• Anonym (ARG)

Att jämföra förlusten av ett barn med förlusten av en katt!!!!

Satt och kollade på ett program igår, tror programmet heter Fat pets and fat owners(?) nåja, och där sitter en kvinna som hade förlorat sin katt i cancer 1 år sen och vet ni vad puckot säger??!!

JO! Hon säger att förlora en katt är som att förlora ett barn.. och sen malde hon på att vissa inte kan förstå att man kan vara såpass fäst vid sin katt varpå hon förklarade att hon var det och att det inte kändes ett dugg annorlundare för henne att förlora sin katt som för någon som har barn att förlora sitt barn!!!

HUR kan man ens jämföra förlusten av ett barn med förlusten av en KATT??!!! Puckade JÄ*LA människa!!! Att hon vågar yttra sig så.. hon har inte ens egna barn men herregud en normalbegåvad människa fattar ju att man inte kan jämföra dessa.

*lutar mig tillbaka o väntar på att bli lynchad av kattfanatiker*

• Svar på tråden Att jämföra förlusten av ett barn med förlusten av en katt!!!!
  • Novemberstjärnan

Men var och en får känna som man vill.. väl? Inte behöver man vara sjuk i huvudet för det?
    Jag känner ett par som inte kan få barn, och jag lovar de älskar sina katter som om de vore deras barn!
    Och när det brann hos dem och katterna brann inne var de minst sagt förtvivlade och de har förmodligen inte kommit över det ännu. Liv som liv liksom! 

• Ennna

Har också förlorat ett barn och vet att det är en sorg som alltid sitter i en.
    Däremot kan jag förstå om en ensam människa utan famij och vänner jmf sorgen e katten som en sorg e ett barn.
    Människor som dock har både det ena och andra och gör en sådan jmf har jag svårare för.

• Philipha
    Novemberstjärnan skrev 2010-10-01 09:33:44 följande:
    Men var och en får känna som man vill.. väl? Inte behöver man vara sjuk i huvudet för det?
    Jag känner ett par som inte kan få barn, och jag lovar de älskar sina katter som om de vore deras barn!
    Och när det brann hos dem och katterna brann inne var de minst sagt förtvivlade och de har förmodligen inte kommit över det ännu. Liv som liv liksom! 
    ~Livet är ganska rättvist ändå!~
  • Fru U
    Novemberstjärnan skrev 2010-10-01 09:33:44 följande:
    Jo fast kvinnan i programmet stoppade kattens aska i en plyschkatt. För mig är det i varje fall lite koko
    Svaren bor i hjärtat
  • KeChi
    Fru U skrev 2010-10-01 10:46:25 följande:
    Jo fast kvinnan i programmet stoppade kattens aska i en plyschkatt. För mig är det i varje fall lite koko
    Men om man inte sett programmet och inte dömer kvinnan för annat än att hon sörjde sitt husdjur då?
    (minns inte om det var trådstarten).

Här i detta landet är det förbjudet att inte vara en stereotyp och inte följa den övriga hjärndöda massan...
    Gud förbjude om du har egna åsikter om något.. Lite spö torde vara ett bra straff?

Dessvärre äre så många hjon härinne resonerar..
  • VirrigaVerna
    Det känns lite spooky Spöke
    Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • KeChi
    Kan man hitta programmet någonstans?
    Vilken kanal och när sändes det?
  • Jakin
    KeChi skrev 2010-10-01 12:17:52 följande:
    Men om man inte sett programmet och inte dömer kvinnan för annat än att hon sörjde sitt husdjur då?
    (minns inte om det var trådstarten).

Här i detta landet är det förbjudet att inte vara en stereotyp och inte följa den övriga hjärndöda massan...
    Gud förbjude om du har egna åsikter om något.. Lite spö torde vara ett bra straff?

Dessvärre äre så många hjon härinne resonerar..
  • Nostalgitripp
    Lisa med barn skrev 2010-09-28 15:16:02 följande:
    Fyyyyyy!!! Jag blir oerhört ledsen när jag läser din beskrivning av ditt barn i magen. Att du ens kan tänka tanken att välja bort barnet! Och så lätt valet blev. Fyyyyy!!!
    Jag förstår inte hur DU kan bli ledsen? Du har ingen som helst relation till mitt foster.

