• Gunnell

Ni som gick upp mindre än 10 kilo - hur blev kroppen efteråt?

Jag är i v 35 och har hittills gått upp 6 kilo. Räknar med att gå upp några kilo till såklart men hoppas på att landa på runt 10 kilo (man vet ju inte, kan ju rusa iväg sista veckorna, hehe). Jag äter som en häst, vill jag bara tillägga, har aldrig ätit så här mycket. Unnar mig riktigt ris och pasta (utan fullkorn). Har väl blivit en och en annan glass/kaka men det är det slut på efter graviditeten :) 

Hur lång tid tar det att gå ner? Några erfarenheter? Ungefär 7 kilo, efter vad jag har läst är ju direkt relaterade till bebisen och borde försvinna ganska snabbt? Eller? Hur blir kroppen?

Jag har ganska svårt att gå ner i vikt annars. Men jag ligger stadigt på en vikt som är ok. Går varken upp eller ner. 

Jag förstår att det är olika för alla, men skulle ändå vilja höra lite erfarenheter. Har ingen att jämföra med då de få som jag känner som varit gravida har gått upp mer under graviditeten (inte bara mage utan lår och bak osv). Själv har jag bara fått mage och snarare fått smalare ben osv. 

• Svar på tråden Ni som gick upp mindre än 10 kilo - hur blev kroppen efteråt?
  • Göteborgsbruden

Jag gick upp 6 kg båda graviditerna o gick ner 10 kg direkt efter förlossingen. Kroppen såg ut ungefär som innan jag blev gravid.

(¯`°?.¸♥ Freja 21/11-2008 ♥ Loke 26/2-2010 ♥¸.?°´¯)
  • Gunnell
    Göteborgsbruden skrev 2010-09-24 08:54:19 följande:
    Jag gick upp 6 kg båda graviditerna o gick ner 10 kg direkt efter förlossingen. Kroppen såg ut ungefär som innan jag blev gravid.
    Åhh, vilken dröm :) Jag är ju en relativt gammal förstföderska, 32 år, så jag är lite orolig att kroppen tar längre tid på sig. 
  • Paddi16

Gick upp 10kg och de hade jag gått ner en vecka efter förlossningen och ytterligare några veckor senare låg jag på -5. Detta har tyvärr dock vänt nu och jag har gått upp till ursprungsvikten igen (4,5månad efter). Jag tycker personligen att magen putar ut lite, men sambon försäkrar mig om att jag fortfarande ser ut som innan, gissar att det är väl hålla in magen musklerna som behöver tränas ;)

• 08 i Skåne

Jag gick upp 7 resp 8 kg vid mina graviditeter och allt försvann stort sett direkt efter att barnen föddes men det sitter annorlunda nu än innan. Det är som om jag blivit smalare om lår och rumpa men lite rundare om magen.

• Skogsflickan

Jag gick upp 6,5 kilo under hela och jag åt massor...Gick ner 9 kilo ca 10 dgr efter att jag fött..Idag 6 månader efter ligger jag på minus 13 (beror på stressen o sömnbristen säkert Drömmer

• sunsed1

jag gick upp 8 kilo, min normalvikt var på 59 och strax innan födseln i v 38 vägde jag 67,5. Sen hade jag kvar några kilo cirka i 4 - 6 veckor över normalvikten. Sen försvann de, medans jag ammade som tok.

• Flickan och kråkan

Jag gick upp 9 kilo med första och 10 kilo med andra. Efter första barnet var alla gravkilon borta direkt efter förlossningen....när jag kissat ut allt vatten efter sådär 2 dygn . Kroppen såg ut som innan mer eller mindre förutom brösten då . Efter andra barnet tog det lite längre tid. Efter förlossningen hade jag väl 1-2 kilo kvar ett par veckor och hade även lite mage kvar under några få månader. Sedan har jag fått kämpa med att inte gå ned för mycket under amning. Fick första barnet när jag var 32 år, andra när jag var 34.

• K anna

Jag gick upp 9 kg. Tappade 5 vid förlossningen, resten inom en vecka. Magen är lite mjukare än innan (magmusklerna har inte gått ihop än) och brösten är lite, lite större, men i övrigt ser jag ut som vanligt.

• KretaJo

Är det bara jag som knappt tappat något vid förlossningen? Mycket märkligt...

Jag gick upp 10 kilo denna graviditet och nu, en vecka efteråt har jag gått ner 5 kilo. Bebisen vägde 3 kilo så de andra två måste ju vara moderkaka och blod och sånt. Vill minnas att jag nästan tappade 8 kilo efter att dottern föddes.

Jag som var så glad att jag bara gått upp 10 kilo, tänkte att de skulle fösvinna av sig själva inom ett par veckor, men nu ser det ju ut som att fem av de tio blir till att jobba bort.

Fast det kanske är för tidigt att sia om? Det har ju trots allt bara gått en vecka...

• LabLover

Jag gick upp ca 9 kg med båda. Hade gått ner det efter 14 dagar med första, kanske tog det lite längre efter andra. Det är 3 år mellan första dottern och andra.

Magen såg ut som vanligt efter ett tag men minns inte efter hur länge. Vet att det var mindre än två år iaf för när jag blev gravid igen var den ganska snygg (minns det för att jag bildbevis i form av magbild från v 5).

Denna gången vägde jag ett par kilo mer när jag blev gravid och magen var inte lika platt. Det beror nog inte på sista graviditeten utan på lättja

♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 & en bulle i ugnen ♥
  • ami

Jag gick upp 7 kg under graviditeten. Gick ner 3 kg vid förlossningen, barnet vägde 2,8 kg. (Ja, ja fattar inte själv.. vägde mig dessutom på förlossningen både före och efter - på samma våg). Gick sen stadigt UPP, väger nu - 7 månader efter förlossningen, 5 kg plus, alltså 7-3+5=9 kg :(
    Är konstant hungrig pga amningen. Äter o dricker som en häst. Helammar ännu ska tilläggas.
    Så jag hnner säkert gå upp ännu mera..
    Förra graviditeten gick jag upp 6 kg, gick ner allt ett par veckor efter förlossningen, men ökade sen och vägde efter ett halvår +6 kg. 6-6+6=6 kg plus. Lika hungrig den gången ;)

• Nyfiken gul

Första barnet:  Upp 23 kg - inte ett skit gick jag ner efteråt.. zero, zip , nada!   Vägde samma lika när jag blev gravid med tvåan ett år senare.

Andra barnet: samma vikt som när jag var höggravid med ettan.... gick inte upp ett smack...  Ägde ingen våg efter barnet föddes men jag vet att jag gick ner i vikt och kom i gamla kläder igen. borde ha tappat ca 10 kg på ungefär ett halvår.

Tredje barnet:  Gick ner 6 kg under graviditeten  (inskrivningsvikt 94 kg)  -  När jag skrevs ut från bb stod vågen på 80 kg.  Efter 6 månaders amning stod vågen på 97 kg.
    Idag är sonen 2 år gammal och jag väger 75 kg.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Joddan

Jag gick upp 10 kilo... En vecka efter förlossninen var jag nere på startvikt... och nu på min "nya" inskrivning 10 kilo mindre än förra inskrivningen.. alltså -20 sedan sonen föddes.
    Har inte gjort så mkt alls...  

Silas 2009-03-03 Syskon 2011-04-12 minigard.blogspot.se
Svar på tråden Ni som gick upp mindre än 10 kilo - hur blev kroppen efteråt?