• Nyfiken gul

Varför får inte era barn säga mamma och pappa?

Är det inte fler än jag som reagerar över vissas påhitt om att barnen inte får säga mamma och pappa utan envisas med att "nej vi heter Bosse och Lena".?

Varför ska ens barn ropa "Lena" för när det är mamma ?

det känns fel hos mig,,, fetfel.... och mina varningsklockor ringer skyhögt när jag hör barn ropa förnamnen till sina föräldrar. Handlar det om respekt och uppfostran så kräks jag verkligen..

Vill man verkligen inte vara mamma och pappa till sina älskade barn? Först ammas dom och sen ska det skapas distans med att säga förnamnen. Reagerar inte barnen själva på detta också när kompisen ropar mamma och inte ett förnamn?

Förklara det här för mig för jag förstår inte detta fenomen... 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Svar på tråden Varför får inte era barn säga mamma och pappa?
  • Puff Mummy
    lövet2 skrev 2010-09-28 06:34:01 följande:
    Jag tror att det i många fall inte beror på någon medveten strategi från föräldrarnas sida, utan att det beror på hur föräldrarna pratar med barnet. En del föräldrar är noga med att aldrig prata "barnspråk", utan vill lära barnet att prata korrekt redan från start (japp, vissa tror att det är bättre för barnets språkutveckling). De föräldrarna använder sällan orden Mamma eller Pappa, utan säger Jag om sig själva och namnet om den andra föräldern. T ex "Nej, jag kan inte komma nu, för jag lagar middag. Bosse kommer snart hem från jobbet!" i stället för "Nej, Mamma kan inte komma nu, för Mamma lagar middag. Pappa kommer snart hem från jobbet!". Sedan blir de väldigt förvånade när deras barn inte lär sig säga Mamma och Pappa som andra barn ...
    Jo, fast jag skulle säga : "Pappa kommer snart hem från jobbet"  och har delvis sagt (när de var riktigt små) "Mamma kommer snart/ska sitta här". Ändå säger våra barn våra namn titt som tätt. Fast jag kallar inte min man för "pappa" utan säger förstås hans namn när jag pratar till honom. Så det har nog snarare med vad de snappar upp. I vårt fall en tvilling, sen var bollen i rullning.

En grej som jag däremot har tänkt på är att när jag pratar med min man om hans mamma eller pappa så säger jag sällan deras namn utan; "jag pratade med din mamma idag". "Kan inte du fråga din pappa". Jag säger alltså inte deras namn. Strange.    
  • Parniara

Jag har inga barn, men jag tycker inte det är nåt att hetsa upp sig över. 

Klart mina barn ska få kalla mig vid förnamn eller mamma, det spelar väl ingen roll. Jag skulle dock inte tilltala mina barn, barn, utan vid förnamn. Så det är väl naturligt att barnet då får kalla mig vid förnamn. Att man ska lära sig mamma, pappa , mormor, farfar osv handlar ju också om att göra det lättare att kommunicera med andra. Lättare att förklara på dagis att jag var hos mormor i helgen än att säga att jag var hos Berit i helgen. Det är mer förklarande ord. Men när man talar till nån kan man väl använda förnamn, det är ju det vi heter.

Men jag personligen gillar inte när vuxna säger mamma och pappa om varandra, men anser inte heller vara en stor grej. Min mans mormor och morfar kallar fortfarande varandra för mamma och pappa.

• snillis

Våra barn växlar mellan mamma/pappa och våra namn och eftersom vi tycker att de får bestämma själv hur de vill säga har vi aldrig "rättat" dem.

Så djävulskt kränkande gentemot barnet att inte tillåta dem att säga det som känns rätt för dem.

Snacka om varningsklockor när man inte är mer säker i sin föräldraroll än så.

Jag är liksom mamma lika mycket oavsett vad mina barn säger.

• SunnyBunny

Vem säger att dem inte vill bli kallade mamma och pappa? Har du hört föräldrar säga det själva?

För min dotter har precis förstått vad jag och pappa heter och här växlas det vilt mellan mamma/pappa och våra namn och även efternamn? Men inget vi har sagt till henne och göra.

• Idis1

Jag tror att det är jättevanligt i familjer där det finns halvsyskon med i bilden. Om halvstorebrorsan kallar ens mamma för Lena gör man nog själv också det, eftersom man ser upp till brorsan även om det faktiskt är ens egen mamma.

• TyskMamma

min tvååring har börjat kalla sin pappa för "schatz"(älskling) för att han hör att jag ropar så på min man. Då måste jag allt dra på smilgroparna! ska jag också börja kalla min man för "pappa"? Flört

Gör som jag, fast tvärtom.
  • don Quijote

Säger som alla andra, har aldrig hört någon som förbjuder sina barn att säga mamma och pappa. Vår yngsta är extremt pappig och har alltid varit det, han kallar alltid pappa vid namn, men mig för mamma. "Min pappa" säger han när han pratar om honom. När jag frågar varför så säger han "Det finns så många pappor, men bara en XX". Vilket ju inte är riktigt sant men det känns så för honom!

Tråkigt om det blinkar varningslampor hos folk för detta...

• relan

Det verkar som få känner till detta som du beskriver som ett nutida problem. Inte heller jag har hört talas om det.
    Jag har dock själv alltid kallat mina föräldrar vid förnamn, men det var inget som de påtvingade mig (de ville allt bli kallade mamma och pappa som alla andra föräldrar), utan var något jag själv hade bestämt.

• Fanny b

Jag tilltalar mina föräldrar med min pappas namn och mamma. Så många har trott att min pappa är min mammas nya man.

• Mälaröbo

När vi hade fest en gång tilltalade barnen mig och maken med våra förnamn. Eftersom de ibland gör det, speciellt i sammanhang däör det finns "många" mammor och pappor så tänkte jag inte ens på det.
    Men en vän reagerade starkt och undrade "hur vi kunde tillåta det".
    Själv fattade jag öht inte vad hon menade. Är vi mindre föräldrar om vi tilltalas med förnamn??

• Sessilou

har aldrig ens hört föräldrar som inte låter sina barn kalla dem för mamma o pappa.

däremot kommer de flesta barn in i nån fas när dem förstått att deras mamma har ett namn oxå. Då kan dem gå runt ett tag o säga förnamnen istället.

Less is more=)
  • Nightswimmer
    TyskMamma skrev 2010-09-28 13:19:34 följande:
    min tvååring har börjat kalla sin pappa för "schatz"(älskling) för att han hör att jag ropar så på min man. Då måste jag allt dra på smilgroparna! ska jag också börja kalla min man för "pappa"? Flört
    Ha ha, känner igen det där! För några månader sedan var sonen inne i en period när han ropade "daaaarling" när han ville att pappa skulle komma
    ♥ H 2008-06-15 ♥
Svar på tråden Varför får inte era barn säga mamma och pappa?