• mammaannika

Funktionsinriktad musikterapi erfarenheter

Har en son på 4 år med autism som har fått musikterpi enligt FMT-metoden varannan vecka i c:a ett år med uppehåll över sommaren. Hans utveckling har gått spikrakt uppåt under detta år.

Det är så härligt att se hand framsteg. Jag och min man är fullkomligt övertygade att det är FMT-metoden som hjälpt honom i hans utveckling.

Hade varit roligt om någon annan har erfarenheter att dela. Behöver inte bara vara barn med autism utan alla som har erfarenhet av FMT-metoden. Jag vet att barn med t ex CP-skada kan bli väldigt hjälpa också.

• Svar på tråden Funktionsinriktad musikterapi erfarenheter
  • mammaannika

Vidarchefar: vad tråkigt att det inte fungerade för er son. Vad sa terapeuten? Vad var hennes förklaring? Hade varit intressant att höra vad hon trodde om saken.

• Vidarchefar

Terapeuten hade ingen teori om varför det inte fungerade men tyckte att vi skulle försöka en gång till. "Nu har han ju träffat mig, sett det här rummet och har en liten förståelse för hur det ska gå till".

Jag tror tyvärr inte att han har någon förståelse för hur det ska gå till. Eller det kanske han har - men han skiter i det :)

Om han bestämmer sig för att han vill spela på pianot har jag ingen aning om hur man ska få honom att förstå att det inte är meningen utan att avleda med exempelvis godis, någon film på mobiltelefonen eller annat han gillar - som då också tar bort fokus från hela grejen.

• mammaannika

Kaffemamma: Jag vet att det finns många terapeuter i Stockholm. Inboxa mig var i Stockholm du menar så ska jag se om jag kan kolla upp det till dig.

Vidarchefar: Eftersom FMT egentligen handlar om samspel och det är själva grunden för musikterapin kan det kännas tröstlöst när ett barn inte är på den nivån.. Det är annorlunda för ett barn med autism än alla andra barn i musikterapisituationen. Man kan säga att barn med autism inte börjar på ruta noll utan på ruta - nånting.

Min son har fått FMT under ett år. I fredags var första gången som han verkligen satt framför trummorna hela tiden och spelade det som förväntades av honom. Hela förra året har han sprungit runt i rummet, spelat på allt, snurrat runt, lekt tittut o s v. Vid några tillfällen har inte alls velat delta utan i stort sett legat och snyftat och gråtit störer delen av tiden.

Nu är det så att jag tror på metoden och har därför fortsatt komma, även efter de tillfällen då jag och min man verkligen tittat på varandra och undrat vilken nytta detta kan göra. Terapeuten däremot har hela tiden försäkrat oss om att allt är som det ska. Och även om vi hela tiden egentligen trott henne blir vi mer och mer säkra. Vi har i och för sig hela tiden sett framsteg så vi har vetat att det har hjälpt.

Har er terapeut någon erfarenhet av barn med autism?

• Susis

Sonen som fyller 4 år på onsdag har gått på FMT i ca 6 månader, 1 gång i veckan. Hon som håller i det ordnade till och med med extra gånger under sommaren så att det inte skulle bli ett så långt uppehåll ( annan lokal bl.a.). Vi fick själva bestämma vilka veckor vi ville ha ledigt. Hon jobbar endast med autistiska barn och finns i Nacka, sonen tycker väldigt mycket om henne. Hon är jättebra med honom och vet hur hon ska locka med honom in i rummet osv. Sonen har nog aldrig slagit mer än ett par slag på trumman per gång (men det blir mer och mer) utan springer runt eller spelar lite piano eller gör annat, men det är helt OK säger hon för att han är så liten. Hon hade frågat sin lärare om råd men fått svaret att det är helt i sin ordning att det är som en lek i början. Hon byter ut trumpinnarna mot diskborstar och alla möjliga saker som kan locka. Vet inte om FMT´n varit det som fått sonen att utvecklas, jag tror nog att det är alla insatser kombinerat, men vi kommer absolut att fortsätta så länge som han tycker det är så kul som han gör nu. Här är länken till hemsidan jag hittade. http://www.oems.se/musikterapi.html.

• mammaannika

Susis: Vad härligt att höra. För vår del är det så tydligt att det är FMT som hjälpt sonen att utvecklas då vi inte gjort något annat under året förutom det som ingår i vanlig hederlig uppfostran med spel och lek och högläsning om du förstår vad jag menar.

• HannaRadio

Hej!

Jag jobbar på Sveriges radio och är ute efter någon i Göteborgsområdet (+ kranskommuner) som har blivit hjälpt av musikterapi. Finns det någon som har några känningar ni tror skulle vilja berätta om musikterapi i radio? 

• UnikFamilj
    sabiha skrev 2013-02-26 20:47:04 följande:
    intressant!!! vet nån om metoden finns i uppsala??

sabiha skrev 2013-02-26 20:47:04 följande:
    intressant!!! vet nån om metoden finns i uppsala??

Skulle jag tro. Den härstammar därifrån... :) Väl värt pengarna, en för föräldrarna enklare form av sensomotorikträning.
Svar på tråden Funktionsinriktad musikterapi erfarenheter