• Sephora

Bokstavs- och siffertokig liten kille

Hej!

Har en son som är 2 1/2 år och väldigt intresserad av siffror och bokstäver. Han känner igen alla bokstäver (utom W) samt entalen. Vi, hans föräldrar, har alltid läst och läser mycket för honom - jag antar att det kan ha triggat intresset ... nu undrar jag dock hur du tycker att man utvecklar intresset? Det vill säga vad vi kan göra när han visar att han vill prat/öva med just siffror och bokstäver... . Än så länge tycker jag att det är för tidigt att sätta sig med honom och "träna" - det måste få vara på hans villkor.

Sephora

• Svar på tråden Bokstavs- och siffertokig liten kille
  • Förskolepedagogen

Hej!
    Kul! Hoppas han nu har lärt sig hur bokstäverna låter och inte vad de heter. För nästa steg är att börja ljuda eller att använda sig av ordbilder. Jag ska förklara vad jag menar. Om han lärt sig att det heter KÅ=k så blir det svårt att ljuda tex  ihop katt, det blir ju då kå a te te.
    Sen är det viktigt att ni går vidare med gemer. För texter är sällan skrivna med versaler.
    Ett annat sätt är att skriva lappar och sätta upp tex stol på stolen, bord på bordet,etc.
    Vardagskäsning brukar också fungera bra. Läs på smörpaketet, mjölken flingorna osv.
    Lycka till!
    Mvh Inger

Svar på tråden Bokstavs- och siffertokig liten kille