• susieq82

sluta ha en åsikt om andras barn hela tiden

Jag blir så himla trött på människor som tror sig veta ALLT om hur barn skall uppfostras. Alla barn är olika ocg får behandlas därefter..däremot kan man tipsa om sådant som funkat för en själv i en liknande situation....men senast i en restaurangkö för ett par dagar sen så hade jag två tjejer bakom mig(var nog 18-21 år). Framför mig stod en mamma med två barn och den ena tjatade hål i öronen på sin mamma för att det tog för lång tid med maten. En av tjejerna bakom mig började berätta om sin kusin som hon passat och han hade fått ett utbrott i leksaksaffären med henne, Då hade hon minsann tagit barnet ut ur affären, satt honom i bilen och åkt raka vägen hem. Efter det hade inte han gjort något liknande igen, sen lade hon till jag blir så trött på föräldrar som låter sina barn stå och gnälla hela tiden...så lade hon till med en pipig röst..."mammaaaa, maammaaa". Jag tänkte nästan vända mig om och fråga om hon vet vad hon snackar om.
    En som dessutom inte har något eget barn...det är lixom inte samma sak att passa ett barn eller en släktings barn EN DAG.... 

• Svar på tråden sluta ha en åsikt om andras barn hela tiden
  • lillekatt

Fast så är det ju med allt, tänker jag. Folk tror ju ofta att de kan göra saker bättre än någon annan.

• My Girls

urvattnad kommentar, att anse att ens åsikter är värd mindre bara för att personen ifråga inte har barn...
    Precis som du säger så är barn olika, så även vuxna. Hon kanske hade en poäng beroende på hur situation?

Ignorance is a bliss
  • susieq82
    My Girls skrev 2010-09-26 08:38:54 följande:
    urvattnad kommentar, att anse att ens åsikter är värd mindre bara för att personen ifråga inte har barn...
    Precis som du säger så är barn olika, så även vuxna. Hon kanske hade en poäng beroende på hur situation?
    ja, det lät väl lite klyschigt kanske, men nej jag tycker inte hon hade en poäng där....kanske med henne ja, men va hände i samma situation med föräldrarna?

Ett barn på förskolan och ett barn hemma är oftast inte samma unge....hur förklarar ni att en förskolelärare kan ta hand om kanske 7 barn själv när en  förälder nästan går sönder över att ta hand om ETT barn som har trots? 
    Barn beter sig olika beroende på vilken omgivning eller människor de är med....dom e ganska bra på det sociala spelet dom med:) 
  • Jeluni

TS -håller med. Barn ska vara tysta, sitta eller stå still, bara vara söta med nykammat hår, annars är det fel på uppfostran. Sen att barn kommer in i olika perioder och det ska testas och testas om och om igen i olika situationer, vissa barn mer än andra dessutom, då är det något som är fel.

• susieq82
    Jeluni skrev 2010-09-26 08:50:14 följande:

TS -håller med. Barn ska vara tysta, sitta eller stå still, bara vara söta med nykammat hår, annars är det fel på uppfostran. Sen att barn kommer in i olika perioder och det ska testas och testas om och om igen i olika situationer, vissa barn mer än andra dessutom, då är det något som är fel.

men precis:) eller varför inte någon diagnos kanske???....

för två veckor sen fick mitt barn världens utbrott mitt i nordstan. Jag kunde absolut inte röra henne för då gastade hon ännu mer. Hon flippade helt plötsligt för att 10 min senare bara lugna ner sig. Under denna tiden hann det komma fram två människor, först en som jobbade på polarn och pyret, hon kom springande med klistermärken och försökte hjälpa till och erbjöd legoklossarna som fanns inne hos dem. Den andra var en som jobbade på cafét i närheten och erbjöd min dotter glass... så det finns absolut underbara själar därute oxå!!
  • augustisten

Jag håller med om att det är irriterande att folk tror att alla ungar är lika - men jag tror inte egentligen att det har något samband med om man har barn eller inte. Vissa har ingen större inlevelseförmåga och empati helt enkelt - barnlösa eller ej.

Själv skulle jag aldrig drömt om att bete mig så där när jag var barnlös, men jag vet gott om föräldrar som säkert kunde slänga ur sig något lika korkat. Antingen för att deras barn blivit större och de glömt hur det var, eller för att de har lugnare barn.

Det är bara att kolla runt på fl. Det finns gott om mammor och pappor som anser att de sitter inne på patentlösningen för barnuppfostran och att alla barn som deras "metod" inte biter på har ADHD ;)

Svar på tråden sluta ha en åsikt om andras barn hela tiden