• kaz

Tips på barnbok på temat "bra kompis"

Hej,

Min son är 4 år och jag har känslan av att han förtillfället inte trivs så bra på dagis. Anledningen är att det just nu är mycket "ordkonflikter" i gruppen i stil med "om inte jag får den av dig så är inte du min kompis"/"om inte du gör si eller så får du inte komma på mitt kalas". Min son är ingen ängel utan munnhuggs han också men samtidigt verkar han ta väldigt illa vid sig. Nu undrar jag om det finns några böcker som handlar om hur man är en bra kompis.

Tack!

• Svar på tråden Tips på barnbok på temat "bra kompis"
  • Zaria

Ingen aning men jag funderar på hur mycket förskolan jobbar med hur man är en bra kompis?

På sonens förskola har de jobbat och pratat väldigt mycket om det, min son har Autismliknande tillstånd och kan bli enormt arg när han inte förstår (skrika/slåss/kasta saker mm) men det har hjälpt honom otroligt mycket att de pratat och tragglat in det mycket på förskolan.

Bla fick jag kommentaren när jag bad honom städa att "Men mamma, hjälper du inte till så är du ingen bra kompis" =)

• kaz

Jag har också funderat på det. På torsdag (bra timing) har vi förädrarmöte och då ska jag ta upp den frågan!

• Zaria
    kaz skrev 2010-09-28 10:50:07 följande:
    Jag har också funderat på det. På torsdag (bra timing) har vi förädrarmöte och då ska jag ta upp den frågan!
    Vad bra, hoppas de kommer fram till något bra eftersom det verkar som att gruppen är i stort behov av det.
    Jag tycker det funkat bra på sonens förskola, visst ryker de ihop ibland och säger dumma saker ibland som alla barn gör, men jag vet att det jobbas på det och jag har inte upplevt att sonen kommit hem ledsen någon gång utom när någon sa att han gjorde fula teckningar (vilket visade sig att han hittat på själv) =)

Ang böcker handlar handlar ju många böcker om just kompisrelationer och relationer överlag, skulle det funka att när barnet säger något "elakt" eller någon säger något "elakt" till honom att återkoppla till någon bok? tex "vad gjorde Bamse när Vargen var dum mot honom"? Just Bamse tar ju upp mycket om hur man skall vara mot andra.

Bara en tanke då jag själv just nu jobbar mycket med sociala berättelser just för att sonen har svårt med det sociala samspelet. Frågar honom även mycket att "hur tror du det kändes då/Hur känner du när du blir arg" osv...
  • kaz

Ja, det har du rätt i. Vi har ju tex. Pelle Svanslös och Alfons Åberg. De tar också upp sådana frågor... Nu tror jag att jag har en plan: Ta upp frågan på föräldrarmötet och be förskolan jobba med "bra kompis", bli bättre på sociala berättelser när vi läser saga (det gör vi varje kväll) och sedan bjuda hem lite kompisar från dagis. Man ju förtvivlad när man hör "Jag tror inte att de andra barnen tycker om mig så mycket"....

• Zaria
    kaz skrev 2010-09-28 11:20:05 följande:
    Ja, det har du rätt i. Vi har ju tex. Pelle Svanslös och Alfons Åberg. De tar också upp sådana frågor... Nu tror jag att jag har en plan: Ta upp frågan på föräldrarmötet och be förskolan jobba med "bra kompis", bli bättre på sociala berättelser när vi läser saga (det gör vi varje kväll) och sedan bjuda hem lite kompisar från dagis. Man ju förtvivlad när man hör "Jag tror inte att de andra barnen tycker om mig så mycket"....
    Ja. visst blir man ledsen när de kommer hem och säger så =(

Vad roligt att ha "sått några frön" så att säga...LYCKA TILL
  • Thaleia

Kan även tipsa om en anna bok som heter "Snick och Snack. Vännerna i kungaskogen bygger en koja" som handlar om kompisrelationer och hur man ska vara mot varandra. Vet att en del förskolor jobbar har den här boken som utgångläge just när man jobbar med hur barnen ska vara mot varandra och när man pratar om hur en bra kompis ska vara.

Svar på tråden Tips på barnbok på temat "bra kompis"