• VardagsKvitter

mitt havandeskapspennings brev till FK - tror du det kommer ge mig full HP?

EN VANLIG ARBETSDAG PÅ UTEFÖRSKOLAN

ÖPPNING – 2 pedagoger

Kl 6.45 – Öppna förskolan.
    En bom på 10 kilo ska tas av från dörren och läggas in i huset – belastning för både rygg,mage och leder

Ett rep på rulle (ca 5 kilo) ska bäras ut och läggas ut på gården för att markera vår gräns – belastning för både rygg,mage och leder

Barnen leksaker, cyklar, bilar och lådor med saker ska lyftas ut – belastning för både rygg,mage och leder.

Barnen och de vuxnas vattenflaskor (40 barn, 9 vuxna) ska fyllas på och bäras ut till rummet vi äter i – belastning för både rygg,mage och leder

Frukost ska göras
    - Barnen som kommer till frukost (ca 15-20st) ska tas emot.

Kl 8-8.30 – frukost – nu är vi 6 pedagoger
    Efter frukosten ska alla barnen kläs på och gå ut då vi är ute hela dagen. Vid tuffare väder såsom snö, kyla, hård vind och regn är det mycket lyft då de 15-20 frukostbarnen ska ha på sig mycket kläder samt många, för ryggen, jobbiga vinklar att böja sig i som är svåra att göra då magen är i vägen.

Kl 8.30-10.30 – ute på gården – nu är vi 7 pedagoger ute om alla är där, om det inte är någon utbildning eller möte eller någon är sjuk (och en pedagog är inne och har planering fram till 9.30)
    Nu är jag dessutom fullt påklädd vilket innebär underställ, fleece och skalkläder vilket hindrar rörligheten ytterliggare.

Barnen är ute på gården och ska snart gå iväg i grupper. Om barnen trillar och slår sig, är ledsna, behöver hjälp när de leker är det mycket lyft från markhöjd och mycket böj som blir en belastning för ryggen samt ett möjligt vridmoment om olyckan är framme och vi tvingas reagera omedelbart. När barnen går iväg i grupper är vi två pedagoger per grupp med ca 10-12 barn i vardera grupp.

Vid vintertid och kyla med minusgrader eller om det regnar mycket och barnen är blöta ska de 40 barnen in i huset i omgångar, tas av överaller, skor, fleeceunderställ och underställ för blöjbyte och toalettbesök samt för att kolla genom eventuella blöta kläder eller kalla händer/fötter.

Är det inte kallt byter vi blöja ute där vi pedagoger sitter på pall eller på marken för att utföra bytet, detta innebär mycket böj för ryggen samt lyft då vi ska dra ner och dra upp overaller, fleece och underställ samt eftersom detta utförs från markläge.

Vi ska därefter bädda till ca 20 barn utomhus. Madrasser, vagnar och sovsäckar ska bäras ut och sen läggas på plats, åter igen svår belastning för både rygg och mage.

Kl 11 – lunch
    Barnen sitter på sittdynor på marken och äter utomhus och vi lägger upp maten till dem. Vattenflasklådorna ska bäras ut (dessa väger ca 10 kilo). Behöver barnen hjälp så får vi pedagoger sätta oss på marken och hjälpa dem eller böja oss ner för att fixa med exempelvis vantar och mössor. Ska de mindre barnen resa sig kan de behöva hjälp och då blir det återigen tungt lyft för ryggen.

Kl 11.30 – vila
    Barnen som ska läggas och vila stoppas ner i sovsäckar, vissa barn klarar detta själv, andra barn får vi ta av overall och fleece på och sen lyfta ner dem i sovsäckarna vilket innebär både tunga lyft och svår belastning för både rygg och mage då kroppen får vridas när barnen ska ner i sovsäckarna. Om jag istället har vilan med de större barnen kan detta innebära att gå iväg med dessa på promenad eller till lekplats.

Rast 30 minuter – min enda chans på dagen att vila ryggen och leder.

Kl 12.30 – de första barnen ska plockas upp.
    Barnen ska väckas, de som har svårt att ta sig upp själv får lyftas ur sovsäckarna och därefter ska de få nya blöjor på sig vilket de får liggandes eller ståendes vid sovsäckarna. Barnen ska därefter kläs på overaller och skor igen, och gå ut och leka med de andra. Åter igen, tunga lyft och belastning och vridningar för både mage och rygg.

