Michiyo skrev 2010-09-27 16:54:28 följande:
korsad internetkabel antar jag du surrar om^^
så nu kanske jag kommer att förvirra dig lite granna
korsad kabel använder man mellan 2 datorer men dagens routrar kan faktiskt hantera korsade kablar då tekniken gått frammåt..
rak kabel som är den mest vanliga typen av kabel använder man mellan router och dator. kan inte användas dator till dator..
du kan lätt se om den är korsad eller rak själv ;) du tar bara tag i båda ändarna.. håller kontakten så du kan se färgerna på små kablarna i kontakten.. se till så du håller dom lika dant.. till exempel med piggen neråt på båda och själva kabel delen från dig.. om färgerna har identisk ordning är kabeln rak. om dom har olika ordningar på färgerna är dom korsade.
så om den är rak så är det något annat som är fel när du försöker använda dig av din router. om den är korsad kan man gå in på onoff eller annan billig affär och köpa en billig 5 eller 10 meters kabel brukar oxå stå på förpackningen om den är korsad eller rak.
och den lilla fina vita dosan på din vägg som ger dit access till stadsnätet räknas som ett modem så se det som ett modem om folk börjar surra modem ;)
Jaha där ser man hur lite man vet.
Finns det bara korsad eller rak? Jag har för mig att det skulle vara två någonting, men var fyra någonting, eller tvärtom. Eller kanske var det dubbel eller enkel...detta var säkert över ett år sedan.
Den ligger bara i en låda nu (routern) men ska nog ta en titt på det hela i helgen!
Ska också göra ett modigt försök att omformatera den stationära datorn. Ska bli mycket spännande att se vad som händer.
När man säkerhetskopiperar saker, vad exakt betyder det?
Jag förstår ju innebörden av orden, men man säkerhetskopierar det var när hur?
Kan jag inte typ bara spara all musik och alla bilder (det enda jag vill spara) på ett externt minne och sedan bara köra?