• Nice Girl Wrong Place

Kabel mellan bärbar och skrivare?

Jag har en skrivare, en vanlig HPofficejet eller vad den heter.
    Den är kopplad till den stationära datorn med en stor fet kontakt med 2 skruvar på sidorna.
    Min bärbara har givetvis inget sådant uttag.
    Det måste väl finnas någon typ av sladd som man kan använda för att koppla skrivaren till en bärbar dator (typ ett usb uttag?

Beror det på modell på bärbar och skrivare?
    Om sådana sladdar finns, var köper man dem, vad heter de?

Beautifully Human
  • Svar på tråden Kabel mellan bärbar och skrivare?
  • Posh
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-09-25 20:06:01 följande:
    Men HJÄLP mig istället!!!! Gråter

Jag vill också ha hjälp med att omformatera en dator. Men jag glömde skriva det i TS. Glömde ett ) i TS också ser jag.
    Du behöver inte mig här ser jag. Jag kan ändå bara slå på datorn och eventuellt stänga av.
    Kul ska det vara
  • Nice Girl Wrong Place

Ok.

Nu har jag varit så lat att jag ej ens kollat hur det ser ut bakom skrivaren, men den långa feta sladden med en stor kontakt med två skruvar, behövs alltså ej?
    Det finns en ingång bakom skrivaren till den lilla fyrkantiga saken på ena sidan kabeln som ni länkat?

Did I make myself clear?

Beautifully Human
  • Frontline
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-09-25 20:24:07 följande:
    Ok.

Nu har jag varit så lat att jag ej ens kollat hur det ser ut bakom skrivaren, men den långa feta sladden med en stor kontakt med två skruvar, behövs alltså ej?
    Det finns en ingång bakom skrivaren till den lilla fyrkantiga saken på ena sidan kabeln som ni länkat?

Did I make myself clear?
    Skulle föredra den "lilla fyrkantiga" saken som du säger om du nu har en sådan ingång :)
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Isfjord

Den från kjell är en parallell till USB, det är paralellkabel du har till stationära idag och USB som du har på bärbara.
    Kablarna från kabelgiganten och Clas i sjön är USB - USB, de passar om skrivaren har en USB-port också, inte annars.
    Eller dela ut skrivaren på den stationära som Frontline sa, kräver att den är igång.

Ett annat sätt, som är lite dyrare är en skrivarserver, tex http://www.kjell.com/?item=38755&path=
    Du monterar den i skrivaren, sedan en nätverkskabel till routern och sedan kan den användas av alla datorer i nätverket. Det är så de gör på företag.

• Michiyo
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-09-25 20:06:01 följande:
    Men HJÄLP mig istället!!!! Gråter

Jag vill också ha hjälp med att omformatera en dator. Men jag glömde skriva det i TS. Glömde ett ) i TS också ser jag.
    jadu först behöver du skivan för det windows du ska installera... sen säkerhets kopierar du allt du vill ha kvar.. stoppar i skivan..s tartar om datorn.. trycker på valfri tangent när den ber dig om det.. följ instruktionerna på skärmen. när du ska välja hårddisk att installera windows på. ta den som du hade innan om du har många olika partitioner.. annars så väljer du den enda du har.,. formaterar den.. och välj sen installera.. sen följer du instruktionerna tills det är klar.,.. datorn komemr att starta om några gånger.. dessa gånger skall du inte trycka på valfri tangent för då börjar det om utan låt datorn ladda så kommer du rätt^^

ha så kuloch lycka till ;)
  • Nice Girl Wrong Place
    Isfjord skrev 2010-09-25 20:37:57 följande:
    Den från kjell är en parallell till USB, det är paralellkabel du har till stationära idag och USB som du har på bärbara.
    Kablarna från kabelgiganten och Clas i sjön är USB - USB, de passar om skrivaren har en USB-port också, inte annars.
    Eller dela ut skrivaren på den stationära som Frontline sa, kräver att den är igång.