Kl 12.30-14 – Lek på gården
    De som inte tar upp barnen tar emot dem på gården samt organiserar upp aktivieter för barnen. Vintertid blir det mycket musik och rörelse för att hålla värmen, något som är svårt att utföra då magen är i vägen och ryggen belastas av att krypa, hoppa, snurra och åla. De som tar emot barnen är också de som får gå in med barnen för toalettbesök, för att byta kläder om de är blöta eller kalla vilket återigen blir en tung belastning för rygg, mage och leder.

14 Mellanmål
    Barnen ska samlas på marken på sittdynor där de får mellanmål. Vattenflaskslådorna på ca 10 kilo var ska ut igen och delas ut till barnen. Vid vintertid då det är för kallt att äta ute ska barnen istället in till huset och då ska overaller/regnkläder av igen – åter igen belastning för både rygg, mage och leder.

Kl 14.30-17
    Fortsatt utelek på gården. Har barnen varit inne vid mellanmål ska alla barn ut igen och alla overaller ska åter igen på. Därefter blir det utelek tillsammans med oss pedagoger och återigen mycket rörelse för att hålla värmen. Kl 17 stänger vi (2 pedagoger) och då ska leksaker plockas in, repet ska rullas in igen på vindan och lyftas in i huset. Huset ska stängas och låsas.

Jag har ett väldigt fysiskt krävande arbete som jag omöjligt kan klara av som gravid. Jag klarar inte av de tunga lyft och de fysiska moment som krävs av mig under en vanlig arbetsdag för att jag ska kunna sköta mitt jobb.Jag har heller ingen möjlighet att gå undan från barngruppen under 10minuter för att vila ryggen då vi pedagoger är bereonde av varandra för att verksamheten ska fungera.

Feedback tack!
    Tror du att jag kommer kunna få full havandeskapspenning med detta brevet?
    Jag har försökt beskriva en vanlig arbetsdag i vinter/sen hösttid och lagt in alla moment jag har kommit på som ska utföras varje dag.

• Svar på tråden mitt havandeskapspennings brev till FK - tror du det kommer ge mig full HP?
  • VardagsKvitter
    LHUF skrev 2010-10-09 09:52:55 följande:
    håller tummarna, skickade mina papper i onsdags så nu blir det en väntan.. sist tog det bara en vecka att få svar..
    Ja, jag hoppas också att den inte tar 4 veckor. För då är det bara typ 1 vecka innan jag kommer sluta på jobb och det känns inte riktigt bra mot föräldrar och så, även om jag förvarnat en hel del.
  • LuckyMo

Nu stjäl jag TS lite, hoppas det är okej. =)

Jobbar inom äldreomsorgen och har börjat få problem med foglossning och ryggont. Planerar att söka hp, men när tycker ni jag skaa skicka in det? Vill inte skicka in det för tidigt heller, men vill inte vänta in i det sista. Chefen vet redan att jag kommer att söka hp tror hon kommer att skriva att det inte går att omplacera mig, de andra arbetsuppgifterna är inom städet och där e också tjänstgöring inom vården var tredje helg. Vad tror ni, kommer jag att få hp?

• lol0809
    LuckyMo skrev 2010-10-17 21:51:36 följande:

Nu stjäl jag TS lite, hoppas det är okej. =)

Jobbar inom äldreomsorgen och har börjat få problem med foglossning och ryggont. Planerar att söka hp, men när tycker ni jag skaa skicka in det? Vill inte skicka in det för tidigt heller, men vill inte vänta in i det sista. Chefen vet redan att jag kommer att söka hp tror hon kommer att skriva att det inte går att omplacera mig, de andra arbetsuppgifterna är inom städet och där e också tjänstgöring inom vården var tredje helg. Vad tror ni, kommer jag att få hp?

ja jobbar med liknande, fast i hemtjänsten, ja du får hp efteom man inte kan få omplacering vårt yre som ine kräver tunga lyft mm.
    Äntligen gravid igen hoppas bebis stannar
  • LuckyMo

Ja, jag hoppas verkligen att det går igenom. Men e det för tidigt att skicka in papprerna nu? Har BF 9 februari.

• Mamma Mu 82

jag har fyllt i mina papper idag. Ska bara få omplaceringspapprerna underskrivna, sen skickar jag in! Har BF 4 Feb, så det är INTE förtidigt att skicka in!! Sökte HP med dottern och fick det, hoppas jag får det den här gången med, men man vet aldrig med FK.......... jobbar som djurskötare med mjölkkor, så det är många tunga lyft, obekväma arbetsställningar, stora risker för att bli klämd, sparkad och omkullputtad.

