• Mimmi69

Enskild/ delad vårdnad?

Har enskild vårdnad om min 5-åring. Av praktiska skäl gick pappan med på det, så att jag skulle få all föräldrapenning. Jag vill fortsätta att ha det även efter att hon fyllt 8 år. Det är nog mitt behov av kontroll som styr det Pappan träffar henne varannan helg och det fungerar bra.
    Någon som kan ge mig några bra argument att använda "mot" honom vid en eventuell diskussion om delad vårdnad?

• Svar på tråden Enskild/ delad vårdnad?
  • hymafr

Att det är enklare att skaffa pass, öppna bankkonton, välja skola, etc...

Men spelar det egentligen någon roll om ni har gemensam vårdnad eller inte? Umgänget påverkas ju inte av det.
    Varför tror du att han vill ändra på vårdnaden?

• Mimmi69

Jag har fått för mig att han kanske vill ändra det. Vi hade mycket diskussioner i början och det tog tid innan han förstod hur det fungerade med enskild vårdnad och att det INTE påverkade hans umgängesrätt.
    Jag har alltid hört med honom om pass och utlandsresor och andra val man också gör. När jag skaffade ny lägenhet pratade jag med honom innan om det var ok, även om jag ju inte behövde det. Jag har även sagt till på dagis att de naturligtvis får lämna uppgifter till honom om han kontaktar dem. Så egentilgen är det ju ingen skillnad mot gemensam vårdnad. Men ändå! Jag vill ha enskild vårdnad. Och skulle jag dö så kommer han ju att få ta vårdnaden eftersom han är en "normalordentlig" kille.

• Mamma1988

Men va ja fattar detta som så kan du och pappan prata med varandra, kan du inte bara då säga att du vill ha ensam bara för att de känns bättre för dig? Ja tycker att de känns som pappan vill dig väl oxå, även fast ni inte e tillsammans eller? Ja hade nog frågat pappan om han nu tog upp frågan..

• Mimmi69
    Mamma1988 skrev 2010-09-23 21:16:56 följande:
    Men va ja fattar detta som så kan du och pappan prata med varandra, kan du inte bara då säga att du vill ha ensam bara för att de känns bättre för dig? Ja tycker att de känns som pappan vill dig väl oxå, även fast ni inte e tillsammans eller? Ja hade nog frågat pappan om han nu tog upp frågan..
    Vi kan diskutera om ganska neutrala saker. Sedan om det blir lite känsligare så kan jag explodera och han tiger. Sedan blir det lugnt ett tag igen Det kanske är så att jag oroar mig i onödan. Jag har ju några år kvar innan det blir aktuellt!!
Svar på tråden Enskild/ delad vårdnad?