• Josie74

Starta eget klädmärke

Hej,

Ska ha mitt andra barn i början på nästa år och funderar lite på att starta mitt eget klädmärke under mammaledigheten. Jobbar idag som designer på ett större företag och har flera års erfarenhet av arbete i både större och mindre företag. Älskar mitt jobb men kan ibland känna att jag skulle vilja "göra min egen gej" och tillverka de kläder jag själv tycker om. Har en ganska bra koll på vad som säljer och tycker fortfarande det saknas kläder jag själv skulle vilja ha på marknaden. Undrar om det är någon som har gjort eller funderar på att göra samma sak som man kan bolla lite idéer med? Har ju mest kontakter i Asien men skulle egentligen vilja tillverka på närmare håll....funderar på Baltikum...någon som har tips på bra leverantör där? Skulle vilja jobba med en del denim och undrar om de kan det där eller om det är Italien som gäller då.

Tacksam för alla tips!

• Svar på tråden Starta eget klädmärke
  • JAG är BÄST

Guud ÄNTLIGEN en liten egen tillverkare. Kom igen TS kör hårt.
    Hoppas du kommer använda dig av färgglada färger även till killar och även göra dom tuffa. Jag saknar fina färglada tuffa killkläder.

Allt är så tråkigt grått å enkelradigt i alla affärer.
    Hade jag kunnat sy å starta en symaskin så hade jag satt mig å tillverkat killkläder som inte finns på marknaden ens men nu kan jag inte det.

Säg till mig då du startat upp så får jag kolla in kläderna å ev köpa av dig.

• Josie74
    håller med....älskar killkläder...har en liten kille själv och det finns en del fint att hitta men man får leta och plocka lite här och där. Saknar också lite tuffare saker och håller med om att det fär dåligt med färg, barn är såå fina i starka fäger. Tyvärr så hjälper nog inte mina sykunskaper riktigt heller eftersom mina idéer kräver mycket detaljsömnad, shyssta material som är svåra att hitta och dessutom en snygg labeling med etiketter och annat...men, men, vi får se...jag ska fortsätta att fundera och slipa på mina idéer
  • JAG är BÄST
    Josie74 skrev 2010-09-28 10:56:55 följande:
    håller med....älskar killkläder...har en liten kille själv och det finns en del fint att hitta men man får leta och plocka lite här och där. Saknar också lite tuffare saker och håller med om att det fär dåligt med färg, barn är såå fina i starka fäger. Tyvärr så hjälper nog inte mina sykunskaper riktigt heller eftersom mina idéer kräver mycket detaljsömnad, shyssta material som är svåra att hitta och dessutom en snygg labeling med etiketter och annat...men, men, vi får se...jag ska fortsätta att fundera och slipa på mina idéer
    Ahhh,, du tänker som jag
    Är full av ideer,,men som sagt att få ner dom på papper själv el sy upp är som sagt katastrof.

Hade velat kunna designa tyger med,,men men. Synd att du inte satt här brevid mig så hade vi kunnat slå våra kloka huvuden ihop
  • MassiiMotoo

Åh det är en av mina drömmar jag har=)
    att skapa ett klädmärke för barn där båda könen kan ha kläderna i princip liak mkt.
    Inte bara att det är menat för tjejer och killar.

Och inte så dyrt ska de kosta heller.

Lycka till TS håller tummarna för dig!!

• CarroTilda

År inne på liknande sak som du ts. Jag och en kompis höll på med desig men la ner det för ett år sedan, för vi visste inte hur vi skulle gå vidare med våran design som vi har ritat på papper och i datorn...du kanske har tips att ge eller du kanske är som resten man har frågat, att man inte vill dela med sig?  =)

• Josie74

När det gäller designprocessen så får jag väl säga att jag har ganska bra koll. Känner att mina år på olika företag har gett mig mycket erfarenhet, som jag tror är nödvändig om man ska våga sig på att starta eget. Det är alltid en enorm fördel. om inte en nödvändighet, att kunna branschen man ska ge sig in i. Först och främst gäller det ju att undersöka marknaden ordentligt, vad är det folk vill ha, vad kan man sälja? Var finns det ett glapp i marknaden som du kan fylla? Men sen är det a och o att hitta en bra leverantör (om du inte ska sy själv), vilket inte är lätt. Jobbar nu med stora leverantörer och det blir mycket fel. Tror som sagt på produktion på närmare håll, både med tanke på minimikvantiteter och kommunikation. Allt blir så mycket enklare om du kan träffa dem på plats, gå igenom skisser, förhandla priser mm. Och var noggrann...det finns inget som är onödigt när det gäller förklaringar, detaljskisser, måttlistor mm. Ju mer information ju bättre. Var noggrann när det gäller material och accessoarval, sätt dig in i barnsäkerhetsreglerna och kolla noga upp leverantörerna när det gäller miljö mm. Sen gäller det ju att sälja sina saker...jag tror absolut på webhandel, iallafall till att börja med, inga stora omkostnader och enkelt att få ut till många....och så kan du själv göra större pålägg utan att behöva dela med dig till butiker eller annat som ska sälja vidare din produkt....och smart marknadsföring som inte behöver kosta pengar...att folk börjar prata om ditt märke är sååå viktigt. Ja, det finns tusen saker man ska tänka på

• CarroTilda

Tack så mycket för ditt svar. Jo vi har gjort en marknadsundersökning och resten man ska göra i början=) så allt är lixom färdigt på så sätt, men hur kommer man i kontakt med leverantörerna? en annan fråga som jag har undrat över ett tag....om man vill köpa in redan färdiga kläder från kända märken, hur går det till? eller kan man göra det?