Ett annat sätt, som är lite dyrare är en skrivarserver, tex www.kjell.com/=
    Du monterar den i skrivaren, sedan en nätverkskabel till routern och sedan kan den användas av alla datorer i nätverket. Det är så de gör på företag.
    Ja, nu börjar det klarna.

Jag satsar nog på en parallellkabel. Eftersom jag vet att den kommer att funka.
    Att dela ut skrivan fungerar väl ej utan trådlöst, vilket jag ej har, har en router som jag aldrig lyckats installera, och kör med en enkel nätverkskabel mellan stadsnät uttag i väggen och dator.

Tack!
    Beautifully Human
  • Michiyo

man behöver inte installera en router men jag vet att det mest vanliga felet folk gör ät att dom sätter kabeln från modemet/väggen in i en av dom "vanliga" portarna på routern... om vi säger att det finns 4 utag på din router.. 1-4 så är det för datorerna... det är där kabeln ska in från datorn och jag tror den femte utaget heter "wan".. kabeln från modemet ska då alltså in i wan kontakten. inte in i en av dom märkta med siffror.

om du får denna del att funka så går resten som smort med att dela ut skrivaren^^

• Jakin

TS, har du ingen karl där hemma som kan fixa det där åt dig? Glad

• Nice Girl Wrong Place
    Jakin skrev 2010-09-27 02:31:04 följande:
    TS, har du ingen karl där hemma som kan fixa det där åt dig? Glad
    Nja, min man är tekniskt handikappad. Totalt.
    Jag är också en jobbig typ som inte anser att något blir rätt gjort om JAG ej gjort det
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    Michiyo skrev 2010-09-26 13:46:37 följande:
    man behöver inte installera en router men jag vet att det mest vanliga felet folk gör ät att dom sätter kabeln från modemet/väggen in i en av dom "vanliga" portarna på routern... om vi säger att det finns 4 utag på din router.. 1-4 så är det för datorerna... det är där kabeln ska in från datorn och jag tror den femte utaget heter "wan".. kabeln från modemet ska då alltså in i wan kontakten. inte in i en av dom märkta med siffror.

om du får denna del att funka så går resten som smort med att dela ut skrivaren^^
    Jag tror att jag köpte fel kabel till routern.
    Nu minns jag ej vad den heter, men det skulle ju vara en typ av kabel (typ dubbeltvistad eller vad det heter) och jag tror som sagt det är problemet.

När jag kopplat ihop allt som jag tyckte det skulle vara, hittade ej den stationära datorn routern...
    Sedan blev det mycket förvirrande, när de hela tiden snackade om modemet. Jag har ju inget modem, utan ett uttag i väggen, stadsnät.

Så jag köpte ett mobilt bredband till bärbara och använde nätverkskabeln till den stationära och sket i routern

Men visst skulle det vara fint om den någon gång i framtiden gjorde nytta.
    Beautifully Human
  • Michiyo

korsad internetkabel antar jag du surrar om^^

så nu kanske jag kommer att förvirra dig lite granna

korsad kabel använder man mellan 2 datorer men dagens routrar kan faktiskt hantera korsade kablar då tekniken gått frammåt..

rak kabel som är den mest vanliga typen av kabel använder man mellan router och dator. kan inte användas dator till dator..

du kan lätt se om den är korsad eller rak själv ;)  du tar bara tag i båda ändarna.. håller kontakten så du kan se färgerna på små kablarna i kontakten.. se till så du håller dom lika dant.. till exempel med piggen neråt på båda och själva kabel delen från dig.. om färgerna har identisk ordning är kabeln rak. om dom har olika ordningar på färgerna är dom korsade.

så om den är rak så är det något annat som är fel när du försöker använda dig av din router. om den är korsad kan man gå in på onoff eller annan billig affär och köpa en billig 5 eller 10 meters kabel brukar oxå stå på förpackningen om den är korsad eller rak.

och den lilla fina vita dosan på din vägg som ger dit access till stadsnätet räknas som ett modem så se det som ett modem om folk börjar surra modem ;)

