• gryning2

Oense med sambon om blöja

Jag och sambon har sedan i somras försökt få sonen snart 3 år torr med lite halvdant resultat. Det går ibland att ha samma byxor på honom en hel dag om man hela tiden tjatar, påminner och tar honom på toa en gång/timme. Ibland säger han till men det är nog max en gång av fyra. Oftast går det åt 4-5 par byxor en vanlig dag om vi kör utan blöja. Bajset säger han inte alls till om utan gör direkt i byxan. Jag tyckte det gick ganska bra i somras då det var varmt och man lätt kunde låta honom kissa ute. Men nu när det börjar bli kallt och han ska ha överdragsbyxor/overall och så ute så blir det ju jättedrygt då han kissar på sig. Jag vill helst att vi tar på blöja när vi ska ut men min sambo vill att vi försöker utan till vilket pris som helst känns det som. Häromdagen var sambon och sonen på stan och han tar hellre med en hel väska med extrakläder än tar på en blöja på sonen. Och OK för mig men när jag ska ut på stan eller ut någon annanstans så vill jag ta på blöja. Jag tycker vi ska strunta i det och bara ha honom i kalsonger inne, kanske påbörja lite mer aktiv träning ute till våren/sommaren igen. Sambon tycker jag är dum och att jag förstör allt när jag sätter på blöjan ibland, och att det är p.g.a. detta som pojken kissar på sig hela tiden.... pust

Hur ska man tänka?

Mamma till H född 071017
  • Svar på tråden Oense med sambon om blöja
  • Perssonlund

Jag tror att han blir förvirrad om han helt plötsligt har en blöja på sig. Jag tror dessutom att det är viktigt att göra en lek av det och att barnen själva vill bli blöjfria annars kan ni få byta byxor hur länge som helst.

• gryning2
    Perssonlund skrev 2010-09-26 18:33:11 följande:
    Jag tror att han blir förvirrad om han helt plötsligt har en blöja på sig. Jag tror dessutom att det är viktigt att göra en lek av det och att barnen själva vill bli blöjfria annars kan ni få byta byxor hur länge som helst.
    Mm, jag tror också det bästa vore om han kunde vara helt utan så det inte blir så förvirrande. Men det känns som fel årstid nu att träna på det =( Man vill ju inte behöva ta med flera extra overaller när man ska någonstans liksom. Därför tänker jag det vore bättre att låta det vara ett tag och sen satsa på våren. Någon mer?
    Mamma till H född 071017
  • Loreena

Det finns träningsbyxor från imse vimse, som fångar upp bajset när man pottränar.

• gryning2
    Loreena skrev 2010-10-05 10:52:20 följande:
    Det finns träningsbyxor från imse vimse, som fångar upp bajset när man pottränar.
    Tack för tipset, kanske något att testa =)
    Mamma till H född 071017
Svar på tråden Oense med sambon om blöja