• Kastrullkotte

Regler för 15-timmarsbarn vid delad vårdnad?

Hej! Jag har en fråga som jag vet berör många...
    Jag och min sambo (vi kan kalla honom Y) har en dotter på 8 månader ihop. Jag är föräldraledig för tillfället, men Y ska vara pappaledig i januari.
    Y har en treåring (vi kan kalla honom Z) sen ett tidigare förhållande som går på förskola. Z är hos oss varannan helg, resten hos sin mamma (vi kan kalla henne X)

Nu har förskolan sagt att Z inte mår bra av att vara så lite hos sin pappa, och att han behöver vara hos oss mer. Så därför har förskolan och X gjort upp ett schema för hur Z stegvis ska slussas över till en "varannan vecka"-tillvara mellan oss och X. Detta schema gör så att  Z (mycket exakt) går över till varannan vecka i januari.
    Därefter konstaterar förskolan att "eftersom Z bor varannan vecka hos sina föräldrar så blir han automatiskt ett 15-timmarsbarn i januari när Y går på pappaledighet".

Fråga 1: Är det brukligt att förskolan lägger sig i hur umgängesfördelningen mellan föräldrarna ska se ut? Och isåfall, bör dom inte diskutera en sån sak med BÅDA föräldrarna?

Fråga 2: Varför vill förskolan att Z ska vara ett 15-timmarsbarn?

Fråga 3: Blir Z verkligen automatiskt ett 15-timmarsbarn när han bor varannan vecka? Han är fortfarande skriven hos sin mamma. Vad är kriterierna för att bli ett 15-timmarsbarn?

Mycket tacksam för svar

• Svar på tråden Regler för 15-timmarsbarn vid delad vårdnad?
  • Förskolepedagogen

HEJ!
    Det var en svår ekvation du gav mig :)
    Jag ska försöka besvara frågorna en i taget.

1) Jag har aldrig varit med om att förskolan brukar "lägga sig i" umgänget. De kan givetvis ha åsikter utifrån hur de ser att barnet mår. Soc kan nog däremot ha åsikter.
    Jag har en motfråga till dig
    Hur har du fått reda på att förskolan anser detta?
    Har de ringt dej eller din sambo? Eller kommer det från miss X?
    Har X och Y delad vårdnad?

2) Jag har ingen aning om om förskolan vill att barnet ska vara ett 15 timmars barn. Eller är det Miss X som vill detta? Åter igen , vart kommer infon ifrån?

3) Jo, han blir ett 15 timmarsbarn om hans förälder är pappaledig och han bor där.

Mvh Inger
    Ps tänk på att det aldrig är en liten treårings fel att föräldrar har olika åsikter och gått åt skilda håll Ds

• Kastrullkotte

Tack för ditt snabba svar. Här kommer mina svar: 

1)      ”Hur har du fått reda på att förskolan anser detta? ”
    - En av barnskötarna sa till Y i och med en hämtning att ”Z behöver nog vara hos sin pappa mer” (alltså Y). Som förklaring sa hon att Z hade blivit arg när X skulle hämta en gång för att Z  trodde att Y skulle hämta.  Jag vet inte om det ligger mer bakom (förhoppningsvis gör det det).
    Jag tyckte i det här läget att detta var ett väldigt konstigt påstående från förskolan. Om jag va förskolelärare skulle jag akta mig väldigt mycket för att lägga mig i hur föräldrarna delar upp umgänget, för det kan vara väldigt känsligt. Hursomhellst så grävde vi inte mer i detta och tänkte att en sån här sak kan man diskutera på ett utvecklingssamtal.
    Men 2 veckor senare på ett föräldramöte meddelade förskolepersonalen inför alla på mötet att ”eftersom Y  går på föräldraledighet i januari och Z ska bo varannan vecka hos honom blir Z ett 15-timmarsbarn”. Så då misstänkte  vi att något hade diskuterats (och bestämts) bakom våra ryggar.

har X och Y delad vårdnad”?
    - Ja, det har dom.

2)      ”vart kommer infon ifrån?”
    - Jag vet inte ifall förskolan vill detta. Det enda jag kan säga är att jag börjar misstänka detta. Så min fundering va ifall förskolor har något att vinna på att göra barn till 15-timmarsbarn. Är det en ekonomisk fråga? Får förskolan lika mycket anslag från skattepengarna oavsett hur länge barnen befinner sig på förskolan? och får de då mer resurser att lägga på barnen? Eller vill dom bara att det skall finnas plats för att trycka in fler ungar?
    Sammanfattningsvis? Har förskolan något att vinna på att göra om Z till 15-timmarsbarn?

3)      ”Jo, han blir ett 15 timmarsbarn om hans förälder är pappaledig och han bor där.”
    Blir han 15-timmarsbarn varannan vecka då, eller blir han det hela tiden?

Anledningen till att jag skriver till er, är i grund och botten att jag anser att förskolan har agerat på ett icke regelmässigt sätt, och undrar ifall jag har något fog för de här tankarna? Det är faktiskt en treåring det handlar om. Ifall det är som vi tror tycker jag det är att leka med en treårings liv om förskolan vill ändra umgängestiderna pga en 15-timmars-regel.

Tack så mycket för att Du tagit dig tid att läsa mitt brev.

• Förskolepedagogen

Hej igen!
    Jag tycker att ni ska prata med barnets mamma (och kanske även med förskolan.) För mig är detta ett föräldraproblem och bör lösas av barnets föräldrar.
    Om ni inte kan komma överens ta hjälp av familjeresursenheten som finns innom socialtjänsten i din kommun.
    Lycka till!
    Mvh Inger

Svar på tråden Regler för 15-timmarsbarn vid delad vårdnad?