• thessirese

Föräldraledighet...

I maj ska vi få vårt första barn om allt går vägen, och vi är så himla glada! Men nu blev min man varslad häromdagen, och min föräldrapenning kommer förmodligen bli på grundnivå, vilket är nästan noll och ingenting. Så nu tycker han att det bästa är att han ska vara hemma och stämpla, och att jag bara är hemma typ två måndaer i början och sen går ut och jobbar. Det känns helt värdelöst, är det ens möjligt?

Jag vet att det ska vara så jäkla jämställt och allt, och att det är hans barn lika mycket som mitt, men just nu känns det som att han tar mitt barn ifrån mig, och jag är helt knäckt.

Ville nog mest ventilera, men snälla, ge mig lite kommentarer, åsikter och erfarenheter!

• Svar på tråden Föräldraledighet...
  • sara sthlm

Förstår att det känns som en jobbig situation. Har inte varit i samma sits så det är svårt att ge så många tips. Både jag och min sambo hade jobb när vi sist blev gravida och så även denna gång. (vi väntar nu nr 2) Vi delade sedan på ledigheten och var hemma 9 månader var.

Jag hade nog inte kunnat jobba efter 2 månader. Då satt jag i princip fast i soffan och ammade timmar i sträck... Men om man från början lär bebis att ta napp och dricka ur flaska (du kan ju pumpa ut mjölk alt ge ersättning) så går det ju säkert att lösa.  Måste ni göra detta för att klara er ekonomiskt? Eller kan ni vara hemma lite längre båda två? Jag tycker att rutinerna satte sig bättre runt kanske 4 månader så det kanske är lättare då. Men det är ju olika för alla. Vissa lyckas åka jorden runt med sina nyfödda, medan vissa inte tar sig utanför dörren... Många kan/vill inte amma av olika anledningar och då fungerar ju flaska lika bra.  Du måste ju inte börja på heltid från början heller? (vet inte vad du har för jobb....) Om du bor nära jobbet kan ju din man komma dit med bebis så att du får träffa den på lunchen och amma där om du vill.

Kanske hinner sedan din man få ett jobb så att du kan gå hem igen och vara hemma mer på slutet av ledigheten?

Men om ni är inställda på att göra på detta sätt så kan det säkert fungera även om det säkert blir en utmaning. de sover ju inte direkt hela natten från början heller, men om ni ger bebis flaska om din man tar större delen av nätterna så är det ju inga problem i den aspekten att jobba. Däremot kanske du tycker det känns tråkigt att vara ifrån den lilla så mkt i början. Hmm förstår som sagt att det känns jobbigt!

Om det inte är så att du måste börja jobba, utan det är din man som tycker det så tycker jag att du ska säga ifrån och att du vill vara hemma lite längre i början!

Lycka till!

• sara sthlm
    Filbunke skrev 2010-09-24 10:12:41 följande:
    Ut och skaffa jobb med dig, då går de på din aktuella inkomst.
    Tolkade det som att hon hade jobb redan?
  • Lisa med barn
    sara sthlm skrev 2010-09-24 10:17:11 följande:
    Knappast med tanke på att hon skriver "min föräldrapenning kommer förmodligen bli på grundnivå, vilket är nästan noll och ingenting".

TS, tänk på att du antagligen kommer att helamma när barnet är 2 månader. I mitt fall innebar det amning varannan timme första halvåret. Det blir svårt att lösa om du ska jobba. Finns det ingen möjlighet för din sambo att få nåt annat jobb?
  • Ericha

Prata igenom och se till att vara överens. Känner några som varit hemma 6mån vardera och trivts utmärkt med det. Allt beror ju på hur länge man tänkt amma och hur situationen totalt sett ser ut. Om du bara får ersättning enligt grundnivå blir det ju inte mycket pengar, så frågan är om du kan få upp din ersättning på något vis? Arbeta extra? Arbeta mer? Arbetar du alls nu?

Vet inte om jag missförstår, men han kan inte vara hemma och stämpla och ta hand om barnet samtidigt utan är han hemma får han ta ut föräldraledighet.

• Filbunke
    sara sthlm skrev 2010-09-24 10:17:11 följande:
    Jaha, det missade jag. Men då får hon väl söka ett jobb med högre inkomst alternativt mer timmar. Personligen jobbar jag 67% på tillsvidareanställning samt har ett extrajobb, det har fått upp min SGI.
  • sara sthlm
    Lisa med barn skrev 2010-09-24 10:21:44 följande:
    Knappast med tanke på att hon skriver "min föräldrapenning kommer förmodligen bli på grundnivå, vilket är nästan noll och ingenting".

TS, tänk på att du antagligen kommer att helamma när barnet är 2 månader. I mitt fall innebar det amning varannan timme första halvåret. Det blir svårt att lösa om du ska jobba. Finns det ingen möjlighet för din sambo att få nåt annat jobb?
    Ok, misstolkade det när hon skrev att hon skulle jobba 2 mån efter barnet kommit och antog då att hon hade ngn form av jobb...

Precis, vill man helamma så blir det svårt att börja jobba vid 2 månader. Och jag var ivf rätt omtumlad efter förlossningen, graviditeten,  alla hormoner osv så jag hade inte varit redo att jobba då. 
  • skånegås

Bestäm tillsammans. Det är hans barn lika mycket som ditt, men också ditt barn lika mycket som hans!! Om du ska amma eller inte spelar ju stor roll i hur ni gör. WHO rekomenderar helamning 6-8 mån, för barnets bästa. Ammar man så blir man väckt på nätterna och då blir man trött...

Jag skulle aldrig klara av att lämna mitt barn vid 2 mån, så jag skulle vägra.
    Diskutera igenom det och förklara hur du känner så kan ni förhoppningsvis komma fram till en bra lösning. Vilket är viktigast, ekonomi eller barnets/familjens välmående??

• Lisa med barn
    Ericha skrev 2010-09-24 10:22:41 följande:
    Vet inte om jag missförstår, men han kan inte vara hemma och stämpla och ta hand om barnet samtidigt utan är han hemma får han ta ut föräldraledighet.
    Det verkar som han tror att föräldraledighet innebär massor av fritid. Eller är det bara mitt sätt att läsa mellan raderna?           
  • SailorGirl

TS: Pappan får sin FP beräknad på sin lön, inte A-kassan, och kan därför spara sina stämpeldagar och ta ut FP istället. Samtidigt får han med största sannolikhet ut mer pengar på det viset. Det kan faktiskt vara en bra idé ur ekonomisk synvinkel att han stannar hemma tidigt. Det är ju inte heller säkert att du kan amma och om du kan få ett jobb/hinner jobba mer så att du får upp din FP, så har ni plötsligt en mycket bättre sits än vad det kanske ser ut som nu.

Svar på tråden Föräldraledighet...