• Josie74

Det finns en del sidor på nätet om du googlar men nackdelen som jag ser det är att det kan ta lång tid att hitta någon bra. Har du någon som helst kontakt med någon i branschen så vore ju det toppen....för mig skulle det kännas så mycket bättre att få tips på någon, vilket också skulle spara tid. Ta kontakt med flera och kolla och förhandla priser noga....var har du tänkt producera? I vilket land? Att köpa in märken...för att sälja i en butik eller på nätet, som återförsäljare, eller vad är din tanke? Naturligtvis kan man köpa in märken och sälja men jag vet att vissa är restriktiva med var de säljer sina saker och speciellt på nätet. Mitt tips skulle väl vara att hitta några roliga nya, spännande märken i så fall, som kan vara intresserade av att spridas...kanske inte Nova Star och Molo som alla ändå finns överallt

• Ina78

Hej
    Vad roligt att du vill starta eget och mer roliga kläder behövs för våra små.
    Jag har startat eget och eget märke fast inom ett helt annat område och har min tillverkning
    utomlands.
    Inboxa om du vill så kan vi tjöta vidare, annars lycka till.

• tre barn o hund

Ville bara lyckönska, jag blir riktigt avis :)
    Lite OT kanske, men snäääälla se till att ha ett brett utbud av killkläder, jag har 3 killar och det är så dåligt utbud med tuffa snygga killkläder....Något jag saknat i alla år är coola skjortor i mjukt material, grabbar hatar i regel att ha skjorta vid finare tillfällen... Men om det var i lite mjukare material och tuffare stil så kanske det skulle bli poppis och det finns ingenstans vad jag vet!

• Stefan J

Hej! Det finns många utmaningar i att starta ett eget klädmärke men visst går det! Det är inte lätt och precis som många skrivit ovan så kostar det både tid, pengar och en massa j-vlar anamma :) Min erfarenhet efter att ha arbetat med måttsydda kläder under drygt 10 år och sedan drygt 1 år med småskalig konfektion är att nästan alla som kontaktat mig behöver lyfta blicken lite. Ofta finns underbara ideer men man har ännu inte tagit steget in i planeringen av det kommande egna företaget eller aktivt börjat jobba upp relevanta säljkanaler. Av just den anledningen startade jag och kollegor upp fashionREBEL under försommaren 2013. Vår kärnverksamhet bygger på att ta dig som vill starta eget klädmärke från A till Ö genom att coacha och assistera dig med: - Din kommande klädkollektion - Starten av ditt företag - Kvick uppstart av din försäljning Vi jobbat från Sverige/Stockholm och har satt upp ett eget skrädderi på Filippinerna för design och produktion. Låter det intressant? Kika in på vår facebooksida i väntan på att vår webplattform går live: www.facebook.com/fashionrebels Ni är jättevälkomna att höra av er här eller via mail stefan.janpar (a) fashionrebel.com Med kreativa hälsningar! Stefan Janpar & alla fashionREBEL kollegor i Sverige och på Filippinerna

• Bolaget
    ginewer skrev 2013-11-03 18:17:16 följande:
    Jag har en nätbutik med färgstarka kläder, med utan succe.  Jag tänker alla köper bara svarta kläder. Gråter

fashionincolors.jetshopfree.se/default.aspx
    Nja, det finns nog många andra orsaker än att det är färg på kläderna som avskräcker ev köpare. Urdåliga bilder, inget storleksurval, i praktiken inget färgval och till horribla priser gör ju inte direkt att folk blir köpsugna
  • Looloo97

Ååååååh, jag önskar dig all lycka ts Kör på din idé!
    Jag har många gången haft önskan att skapa ett eget märke, men jag har varken kunskapen, kontakterna eller pengarna att gå vidare. Jag brinner för killkläder med 3 killar i familjen....

Snygga mjuka skjortor i stretch/jersey eller liknande är något jag alltid saknat. Det är hopplöst att få killar i 8-13 att klä upp sig för allt är "stelt", "hårt" och "stickigt" *suck*
    Skjortor är gubbigt och fult och tröjor ska vi inte tala om. Antingen är det för småbarn med SvampBob eller så är det gubbtröjor så att dom ser ut som små farbröder.
    Likadant med jeans, det är för hårt och "knöligt" osv... Tänk ett par snygga jeans till yngre killar men där det är mjukare linning och knäppning utan att det blir "mjukisbyxa" av det.

Lycka till!

Svar på tråden Starta eget klädmärke