• Nice Girl Wrong Place
    Michiyo skrev 2010-09-27 16:54:28 följande:
    korsad internetkabel antar jag du surrar om^^

så nu kanske jag kommer att förvirra dig lite granna

korsad kabel använder man mellan 2 datorer men dagens routrar kan faktiskt hantera korsade kablar då tekniken gått frammåt..

rak kabel som är den mest vanliga typen av kabel använder man mellan router och dator. kan inte användas dator till dator..

du kan lätt se om den är korsad eller rak själv ;)  du tar bara tag i båda ändarna.. håller kontakten så du kan se färgerna på små kablarna i kontakten.. se till så du håller dom lika dant.. till exempel med piggen neråt på båda och själva kabel delen från dig.. om färgerna har identisk ordning är kabeln rak. om dom har olika ordningar på färgerna är dom korsade.

så om den är rak så är det något annat som är fel när du försöker använda dig av din router. om den är korsad kan man gå in på onoff eller annan billig affär och köpa en billig 5 eller 10 meters kabel brukar oxå stå på förpackningen om den är korsad eller rak.

och den lilla fina vita dosan på din vägg som ger dit access till stadsnätet räknas som ett modem så se det som ett modem om folk börjar surra modem ;)
    Jaha där ser man hur lite man vet.

Finns det bara korsad eller rak? Jag har för mig att det skulle vara två någonting, men var fyra någonting, eller tvärtom. Eller kanske var det dubbel eller enkel...detta var säkert över ett år sedan.
    Den ligger bara i en låda nu (routern) men ska nog ta en titt på det hela i helgen!

Ska också göra ett modigt försök att omformatera den stationära datorn. Ska bli mycket spännande att se vad som händer.
    När man säkerhetskopiperar saker, vad exakt betyder det?
    Jag förstår ju innebörden av orden, men man säkerhetskopierar det var när hur?

Kan jag inte typ bara spara all musik och alla bilder (det enda jag vill spara) på ett externt minne och sedan bara köra?
    Beautifully Human
  • Michiyo

jodå du kan använda extern hårddisk eller usb minne till att spara dina saker på..

säkerhetskopiera gör man igentligen när det handlar om program man vill spara.. som att spara certifikatet som man hade förr till handelsbanken och liknande. för då kunde man inte bara spara själva filerna i sig.. och då sparar man även inställningar som man använt tidigare.

men spara saker du vill ha kvar. musik, filmer, dokument och bilder och liknande på extern enhet.
    villd u spara bokmärken som du kanske har i firefox eller explorer så går man in och "hantera bokmärken" där brukar man kunna välja "exportera" då gör datorn en liten fil av alla dina inställningar som du sen kan spara över på minnet.. och "importera" sen när du har installerat om.

om du har laddat ner program du gärna vill ha kvar så leta rätt på dina "exe" filer och spara dom med.

jag har dock inte hört om dubbel enkel två eller fyra i kabel väg.. men det finns twisted men då är du långt över överkurs i kablar :p så vida du inte pratar om halv eller full duplex för då används fyra ledare och då är du även mera på överkurs för du ska väl ändå inte ha något mer avancerat än ett vanligt hemma nätverk hoppas jag ;)

allt man behöver veta när man bara leker hemma är rak eller korsad nätverkskabel. och om du använder dig av en router eller hub/switch.. då dom sakerna fungerar olika men ändå ganska lika.

• Frontline
    tupac53 skrev 2015-12-29 09:10:48 följande:
    hej !

jag tror att den heter LPT kabel
    det funkar om du köper det här  www.kjell.com/se/sortiment/dator-kringutru stning/kablar-adaptrar/usb/usb-adaptrar/adapter-us b-till-parallell-p38588

Mvh
    Enrique
    Jösses tråden är 5 år gammal så hoppas TS har löst det Flört
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
Svar på tråden Kabel mellan bärbar och skrivare?