• Anonym

Räddar du hellre ditt husdjur än mitt barn?

Läste i någon tråd att någon troligen skulle räddat sin katt framför någon annans barn ur ett brinnande hus. Det är ju fruktansvärt och enligt min mening på gränsen till psykopati.

Hade DU räddat ditt husdjur och låtit min tvååriga dotter dö?

(Jo, jag har både djur och barn).

• Svar på tråden Räddar du hellre ditt husdjur än mitt barn?
  • Hallonet
    AlexO skrev 2013-10-21 01:16:37 följande:
    Fast man ersätter ju aldrig ett barn med ett annat?
    Min syster förlorade en son, hon hade stark barnlängtan efter det, längtade efter livet med barn, att rå om nån, att känna den kärleken igen.
    Det dröjde 5 år men hon fick en dotter, det ersätter ju knappast barnet hon förlorade, men hon fick en familj igen. 

Olika åsikt, jag känner nog att man faktiskt gör det. Foten i munnen
  • Fanny b
    AlexO skrev 2013-10-21 01:16:37 följande:
    Fast man ersätter ju aldrig ett barn med ett annat?
    Min syster förlorade en son, hon hade stark barnlängtan efter det, längtade efter livet med barn, att rå om nån, att känna den kärleken igen.
    Det dröjde 5 år men hon fick en dotter, det ersätter ju knappast barnet hon förlorade, men hon fick en familj igen. 

Som hundägare ser jag det inte heller som jag ersätter en avliden med en annan hund. Utan jag skaffar mig nya hundar då jag vill vara hundägare.
  • viktoria91
    July skrev 2013-10-20 18:08:38 följande:
    Det är väl ändå självklart för alla hoppas jag?! Klart man hade sörjt sitt husdjur osv men ett husdjur är inte riktigt samma sak som en levande människa. Ett husdjur kanske lever i max 20 år medan ett barn kommer leva i 80, inte för att det spelar någon roll men jag menar....... Barnet orsakar ju sorg i större utsräckning än ett husdjur där kanske bara familjen sörjer djuret. En människa orsakar ju sorg hos familj, vänner, släkt osv. 
    Hur vet du att barnet kmr leva i 80 år? Det kanske dör 7 dagar senare i en bilolycka.
  • July
    viktoria91 skrev 2013-10-21 21:32:56 följande:
    Hur vet du att barnet kmr leva i 80 år? Det kanske dör 7 dagar senare i en bilolycka.
    Det vet väl ingen, men du kan väl inte stå där o tänka: jaha barnet kanske dör om några dagar ändå så... vi skiter i den :)

Djuret kanske dör dagen efter. Dum fråga. 
  • Ess
    AlexO skrev 2013-10-20 21:49:19 följande:
    Ja man kan ju aldrig veta innan det hänt, men jag hoppas och tror ändå att barn går före djur hos de flesta! Även om det är andras barn.
    Jag har inga barn själv idag men när jag har det vill jag gärna tro att när mitt barn är hos en kompis och leker så tycker den kompisens föräldrar att mitt barn är viktigare än deras katt eller hund om det börjar brinna. :/
    Börjar det brinna så sjasar man ut båda barnen.
    Men skulle det hända något på ett ögonblick som gör att man måste hugga tag i ett barn, då väljer man utan tvekan sitt eget. Man vänder sig instinktivt åt det hållet. 
  • Celes

Självklart går barn för djur, oavsett vems barn eller djur det är. 

• Celes
    Celes skrev 2013-10-24 17:25:01 följande:
    Självklart går barn för djur, oavsett vems barn eller djur det är. 
    före*
  • camus

Den som räddar ett djur framför ett barn, oavsett sammanhang, är bokstavligt talat sjuk i huvudet. 

• plop

skulle rädda ditt barn, en annan människa ung eller gamal spelar ingen roll innan jag räddade min hund.

Människo liv går före min älskade hund. 

• taquine
    plop skrev 2013-10-24 20:48:56 följande:
    skulle rädda ditt barn, en annan människa ung eller gamal spelar ingen roll innan jag räddade min hund.

Människo liv går före min älskade hund. 
    Alla människoliv? Brevik, Hagamannen, Englas mördare, pedofiler som våldtar barn m.fl. 
    Så krass är jag att jag tycker inte dessa har något människovärde och skulle aldrig rädda dem även om jag kunde. De skulle få brinna förhoppningsvis i helvetet medan jag räddade mina älskade djur 
    Jag älskar att du älskar mig som jag älskar mig
Svar på tråden Räddar du hellre ditt husdjur än mitt barn?