• lillsnurpan

Hur får ni morgonen att gå ihop, passa alla tider? 4 åring som är inne i trotsperiod!

Har en 4-årig dotter som driver oss till vansinne. Hela dagarna tjatas det, diskuteras det. Jag orkar snart inte längre, jag får utbrott av att lämna 2 barn på förskoleklass, förskolan samt veta att man har en tid på skolan som måste passas!
    Jag väcker dem 6.30, tjatar att 4 årigen ska gå upp.
    6.35-6.40 ca frukost äter otroligt långsamt tjat igen att hon ska äta upp
    7.20 påklädning tjat igen att hon måste skynda sig
    skolan börjar kl.800 och vi är alltid där 7.55 storasyster får alltid springa bort stackaren!
    Jag lägger alltid fram kläder dagen innan och förbereder allt daen innan men vad hjälper det, har provat att gå upp tidigare men det hjälper inte!
    Vår 4 åring gör inte detta på flit, hon är bara så disträ och orkar inte lyssna på mitt tjat, men vad gör man när inget hjälper! Hon är så otroligt mysig och gosig och älskar att kramas och pussas. Hon har en lillebror som tar mycket tid då han har kolik. Men jag försöker verkligen att finnas där för dem alla!
    Jag orkar inte tjata hela tiden, och jag vet att man kan tjata sönder sina barn!
    Hur gör ni på morgonen, hur uppfostrar ni era barn överhuvudtaget genom hot, uppmuntan, beröm, mutor! Ge mig förslag hur ni får ihop eran vardag, det är alltid jag som lämnar och hämtar varje dag, min man börjar så tidigt! Ska man börja med att hon får en stjärna varje dag hon äter upp, klär på sig utan tjat som sedan leder till något bra i helgen! Ska man hota med mindre godis på lördagen eller mindre veckopeng! Inte gå på de aktiviteter hon har i veckan! Hur gör ni för att era barn ska lyssna! Tack för tipsen!

• Svar på tråden Hur får ni morgonen att gå ihop, passa alla tider? 4 åring som är inne i trotsperiod!
  • CeeJay

Gör det till en lek, det ska vara roligt att bli klar i tid.

När mina tjejer "maskade" och "krånglade" så hade vi en tävling, i militärisk anda Jag berättade på kvällen innan att vi skulle göra en övning, att det var viktigt att alla gjorde det bästa de kunde. På morgonen efter frukosten såg jag till att jag var klar och allt var packat och så sa jag med bestämd röst: Att nu är det uppställning i hallen, framåt marsch. De tyckte det var jätteroligt att tävla men inte mot varandra utan mot sig själv. Belöningen var att det blev roligare, vi var gladare och inte lite sura och trötta på varandra. Dom köpte faktiskt det, de var 3,5 resp 5 år förra vintern när vi gjorde detta.

På nåttt sätt så fixar inte barn att föräldrar "tjatar" och förklarat hit och dit varför man måste skynda sig, varför man inte får komma försent osv - dom vet redan sånt! Vi körde bara med "korta kommandon" som : Börja!, Bra jobbat. Hit ! Stå på led! osv osv osv.

Nu kanske det låter som värsta diktaturen men vi gjorde det med glimten i ögat och barnen tyckte det var jätteroligt. De fick klä på sig själva och när de körde fast visste dom att vi hjälpte till. Jag brukar köra "kort-kommandon" även nu och lämnar de långa förklaringarna till senare, när vi har tid att gå igenom vad som hänt, hur man "ska" uppföra sig osv osv.

Ni kan ju även fråga barnen, kvällen innan, vad DOM skulle vilja göra på morgonen så att det går smidigare för alla. Även om barnen är små tycker jag det är bra för dom att förstå att man måste bidra till att familjen fungerar så bra som möjligt (på rätt nivå såklart)

• Planon

Hej! Har haft en kämpig period, men sedan vi 1.såg till att vi började natta vid sju så han fick sova ut 2.försöka lägga ner den tjafsiga irriterade tonen och bara vara som en superlugn vägg och "skoja"'bort försöken, busen och allt det jobbiga han testar(jäklas) med när vi skall iväg har det nu blivit bättre. Visst, lite tjat är kvar, men det blir inte den stressade arga stämningen med för många "annars" hot längre, vilket är sååå skönt. Vid 4 börjar de ju bli stora, och måste också få mer frihet att duka själva eller bestämma något ex att de får se ETT avsnitt av barntv innan förskolan, för att känna att det är kul att bli stor, inte bara att de måste göra mera. Jag tar alltid morgon då min sambo jobbar natt. Släpp bara på alla måsten ett litet tag och försök se din dotter som den fina, faktist lilla flicka och tänk att allt hon gör är ju för att hon vill säga något till dig, eller menar något. Bryt tjatet mot en bamsekram och tala om för henne hur mycket du tycker om henne. Belöna alla framsteg, och säg hur duktig hon var som tog på sig tröjan osv. För oss har det börjat löna sig med beröm och kompromiss istället för hot och straff. Såå tydligt. Men klart man är människa och en del småhot hoppar ur munnen med jämna mellanrum. Jag förstår att det är extra kämpigt med en liten kolikbebis, så släpp ett tag på kraven och lycka till

Svar på tråden Hur får ni morgonen att gå ihop, passa alla tider? 4 åring som är inne i trotsperiod!