Regler för 15-timmarsbarn vid delad vårdnad?
Hej! Jag har en fråga som jag vet berör många...
Jag och min sambo (vi kan kalla honom Y) har en dotter på 8 månader ihop. Jag är föräldraledig för tillfället, men Y ska vara pappaledig i januari.
Y har en treåring (vi kan kalla honom Z) sen ett tidigare förhållande som går på förskola. Z är hos oss varannan helg, resten hos sin mamma (vi kan kalla henne X)
Nu har förskolan sagt att Z inte mår bra av att vara så lite hos sin pappa, och att han behöver vara hos oss mer. Så därför har förskolan och X gjort upp ett schema för hur Z stegvis ska slussas över till en "varannan vecka"-tillvara mellan oss och X. Detta schema gör så att Z (mycket exakt) går över till varannan vecka i januari.
Därefter konstaterar förskolan att "eftersom Z bor varannan vecka hos sina föräldrar så blir han automatiskt ett 15-timmarsbarn i januari när Y går på pappaledighet".
Fråga 1: Är det brukligt att förskolan lägger sig i hur umgängesfördelningen mellan föräldrarna ska se ut? Och isåfall, bör dom inte diskutera en sån sak med BÅDA föräldrarna?
Fråga 2: Varför vill förskolan att Z ska vara ett 15-timmarsbarn?
Fråga 3: Blir Z verkligen automatiskt ett 15-timmarsbarn när han bor varannan vecka? Han är fortfarande skriven hos sin mamma. Vad är kriterierna för att bli ett 15-timmarsbarn?
Mycket tacksam för svar