ninnast skrev 2010-09-28 11:35:36 följande:
hej ,,, skolan ha betett sig fel, troligen för att dom har för lite kunskap,, men jag skulle ta kontakt med föräldrarna,,, och förklara situationen ,, tro inte dom tar illa upp,,
jag vet hur svårt det e att ha barn som e annorlunda och har problem ,, men jag e öppen om det,,
men kontakta dom du och pratra om det
Jag är själv utbildad lärare och funderat ofta på vad man som förälder tror händer när man antingen vill sammakalla till ett stort möte för att "reda ut" vad ett barn i klassen gör mot alla andra. och hur man tror att familjen har det och vad som skall bli bättre genom att en hel klass ringer hem för att tala om att nu har "Kalle gjor det här mot mitt barn i dag"
Självklart är den berörada familjen medveten om hur situationen ser ut. Med största sannorlikehet har de ett tuff jobb hemma varje dag, kanske ett heletet att få ihop vardagen. Jag har sett det flera gånger. De här föräldrarna är livrädda för att telefonen skall ringa för femtielfte gången och en klasskamrats förälder skall hör av sig för att berätta vad deras barn gjort för dumheter idag. Vad skall de göra? Hur skall de gå till väga??
Självklart måste de uppfostra sitt barn, samtala, sätta gränser ovs som via andra gör varje dag. Men ett barn med någon form av fuktinshinder funkar inte som andra barn. Då behöver föräldrarna få stöd och hjälp från experter i första hand info av skolan och mycket sådan, jag har haft familjer som jag ringt varje dag för att summera och återkopla till skoldagen innan barnet kommit hem för att föräldrarna skall vara steget före. man måste säkert även koppla in elevhälsoteamet, som med största sannorlikhet behöver jobba med hela klassen. Läraren måste informera de övriga föräldrarna om att man jobbar på saken, att det finns kompetent personal vid hennes sida, att hon känner att hon klarar av situationen. TS du som förälder måste naturligtvis känna att ditt barn har det bra i skolan, sedan måste man lära sig att sccaptera att alla barn är olika alla barn har olika behov och man kan inte ställa samma krav på alla barn/familjer/föräldrar i dagens samhälle så är det bara...
Ts du har fått ett bra första råd börja med att försöka stötta upp kring rasterna det är där mycket händer som vi vuxna inte ser. Vi behöver vara fler ute för att kunna stötta de barn som har extra svårt att samverka med andra barn utan fasta ramar så som det är under rasten när barnen bestämmer själva...
Stort lycka till!!!