• Linda1976

5½åring ute själv på gården?

Vi bor i en fin HSB-förening, ny fin gård, bra belysning och fin lekplats. Jag förstår att dottern vill vara ute typ hela tiden när det är fint väder. Däremot vill jag inte att hon ska vara ute utan nån av oss vuxna. Jag kan inte komma överens med mig själv om det är hönsmammigt eller inte.

Flera av grannbarnen är ute ensamma längre stunder på em efter dagis och på helger, men jag har inte ro till det. Visserligen är det ett bra område, men man vet ju aldrig. Obevakade barn är i grupp är ju "ett lätt byte", även om man inte ska överdriva pedofil/kidnappningsrisken så finns den ju...

Tänk om jag släppte ut dottern efter middagen och 45 min när jag går ner för att hämta så är hon borta, jag skulle ju aldrig förlåta mig själv. Vi har pratat om vad hon ska göra om okända människor pratar med henne, men om nån bara hugger henne hjälper ju inte det.

Lekplatsen ligger snett nedanför vår trappa och från balkongen ser man gården, men inte alla gräsytor, och det är en hel del träd och buskar.

Är jag för hönsig? Frågan ni ska rösta på är alltså: Är det ok att en 5½åring är ute på gården själv, med en eller några kompisar? 

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden 5½åring ute själv på gården?
  • WhiteAngels
    Du är hönsig bara ,prova att slappna av.Jag var likadan för några år sedan.Tänkte samma tankar.Med andra barnet var det plättlätt första gångerna han var ute själv.
  • tristania
    snillis skrev 2010-09-24 13:16:51 följande:
    Det går inte att svara rakt ja eller nej p åfrågan.

Min son är 5 precis och honom skulle jag inte släppa en sekund utan vuxen tillsyn eftersom han är mer vild än tam medan han har flera jämnåriga kompisar som får cykla ensamma till lekplatsen i vårt villaområde och det är inga som helst problem.
    Så det beror helt på hur barnet är, är mitt svar.
    Håller med i varenda mening
  • Sommarlöv

Ja, du är lite hönsig. Testa ett par gånger. du kommer att vänja dig. Barn växer av ansvar.

• Finesse

Jag skulle ha låtit min dotter vara ute å leka själv när hon blir 5½ år.. nu är hon 2½ å vissa stunder får hon vara ute själv.. men det handlar om max 5 min.. plus att jag säger åt henne att endast sitta i sandlådan så jag ser henne från köksfönstret.

När vi flyttar till vårt hus om 1 vecka kommer hon får vara ute å leka själv på tomten.. så länge man ser att det funkar å att hon inte springer iväg.. man får ju stå å övervaka lite grann oxå. Men vid 5½ år antar jag att dom förstår att man inte springer rakt ut när det kan komma bilar på vägen.

Skulle jag bo i Sthlm eller någon annan större stad skulle hon inte få vara ute själv överhuvudtaget men den byn jag bor i bor ca. 3000 pers och dom flesta är barnfamiljer i villor.. visst att det kan finnas pedofiler men jag tror inte risken är alltför stor.

Ebba 071228, bebis bf 110216
  • Doodelidoo

Jag röstade ja, men förstår din oro helt och hållet. Jag tvekar också att låta min femåring vara ute på gården själv. När det händer springer jag och kollar hela tiden så det blir ju ingen direkt ro för mig. Men rent logiskt tycker jag en femåring kan vara ute själv.

• MajaVira

Kunde inte bestämma mig så har inte röstat... Vår 4 åring får vara ute och leka ensam, men vi bor i villa och det är ingen genomfartstrafik på gatan. Han håller sig dock på tomten och går/cyklar inte iväg utan att någon av oss är med.

• Linda1976
    Doodelidoo skrev 2010-09-25 16:35:44 följande:
    Jag röstade ja, men förstår din oro helt och hållet. Jag tvekar också att låta min femåring vara ute på gården själv. När det händer springer jag och kollar hela tiden så det blir ju ingen direkt ro för mig. Men rent logiskt tycker jag en femåring kan vara ute själv.
    Det är ju precis så jag känner! 

Sen tror jag att oavsett om man bor i Göteborg (som jag) eller i en håla så kan det hända saker.... Tror inte det beror på stadens storlek

Engla, Helene.... knappast metropoler.. och som tur är extremfall, om än tragiska bortom allt förstånd. 
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • mandelblomma

ja lite hönsig :)
    Men jag förstår dig ändå...men det är lite dax att låta henne -om hon nu inte är en vild rymmarunge eller om ni bott i ett "osäkert" område- klara lite små saker själv.

• Big Mac

Bor i GBG, har en son på 3 ½ år, han har varit ute sedan sommaren ensam på gården med kompisarna. Han brukar vara ute från 30 min till 1 ½ timma och leker.

Han är på gården samt på baksidan huset på andra sidan skogsdungen där det finns en stor lekplats.

Så fort barnen hittar hem kan de väll gå ut, varför skulle de inte kunna?

• LjubaviMoja

Vi har inte låtit vår dotter få vara själv ute föränns nu när hon är 7. Mest för att vi inte litade på området vi bodde på då och för att ja var rädd för allt som kunde hända. Men dte beror mycket på barnet också som det ser ut nu så litar jag på min dotter.

Att bli far är inte svårt, däremot att vara det
  • Ruggugglan

Jag låter inte min snart 5åriga dotter vara ute själv pga flera skäl.

Bara några meter ifrån vårt område ligger ett annat bostadsområde där socialen har placerat många väldigt skumma människor. Det är ganska uppenbart att en del av dem inte är att lita på. Hon känns inte mogen för det än. Jag lät henne vara ute ensam på vår trädgård i somras, men hon sprang hem till en kompis. Fick panik när jag inte visste vart hon var. Litar inte fullt ut på kompisarna hon leker med på gården. De har hittat på dumheter förr.. Hade läget sett annorlunda ut så had ejag låtit henne leka ute själv. Vi ska förmodligen flytta till ett hus som ligger väldigt avsides och utan vägar i närheten. Då hade barnen fått leka ute själva i den åldern. Jag själv var 4-5år när jag fick vara ute själv och leka på vår trädgård. Men vi bodde i hus.
  • Jävelunge

Jag låter alltid min 5-åring vara ute själv. Vi bor i ett lugnt bilfritt område och alla barnen från 3,5 och uppåt är ute och leker själva. Barnen vet exakt var de får och inte får vara och min unge är jätenoga med att fråga/säga till mig innan han går in till en kompis. Oftast tittar jag till mitt barn var 20-30 minut eller så...lite beroende på vem han leker med och vad de gör. Samma sak vet jag att mina grannar gör vilket känns bra.

Skulle jag hänga efter 5-åringen hela tiden och kräva att få vara med  när barnen cyklar, spelar brännboll, har vattenkrig, bygger sandslott eller vad de nu gör skulle jag förmodligen uppfattas som psyk-mamman numero uno.  Det är i alla fall så jag skulle se på en mamma som ständigt hängde över axeln på sin femåring.

(Fattar dock att det är skillnad om man bor inne i en stad)

Svar på tråden 5½åring ute själv på gården?