• lol0809
    LuckyMo skrev 2010-10-17 23:57:12 följande:
    Ja, jag hoppas verkligen att det går igenom. Men e det för tidigt att skicka in papprerna nu? Har BF 9 februari.
    du kan skicka in papper om ansökan när du fått ditt moderskapsintyg och skickat in det till FK. de måste ha det först
  • LuckyMo

Ja, men då ska jag börja fila på brevet och fylla i papprena...=) Återkommer när jag har skrivit brevet. =) Tack tjejer!

• Fantastic Four

Jag jobbar som servitris på en restaurang. Min chef begick i princip lagbrott när han i intyget till FK om HP skrev att han inte kunde omplacera mig och att jag inte fick någon rast på hela mitt arbetspass. Jag jobbar oftast själv och bara en tallrik väger ca 2kg, utan mat. På det ska det diskas och städas. Till saken hör att jag även fått karpaltunnelsyndrom och inflammationer i handlederna. FK gav mig avslag.
    Vet inte hur de tänker men lycka till!

• VardagsKvitter
    Fantastic Four skrev 2010-10-18 20:10:22 följande:
    Jag jobbar som servitris på en restaurang. Min chef begick i princip lagbrott när han i intyget till FK om HP skrev att han inte kunde omplacera mig och att jag inte fick någon rast på hela mitt arbetspass. Jag jobbar oftast själv och bara en tallrik väger ca 2kg, utan mat. På det ska det diskas och städas. Till saken hör att jag även fått karpaltunnelsyndrom och inflammationer i handlederna. FK gav mig avslag.

Jättetråkigt!

Jag hoppas jag får svar snart... senast den 30de ska jag ha svar, för då har det gått 30 dagar

• lol0809
    VardagsKvitter skrev 2010-10-19 06:45:45 följande:

Jättetråkigt!

Jag hoppas jag får svar snart... senast den 30de ska jag ha svar, för då har det gått 30 dagar

Du kan ringa dom o fråga redan nu, så gjorde jag, jag fick svaret redan en vecka innan pappret kom hem
  • lol0809
    Fantastic Four skrev 2010-10-18 20:10:22 följande:
    gå till läkaren då å blir du sjukskiven, ja ha inflammation i min handleder som en ledde till en ytterligare inflammation  i axlarna, ja va sjukskriven i 6månader.
  • VardagsKvitter
    lol0809 skrev 2010-10-19 09:47:25 följande:
    Du kan ringa dom o fråga redan nu, så gjorde jag, jag fick svaret redan en vecka innan pappret kom hem

Får nästan göra det ;D

Tack för tipset!

• VardagsKvitter

Fick just brev från försäkringskassan och jag får FULL HAVANDESKAPSPENNING precis som jag ansökt om! Vilken lättnad!!!

• lol0809
    VardagsKvitter skrev 2010-10-21 16:26:59 följande:
    Fick just brev från försäkringskassan och jag får FULL HAVANDESKAPSPENNING precis som jag ansökt om! Vilken lättnad!!!
    GRATTIS va roligt skönt att du fick svar nu
  • LHUF
    VardagsKvitter skrev 2010-10-21 16:26:59 följande:
    fick mitt svar idag också och det blev inte godkänt..      Grattis till dig  Njut av tiden.

Tilde 080319
  • VardagsKvitter
    LHUF skrev 2010-10-21 21:17:22 följande:
    fick mitt svar idag också och det blev inte godkänt..      Grattis till dig  Njut av tiden.

Jättetråkigt :( Du får överklaga.
    Vad var det du jobbade med?
    Kan du inte be dem komma och titta på ditt arbete för att se hur tungt det är, eller prata med din chef? 
  • LHUF
    VardagsKvitter skrev 2010-10-22 05:37:20 följande:
    Jättetråkigt :( Du får överklaga.
    Vad var det du jobbade med?
    Kan du inte be dem komma och titta på ditt arbete för att se hur tungt det är, eller prata med din chef? 
    jobbar på en 2 års avdelning.. min chef har redan skrivit ett långt brev som jag skickade med.. men dom tycker inte det är tillräclkigt jobbigt,

Men min BM sa till mig att ringa och boka läkartid så fort jag inte orkade mer så får jag bli sjukskriven istället.. Fick göra samma sak förra gången.. 
    Tilde 080319
Svar på tråden mitt havandeskapspennings brev till FK - tror du det kommer ge mig full HP?