• Lille Gris

Hur få ungen att sluta peta hunden i ögonen? (snart 2 år)

Sonen fyller 2 år i december och är för det mesta ganska "lätthanterlig". Får visserligen sina utbrott ibland när det går emot honom och han inte får sin vilja igenom men det är så det är. För det mesta går det ändå att säga till honom "Låt bli det där" och då går han oftast därifrån, annars brukar man kunna avleda rätt enkelt.
    Men en sak är tydligen såååå mycket svårare än andra att motstå, och det är att peta ena hunden i ögonen när den ligger och vilar. Det känns som att vi har försökt med allt; Lyfta bort i all oändlighet, säga ifrån på skarpen, förklara tålmodigt att man inte får göra så, hindra honom från att gå fram till hunden överhuvudtaget (när man hinner se att han är på väg dit), locka med annat, skrikit i desperation (naturligtvis inte det optimala men det är ren rädsloreflex när man inte har upptäckt situationen i tid) osv. Men det är som att när han har bestämt sig för att han ska fram till hunden så blir han helt besatt av tanken. Han bara skrattar åt tillsägelserna, blir förbannad och slänger sig i golvet för att snabbt krypa undan och springa tillbaka till hunden osv. Hunden är otroligt tålmodig, men går tyvärr inte undan utan ligger kvar och småmorrar. Försöker tjata på hunden att gå därifrån istället men han är lika envis han, och jag tycker också att hunden ska få vara ifred när den ligger på sin plats. Men alla har vi en gräns både människor och djur, och den gränsen ska helt enkelt inte få korsas i det här fallet!
    Som sagt så är sonen ju så "duktig" på andra plan, så även om jag i förnuftet förstår att han inte kan kontrollera sig eller förstå konsekvenserna av sitt handlande så blir man ju så frustrerad och trött när han inte ger sig. Och givetvis rädd för att hunden till slut ska tröttna och bita ifrån.

Så nu vill jag ha alla tips ni har om att få stopp på det här innan det smäller. Eller åtminstone en vink om hur länge såna här perioder brukar hålla i sig, när man kan hoppas att det ger sig.  

• Svar på tråden Hur få ungen att sluta peta hunden i ögonen? (snart 2 år)
  • Birgitta2

Hmmm- en sak slog mig direkt: Gör en liten hage av 4 st kompostgaller och ställ över hunden om den lägger sig på golvet. Alternativt om hunden sover i soffa eller likn, så bär hunden till hagen.

Vovven skall respekteras - även av små barn och det märker jag att du tycker också.

• Lille Gris
    Birgitta2 skrev 2010-09-22 13:52:18 följande:
    Hmmm- en sak slog mig direkt: Gör en liten hage av 4 st kompostgaller och ställ över hunden om den lägger sig på golvet. Alternativt om hunden sover i soffa eller likn, så bär hunden till hagen.

Vovven skall respekteras - även av små barn och det märker jag att du tycker också.
    Vi har tagit in biltransportburen tillfälligt, en stor helgjuten plastbur. Den står så att sonen inte kommer åt så lätt och den gillar hundarna att ligga i, när de får välja det själva... (terrier, behöver jag säga mer? ) Så jag brukar försöka schasa honom dit så att han kan få vara ifred, men det funkar ju sådär som sagt när han inte har valt det själv. Oftast vill han ju ligga i sin vanliga korg som står så att han har koll på omgivningen. Vet inte om han skulle uppskatta att bli instängd i en gallerhage, han är lite rädd för kompostgaller sen han var valp då de välte över honom ett par gånger, men det är kanske värt att testa. Förhoppningsvis handlar det inte om så lång period till.
  • Mollyland

Vår dotter och också mycket förtjust i hundarnas ögon. Hon är 1,5 och hon petar och petar. Våra hundar är som din, går inte i väg utan morrar och visar att jag ska minsann ligga kvar. Försöker jag putta i väg dem så gör de sig så tunga som möjligt för att visa att de ej tänker flytta.

Jag hoppas verkligen att min dotter tänker sluta snart. Jag vet inte vad annars man kan göra än att göra som TS. Ibland om det blir för stökigt får hundarna till en annan våning, men det är inte optimalt för det gillar inte hundarna och varför ska de bestraffas.

Jag vet inte varför jag skrev nu för jag har inget bra svar, bara att jag känner med dig.....

Svar på tråden Hur få ungen att sluta peta hunden i ögonen? (snart 2 år)