• MC73

    Boktips inför adoption? Snälla, jag behöver råd...

    Hej!
    Är det någon vänlig själ som kan tipsa om några bra böcker som man bör läsa inför en stundande adoption (från Polen)?. Jag har litteraturlistor från BFA men skulle bli glad att få lite råd från någon som läst bra böcker. Det tar ju ett tag att läsa igenom allt och vissa böcker är säkert bättre än andra.

    Vore oerhört glad för lite boktips!

    MVH
    EF

  • Svar på tråden Boktips inför adoption? Snälla, jag behöver råd...
  • chatnoir

    En bok som jag läste inför adoptionen och som jag har läst om nu igen med stor behållning är Längtansbarnen av Kerstin Weigl. Hon berättar om sin väg till barn och det varvas med berättelser från andra adoptivföräldrar.

    En annan bok där adoptivföräldrar ärligt berättar om hur det var när de fick sina barn är Äntligen adoptivförälder av Eva Brenckert. Minns att jag kände mig lätt provocerad av ett par berättelser, eftersom de är så ärliga om alla känslor som kan finnas när man just har blivit förälder. Jag läste den innan vi fick barn och kunde inte riktigt ta in att det också kan finnas jobbiga känslor, men så är det ju och det kan vara bra att vara beredd på att man inte svävar på  rosa moln varje dag bara för att man har fått sitt efterlängtade barn.

    En bok som jag tänker läsa är Adoption - banden som gör oss till familj, en nyutgiven bok som vår organisation har rekommenderat. Så här skriver de om den på BV:s hemsida: Mary Juusela har intervjuat 29 adoptivfamiljer, tillsammans drygt hundra individer (mammor, pappor, syskon och adoptivbarn), och tillsammans berättar de - i vissa fall smärtsamt och i andra glädjande - om hur de har funnit sina respektive roller som föräldrar och barn.

  • Marie IE B

    Håller med om tipsen du fått och vill lägga till "Blod är tjockare än vatten " av Astrid Trotzig och "På jakt efter Mr Kim i Seoul" av Sofia French. Båda böckerna handlar om vuxna adopterades tankar. På MIA's hemsida kan man ladda hem boken "Linnea från Yuijang", den finns också på biblioteken men tyvärr inte längre att köpa. Det är en adoptionsberättelse skriven av en pappa,
    MIA har också en sida med boktips:
    www.mia.eu/publikationer/boktips/boktips.htm

  • elsa77

    har läst denna bok i förra veckan den var bra  lite happy stories också..
    Adoption - banden som gör oss till familj,

    Efterlängtad av Kim Skoglund har jag tyvärr inte läst hela den var bra men jag hade det lite tungt just då och läsa om barn som tar livet av dig,, vet att det är så i livet både med adopterade och bio barn men just då var det mer än jag orkade.. läser nog klart den snart efter ett års pausande,,

  • Selma1966

    Adoptera - ett sätt att bli förälder
    Adopterade barn, Höjer
    The Russian adoption handbook
    Adopterad - Landerholm
    The russian Word for snowboard
    Äntligen adoptivförälder, Brenckert

  • Kusin Knase
    Linnea från Yuijang är jätterolig. Annars tyckte vi inte att det fanns något som gav oss något direkt, tyvärr. Gillade inte vare sig Längtansbarnen eller Äntligen adoptivförälder, de kändes oerhört gammaldags i sina könsroller och värderingar, usch.

    Adoption - banden som gör oss till familj verkar bra dock, den ska jag önska mig!

    (GAH, kursiveringen funkar inte överallt!)
    Vår adoptionsbok Längtan till Lillebror går nu att beställa på www.litenupplaga.se/687 !
Svar på tråden Boktips inför adoption? Snälla, jag behöver råd...