• londonkarin

BM besok pa arbetstid i England

Hej ni svenska mammor (eller blivande) i England som jobbar! Tankte bara fraga hur era chefer reagerar nar ni gar pa barnmorskebesok, ultraljud etc? Jag jobbar for ett ganska stort internationellt (mans dominerat) och nar jag tar ledigt for appointments far jag alltid lite snasiga kommentarer osv. vilket kanns sa trist. Enligt lag har man ju ratt till att ga pa arbetstid men hur det funkar i praktiken ar ju en annan femma...
    Annu en sak som gor mig sa trott pa detta land Rynkar på näsan

• Svar på tråden BM besok pa arbetstid i England
  • Karinski

Vad trist! Jag fick inga faniga kommentarer alls utan alla var mest glada for min skull. Jag jobbade med bade man och kvinnor, men de var helt ok med att jag forsvann ivag. Du far strunta i det bara, for du har ju inget alternativ! Annars finns det val mest bra saker med England och London Glad

• Protea

Hej! Jag ar gravid i 24e veckan och bor och jobbar i London....jag ar aven typ1 diabetiker sa det blir en massa sjukhusbesok for mig pa betald arbetstid. Det har inte varit nagra problem med det emn nar jag nu blev sjuk och inte kunde jobba da blev de helknepiga.

Det ar bara att sta pa sig. Vi har ratt att ga pa BM och andra graviditetsbesok och att vara sjuka!

Varfor ar du trott pa England annars? Nar har du BF?

• londonkarin

Nej vad trakigt att du ar/varit sjuk. Hoppas du ar ok?! Hoppas det gar bra for dig med graviditeten ocksa.

Min chef ar kanske lite extra trott pa mig da jag "bara" jobbat 1.5 ar sen jag var pa maternity leave med min dotter (hon ar 2.5 ar nu). Skrattande

Hade nog en extra dalig dag igar nar jag sa att jag var sa trott pa England hehe. Det jag menade var reglerna om maternity/paternity leave, skyhoga kostnader for dagis och galna arbetsider m.m. Efter sa manga ar utomlands borde jag sluta jamfora med hur det funkar i Sverige!

Kariniski - vad bra att de var "snalla" mot dig pa jobbet da du var gravid!

• Protea

Hej Londonkarin!

Nu borjar jag antligen bli battre efter att varit sjuk i nastan 3 veckor sa sjukskrivningen var bra! Med graviditeten ar allt bra men det ar en massa kontroller och prover pga min diabetes men det ar det vart!!!

Mina kollegor ar minst sagt knepiga, har jobbat dar i over 10 ar och trist att det ska bli sa har nu men jag tanker ga pa tidig maternity leave redan nu den 1a november sa det ar bara 4 veckor kvar pa skolan att undervisa och sen tar jag 52 veckor...kommer tillbaka och jobbar de 13 veckor jag maste for att inte bli aterbetalningskylldig och sen slutar jag.

Dagis ar ju verkligen superdyrt har, blir nog hemmamamma i ett tag.

Hoppas det uppfor sig vettigt pa ditt jobb nu!

• MamaPapa

Hej

Jag jobbar på ett stort företag och har aldrig haft problem att gå på antenatal appointments.

Jag trivs jättebra här, bott i drygt 10 år i UK, och skulle inte kunna tänka mig att flytta tillbaks. Visst, föräldraledigheten är kanske inte så bra som i Sverige - men ändå bättre än i en del andra länder dom tex USA och en del länder i Europa. Dagis är svindyrt - håller jag med om. Å andra sidan kostar en dagisplats i Sverige lika myckey i "drift" men skillnaden är att invånarna betalar hela livet via skatten oavsett om de har barn eller inte. Sedan verkar de rätt militantiska kring när barnen ska hämtas osv om jag lyssnar på svenska vänner. Men dagisen i Sverige är ju betydligt större och barnen är ute mer förstås.

Det jag inte gillar är att det inte finns "vård av sjukt barn" här. Jovisdt man får två(!) dar per år för emergency care of dependant. Men vilket barn är bara sjukt två dar per år? Den biten kunde bli lite stressig när min son var i dagisåldern och drog på sig en det ena och en det andra...

Vi kan väl bara konstatera att saker är olika antar jag - ibland är det bättre (ingen karensdag tex) och ibland sämre.

Svar på tråden BM besok pa arbetstid i England