• Angel in sight

Hur länge kan man använda samma flaska?

Jag har mam-flaskor och undrar hur länge de håller. Är de fräscha i flera år? Hur ofta ska man egentligen koka flaskorna? Jag använder dem nu bara för välling till min 3-åring.

• Svar på tråden Hur länge kan man använda samma flaska?
  • ÅzaLu

matar man spädbarn med flaska så sk aman helst koka dem var dag o diska dem med sån där flaskborset... mentil en treåring så räcker de med att koka dem en gång i veckan men såklart diska dem efter var gång man använt dem med sån där speciell flaskborse :P själva flaskan hller säkert länge det är ju mer napparna som man får köpa nya då o då...

• Kya

njäe, håller inte riktigt med det övre svaret. eftersom det är en treåring så räcker det gott och väl om du kokar flaskorna när du har köpt dom. en gång, alltså. sen kan du diska dom bara. kör dom i diskmaskin om du har någon.
    en flaska kan räcka i flera år, esskaflaskor håller för evigt vet jag. mam-flaskor vet jag inte riktigt, har hyfsat nyligen köpt min första...

Filip och Liv, mina stjärnor! :)
  • TheMother

Man kan använda dem tills de börjar bli repiga på insidan, då finns risken att de avger ett gift (vissa flaskor innehåller detta, men t.ex Mam-flaskor är fria från det). Jag byter dock alltid när flaskan bli repig på insidan, för då känns det ohygieniskt (använder MAM).
    Då vi använder den stora flaskan som ej går att dela i så många delar så använder vi alltid en diskborste från Ikea, då den är mycket mjukare i stråna och förlänger flaskans livslängd enormt mycket.

Mamma till Anton 080920
  • ÅzaLu

det är ju alltid frivilligt hur man vill sköta sina flaskor jag baar ger råd efter dem rekomendationer jag fåt från bvc...

• Angel in sight

Ok, ja de verkar hålla länga då för de är inte repiga alls. Jag kokar dem sällan och min dotter använde inte falska förrän hon var 8 månader och då drack hon välling morgon och kväll och jag kokade flaskorna kanske en gång i veckan men nu kokas de sällan, kanske en gång varannan månad.

Koka flaskorna oftare kanske mest är för små bebisar som får bröstmjölk och ersättning i flaska flera ggr per dag.

• La Lola

Har aldrig kokat en flaska i hela mitt liv.

Använder de så länge de håller o behövs (vilket blir i flera år).

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • La Lola
    ÅzaLu skrev 2010-09-27 20:48:49 följande:
    matar man spädbarn med flaska så sk aman helst koka dem var dag o diska dem med sån där flaskborset... mentil en treåring så räcker de med att koka dem en gång i veckan men såklart diska dem efter var gång man använt dem med sån där speciell flaskborse :P själva flaskan hller säkert länge det är ju mer napparna som man får köpa nya då o då...
    Koka till en treåring?!
    En treåring som kan stoppa vad som helst i munnen utomhus....
    Låter som överkurs tycker jag då.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Ellensmammaa

Har 4 olika mamflaskor till min dotter. Har använt den äldsta sen hon var ca 3 månader. Har aldrig kokat dem, däremot diskar jag dem efter användning med diskborste och diskmedel.

Svar på tråden Hur länge kan man använda samma flaska?