Och som flera andra skrivit, för vissa kommer inte kärleken över en natt. Om detta hade varit ett planerat och efterlängtat barn så hade jag kanske resonerat på något annat sätt men nu är det en "olycka". Jag åt p-piller och ville inte ha barn ännu men blev gravid. Nu är jag visserligen jätteglad över det och ser fram emot mitt barn och skulle bli förkrossad om jag fick missfall MEN än så länge är min katt mig kärare.
  • Gung Ho
    Ennna skrev 2010-10-01 09:39:39 följande:
    Har också förlorat ett barn och vet att det är en sorg som alltid sitter i en.
    Däremot kan jag förstå om en ensam människa utan famij och vänner jmf sorgen e katten som en sorg e ett barn.
    Människor som dock har både det ena och andra och gör en sådan jmf har jag svårare för.
    Det är just det. Har man inga nära relationer till barn så blir kanske katterna ett 'substitut'. Har man dessutom inte så många nära relationer över huvud taget så blir katterna det enda man har.
  • ondar

Men alla är vi väl olika? Jag förlorade min ena hund i oktober. Jag har en son och jag har själv använt uttrycket "det känns som om jag har förlorat ett barn" om min hund, senast i förrgår faktiskt.
    Sen kan jag omöjligt veta hur det känns att faktiskt förlora ett barn, och jag hoppas innerligt att jag slipper få veta det också.
    Men jag har förlorat många närstående människor och många av dem sörjer jag hårt fortfarande, saknar givetvis dem alla. Men inte på långa vägar som min hund.
    Jag känner mig inte hel, inte lycklig, kan inte klara en hel dag utan att fälla tårar över honom, sover dåligt, har svårt att ta in att han aldrig kommer tillbaks, kan inte prata om honom och avskyr att höra andra göra det osv. Det känns som om halva jag dog med honom den dagen, som om jag aldrig kommer bli hel igen.

Och människor får gärna anse att det är fel att känna för och behöva ett djur så mycket.
    Men de är min familj, de är mina bästa vänner och de är med mig nästintill dygnet runt- året om.

Även om inte Du kan känna så för ett djur så innebär ju inte det att det är fel. Som sagt, vi är alla olika

• ondar
    tillägg jag tror det handlar om hur vi värderar liv. Jag gör ingen skillnad på djur och människor. ALLA själar är lika mkt värda för mig. Därför kan jag också älska ett djur på samma sätt som jag älskar en människa.
  • violatricolor
    Add3 skrev 2010-10-09 15:29:24 följande:
    Det är just det. Har man inga nära relationer till barn så blir kanske katterna ett 'substitut'. Har man dessutom inte så många nära relationer över huvud taget så blir katterna det enda man har.
    Jag håller verkligen med ennna och dig men å andra sidan kan jag väl tycka att något av det som gör det så jävligt att förlora ett barn är att det sker i fel ordning. Barn ska inte dö före mig men djur dör i stort sett alltid före mig.
  • violatricolor
    ondar skrev 2011-03-02 19:25:45 följande:
    Men alla är vi väl olika? Jag förlorade min ena hund i oktober. Jag har en son och jag har själv använt uttrycket "det känns som om jag har förlorat ett barn" om min hund, senast i förrgår faktiskt.
    Sen kan jag omöjligt veta hur det känns att faktiskt förlora ett barn, och jag hoppas innerligt att jag slipper få veta det också.
    Men jag har förlorat många närstående människor och många av dem sörjer jag hårt fortfarande, saknar givetvis dem alla. Men inte på långa vägar som min hund.
    Jag känner mig inte hel, inte lycklig, kan inte klara en hel dag utan att fälla tårar över honom, sover dåligt, har svårt att ta in att han aldrig kommer tillbaks, kan inte prata om honom och avskyr att höra andra göra det osv. Det känns som om halva jag dog med honom den dagen, som om jag aldrig kommer bli hel igen.

Och människor får gärna anse att det är fel att känna för och behöva ett djur så mycket.
    Men de är min familj, de är mina bästa vänner och de är med mig nästintill dygnet runt- året om.

Även om inte Du kan känna så för ett djur så innebär ju inte det att det är fel. Som sagt, vi är alla olika
    Du får sörja så mycket som du gör allt annat vore osunt. Menar du att du tror att det är lika svårt för dig att repa dig efter förlusten av din hund som det vore om din son dog? Tror du att de sorgerna är lika livsförändrande och enorma? Blev du sjukskriven?
Svar på tråden Att jämföra förlusten av ett barn med förlusten av en katt!!!!