• Bondfia

Akta Graco Duologic 2, till ettåringar??

Funderar starkt på att köpa Akta Graco Duologic 2 till tvillingarna som just fyllt 1 år. Vi har en VW Caravelle (buss) och jag vet att de passar i den. De väger 7 resp 9 kg nu, ska jag slå till, månne?? Vår 4-åring väger 17 kg, så det är inga broilerbarn, precis. Finns det bättre alternativ? Jag vill INTE ha en med remmar framåt, som tar 10 min att ta loss och sätta fast, och jag VET att kombistolarna är värdelösa framåtvänt, så vad ska jag välja??

(¯`°?.¸ ♥ Mor till Anton-00, Nils-03, Carl-06, Elon-09 och Ida-09 ♥ ¸.?°´¯)
  • Svar på tråden Akta Graco Duologic 2, till ettåringar??
  • Ca rr o

Hmmm.. eftersom du inte vill ha med remmar så är väl det den enda bilstolen du kan välja... för de flesta andra stolar är det band till.. Men som sagt, dom är bara godkända till 18 kg och de andra till 25 vilket betyder att dina barn kan sitta säkrare i ett år extra, kanske t.om 2 år extra om dom är små.. du kommer i antagligen i vilket fall få köpa en stol med band när dom växt ur sina duo logics..  Men om du skulle kunna tänka dig en stol med band så kan jag STARKT rekomendera Britax Hi-Way.. den är super bra och lätt att plocka i och ur och den tar liten plats i bilen och min son som är liten i vikt och längd då han är född 11 veckor för tidigt sitter superbra i den :) lätt att spänna fast den hårt så den inte går att rubba :) Inga kombistolar ska vändas framåt egentligen då dom är anpassade för att användas bakåtvända... Men är du helt inställd på att inte ha en stol med band så är det nog duo logic 2 som är den enda, om du inte har isofix..

• Joico

Jag antar att du menar att du vill ha Isofix, inte underförankringsband. Isåfall finns det inte så mycket att välja bland. Nackdelen är också att du inte kan flytta runt stolarna bland bilar på samma sätt, eftersom alla kanske inte har Isofix. Och viktgränsen på 18kg. Även om din 4åring nu bara väger 17kg, så kan ju dom här väga mer. 4år är ju en minimigräns, så tidigast 4år men gärna längre ska de åka bakåtvänt.

Akta Duologic
    BeSafe IziKid
    och ev. Britax Fixway. Den tillverkas inte längre men kan finnas att få tag på, bl.a från Säkerhetsbutiken.

Underförankringsband ser krångligt ut, men när du gjort det några gånger så är det ingen match. Det går fort - jag lovar!

• Bondfia

Ja, jag får nog fundera vidare på detta, det kanske är en för kortsiktig lösning, tack för synpunkterna!

• Finesse
    Fröken85 skrev 2010-09-29 10:25:31 följande:
    Snabb fråga. Ska du använda isofix eller?
    Det undrar jag med.. för TS ska du sätta fast med säkerhetsbälte så tar det oxå lång tid.. med isofix klickar du bara i och då sitter stolen även säkrare. Jag skulle inte använda duologicen enbart med säkerhetsbälte eftersom jag anser att det inte är lika säkert.

Som jag skrev i den andra tråden så sitter större barn inte bra i den där stolen. Jag har haft en så jag vet.
    Ebba 071228, bebis bf 110216
  • Bondfia

OK, men nu har jag handlat iaf, och eftersom de går att ta ur sin bas så enkelt, behöver man ju aldrig röra bältena! Dessutom, skönt till vintern att stolarna kan stå inne, så de är varma att sitta i, för fy för iskall bil...

• Finesse
    Bondfia skrev 2010-09-30 16:15:52 följande:
    OK, men nu har jag handlat iaf, och eftersom de går att ta ur sin bas så enkelt, behöver man ju aldrig röra bältena! Dessutom, skönt till vintern att stolarna kan stå inne, så de är varma att sitta i, för fy för iskall bil...
    fast inte tar du inte en stol med en ettåring i.. snacka om tungt att bära.. visst att man kan dra dom men nja dom små hjulen är väl inte dom bästa på en vinterväg.

Men hoppas du blir nöjd iaf..
    Ebba 071228, bebis bf 110216
  • Bondfia

Nä, men jag kan bära en i varje hand, det gjorde jag tills igår med babyskydden, men de är lite tyngre och klumpigare att bära, för barnen väger snart 7 resp 9 kg.

Svar på tråden Akta Graco Duologic 2, till ettåringar??