Hej
Jag jobbar på ett stort företag och har aldrig haft problem att gå på antenatal appointments.
Jag trivs jättebra här, bott i drygt 10 år i UK, och skulle inte kunna tänka mig att flytta tillbaks. Visst, föräldraledigheten är kanske inte så bra som i Sverige - men ändå bättre än i en del andra länder dom tex USA och en del länder i Europa. Dagis är svindyrt - håller jag med om. Å andra sidan kostar en dagisplats i Sverige lika myckey i "drift" men skillnaden är att invånarna betalar hela livet via skatten oavsett om de har barn eller inte. Sedan verkar de rätt militantiska kring när barnen ska hämtas osv om jag lyssnar på svenska vänner. Men dagisen i Sverige är ju betydligt större och barnen är ute mer förstås.
Det jag inte gillar är att det inte finns "vård av sjukt barn" här. Jovisdt man får två(!) dar per år för emergency care of dependant. Men vilket barn är bara sjukt två dar per år? Den biten kunde bli lite stressig när min son var i dagisåldern och drog på sig en det ena och en det andra...
Vi kan väl bara konstatera att saker är olika antar jag - ibland är det bättre (ingen karensdag tex) och ibland sämre.