vad jag ville få fram är varför skulle det tex inte gå att jobba 4-6h/dag om du nu ska bli timanställd

• LPA
    Lavish skrev 2010-09-21 17:00:03 följande:
    Ja du kan väl förmodligen få din SGI nollad av att gå hemma en månad utan att jobba och utan att gå till arbetsförmedlingen. Så jag rekomenderar att du svänger förbi arbetsförmedlingen sista dagen efter jobbet och anmäler dig. Förhoppningsvis är dom schyssta och stör inte dig mer när du går hem en månad före BF...
    Du, det låter som en bra idé.
  • LPA
    Fimpen72 skrev 2010-09-21 17:10:58 följande:
    Du ska självklart gå till arbetsförmedlningen direkt om du blir uppsagd.

Man får ju gå ner i tid utan att det påverkar SGI (6månader före BF).
    Varför kan du inte gå ner i tid? Vad är det för typ av anställning?
    Fimpen72 skrev 2010-09-21 17:11:52 följande:
    Vad jag ville få fram är varför skulle det tex inte gå att jobba 4-6h/dag om du nu ska bli timanställd
    Jag blir inte uppsagd, min projektanställning tar slut helt enkelt.
    Jag har gått ner i tid from igår, till ca 5h/dag. Men sen (mitten av okt) vill jag sluta jobba helt o det var om det händer något speciellt då med min A-kassa eller SGI. Men för säkerhets skull ska jag även kolla med FK o A-kassan.
    Men det du skrev om att SGI:n inte påverkas om man går ner i tid 6mån innan BF låter ju bra.
  • AnnaK

får man fråga vad du jobbar med?

• LPA

Jag jobbar på ett lager, mycket gående, stående och lyftande.

• AnnaK

jaha, vad konstigt att du blev nekad...

sitter själv med en ansökan, jobbar som restaurangbiträde

• LPA

Jag trodde också att det skulle gå igenom med tanke på hur trött jag är på eftermiddagarna. Men enligt FK skulle man lyfta 20kg och uppåt samtidigt som mycket stående och gående för att få HP.

• Pemberly

Man kan anmäla sig till arbetsförmedlingen utan att söka A-kassa, om man inte får A-kassa kan de inte kräva att man tar ett anvisat jobb eller söker ett visst antal jobb (det är för att behålla A-kassan som dessa krav ställs), så det är ingen nackdel att anmäla sig till arbetsförmedlingen och kan nog vara bra att göra det för säkerhetsskull när du slutar ditt jobb så att du inte riskerar att förlora din sgi- och jag antar att du ändå vill ha jobb sedan efter föräldraledigheten så det stämmer ju på sitt sätt att du är arbetssökande..

• Louise Hbg

Ta ut föräldraledighet för de timmar du inte jobbar. Då skyddar du din SGI och har kvar jobbet på samma procent vid en eventuell arbetslöshet.

Svar på tråden Nekad HP, går ändå ner i arbetstid - vad händer?