• Anonym (undrar)

Vi är utredda som stödfamilj i kommunen

hej

Jag har en liten undran bara jag och min man är utredda som stödfamilj av socialtjänsten i vår kommun, och vi har haft en pojke hos oss i ca 8 mån 2 helger i månaden. Sen avslutades det uppdraget innan sommaren.
    Jag ringde socialen häromdagen för att höra lite om hur det ser ut om dom har behov av oss som stödfamilj och att vi gärna fortsätter som stödfamilj. Men jag tyckte det var lite lamt gensvar som att han skulle kolla med någon annan social arbetare om varför det gamla uppdraget avslutades m.m och att han har oss bland sina andra 120 verksamma familjer så han hör av sig om där dyker upp ngt nytt men det kan dröja sa han.

Så vi undrar om ni andra där ute vet vart man kan vända sig för att nå ut att vi finns och att vi vill hjälpa =)
    Finns det något annat sätt att få jobba som stödfamilj, kan man ringa dom andra kommunerna runtomkring oxå? vi är ju redan utredda.
    Tacksam för svar =)

• Svar på tråden Vi är utredda som stödfamilj i kommunen
  • Anonym

Man bli utredd på nytt för varje kommun man anmäler sitt intresse till!
    Konstigt att han sa så, va kanske inte så smidigt uttryckt!
    Men det är klart att dom "kollar upp" hur man fungerat som kontaktfamilj! Det måste dom göra och det bör dom göra! Dom brukar göra det socialsekreterare emellan. kan även göra det kommuner emellan!
    Ibland tar det tid att fåett nytt uppdrag och ibland hinner man knappt avsluta det ena förrän man fått ett nytt! Det beror helt och hållet på hur många barn det finns och att matchningen st'mmer! Är ju ändå rätt många pusselbitar som ska falla på plats! Men det ordnar sig säkert!
    Vänta och se :)
    Varför avlutades det förra uppdraget redan efter 8 månader?

• Anonym
    Anonym skrev 2010-09-25 23:49:49 följande:

Man bli utredd på nytt för varje kommun man anmäler sitt intresse till!
    Konstigt att han sa så, va kanske inte så smidigt uttryckt!
    Men det är klart att dom "kollar upp" hur man fungerat som kontaktfamilj! Det måste dom göra och det bör dom göra! Dom brukar göra det socialsekreterare emellan. kan även göra det kommuner emellan!
    Ibland tar det tid att fåett nytt uppdrag och ibland hinner man knappt avsluta det ena förrän man fått ett nytt! Det beror helt och hållet på hur många barn det finns och att matchningen st'mmer! Är ju ändå rätt många pusselbitar som ska falla på plats! Men det ordnar sig säkert!
    Vänta och se :)
    Varför avlutades det förra uppdraget redan efter 8 månader?

Finn det nån "regel" för hur länge ett stödfamiljsuppdrag varar?
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-09-27 22:06:59 följande:
    Finn det nån "regel" för hur länge ett stödfamiljsuppdrag varar?
    Nej inte alls!
    Det beror helt och hållet på omständigheterna. Ibland kan det bara vara en kortare period och ibland kan det sträcka sig över flera år! Det är så himla olika från "uppdrag" till "uppdrag" och anledningen till stödfamilj!
    Men något hum om hur länge det kan tänkas vara måste Soc ha..... det finns en planering och vårdplan för varje barn.
  • Anonym (undrar)

Det gamla uppdraget avslutades för att föräldrarna ville det, vi hade bra kontakt med föräldrarna och det första halvåret gick det bra ......men sen mot slutet så hade barnet börjat att leka mer med kompisar där barnet bodde och kompisar från skolan så i slutet på fredagar när barnet skulle komma så ringde mamman och var lite ledsen för att barnet inte ville åka utan stanna hos sina kompisar och vi vill ju absolut inte tvinga , så då hade vi möte med socialen och gjorde ett avslut. sen kom barnet med sin pappa hem till oss så hade vi en litet avskeds fika där vi lämnade över present m.m
    Så det blev ju kortare uppdrag än vi hade räknat med.....därför ringde jag nu till socialen och ville bara höra hur det såg ut och meddela att vi fortfarande är intresserade.  

• Helgona

Hör er för hos andra komuner...det är mitt bästa råd :) Ju fler ställen man talat om att man finns desto större chans att man får något ;) Så funkar det ju oftast!
    Man behöver inte alltid tala om att man sökt hos andra komuner men de flesta vill ha en referens så det är ju alltid bra att man pratat med sin "start" komun o sagt att eftersom ni inte har något att erbjuda så söker vi nu hos X komun. Är det ok om jag lämnar dig ( socialsekr) som referens?

CARPE DIEM
  • Anonym

Det är ju brist på stödfamiljer generellt så jag skulle verkligen ta kontakt med andra kommuner också om ni vill hjälpa till. Vilken kommun bor ni i, där de har "råd" att ge så oengagerade svar till en kontaktfamilj?

Svar på tråden Vi är utredda som stödfamilj i kommunen