• crimson

Idiotiska HP-regler

Har vart hemma med hp nu i tre veckor. Jag skulle omöjligt kunna sköta mitt jobb nu. Jobbar i en livsmedelsbutik. Det som stör mig är att Hp:n bara gäller fram till 10 dagar innan förlossningen. Som om jag skulle vara mer arbetsförmögen då???
    Både min Bm och min sjukgymnast tyckte att jag skulle sjukskriva mig för bla min svåra foglossning men jag härdade ut för jag ändå skulle få HP.

Man ska alltså behöva ta ut föräldradagar innan BF. Om man går över 14 dagar då? Då är det nästan en månad i fp-dagar som jag måste ta ut när jag OMÖJLIGEN kan jobba. Det är ju därför jag är hemma med hp!

• Svar på tråden Idiotiska HP-regler
  • Michisen

Jo, fast nu är ju reglerna sådana med HP.
    Ingen överraskning, det står klart och tydligt när man ansöker om det. Det är ju ändå rätt lyxigt att ha fått HP beviljat så man slipper ta ut 60 FP-dagar innan BF som det finns folk som blir tvungna att göra för att de inte längre orkar med arbetet men inte anses vara sjuka nog för att inte kunna arbeta.

Det du kan göra är ju att kontakta barnmorskan för vidare kontakt med läkare och se ifall du kan bli sjukskriven igen för foglossningen, samt avbryta sjukskrivningen så fort barnet fötts i så fall - eller helt enkelt låta bli att ta ut FP-dagar, det är ju inget du är tvungen till att göra om du kan låta bli...

Din SGI och allt är skyddat även om du inte tar ut FP mellan det att HP tar slut tills dess att bebisen föds, så tvungen är du inte.

För att undvika kritik, säg ingenting, gör ingenting, var ingenting. - E. Hubbard.
  • CeeJay

HP är ju förenat med arbete - inte så många som arbetar till dagen innan förlossningen. Speciellt inte om man inte mår bra. Rent generellt så kan man få sjukpenning till dagen innan förlossningen - oavsett om den blir av 14 dagar efter BF (Då är man sjukskriven tom partus).

Om du är så pass sjuk och arbetsoförmögen skulle jag råda dig till att sjukskriva dig och ansöka om sjukpenning. Du kan även ta ut semester, komptid, flextid eller föräldrapenning.

Socialförsäkringen kan inte täcka allas behov och i exakt den form som alla önskar. Att få rätt till HP i 50 dagar tycker jag är ganska generöst, speciellt när man har möjligheten att även ta FP, semester eller få sjukpenning om man är arbetsoförmögen.

• Little me

Därför säger också FK, iallafall till mig, att jag ska sjukskriva mig istället för att söka HP om mina besvär är så pass stora att jag kan få sjukskrivning

• CeeJay
    Little me skrev 2010-09-29 14:09:42 följande:
    Därför säger också FK, iallafall till mig, att jag ska sjukskriva mig istället för att söka HP om mina besvär är så pass stora att jag kan få sjukskrivning
    Precis! Är man sjuk och arbetsoförmögen pga sjukdom = sjukpenning. Hindrar graviditeten en från att utföra sina arbetsuppgifter = HP
  • Little me
    CeeJay skrev 2010-09-29 14:11:59 följande:
    Precis! Är man sjuk och arbetsoförmögen pga sjukdom = sjukpenning. Hindrar graviditeten en från att utföra sina arbetsuppgifter = HP
    Det roliga är att min läkare vill att jag ska söka HP, säkert för att slippa bli granskad av FK eller nåt sånt..
    men jag vill ju inte "förlora" varken pengar eller föräldradagar så jag pratade med FK, och de sa att har mina problem inte blivit bättre så ska jag fortsätta min sjukskrivning som hittills...
    Varit sjukskriven sen v 16 (v 32 nu).
    Får se vad läkaren säger nästa vecka! :)
Svar på tråden Idiotiska HP-regler