• PennyJenny

Avveckling av sonden i hemmet. Hur vet jag att han får i sig det han ska??

Vår pojke föddes i v30+0 och är imorgon 5 veckor gammal. I fredags blev vi "utskrivna" från sjukhuset och ska istället ha hemsjukvård. Han har ff sond och sondas/ammar var 3-4 timme. Nu när man är hemma väger jag ju inte före och efter amningen utan ska gå på magkänslan hur mycket jag ska ge i sonden efteråt men vi hade bestämt 45 ml.

Idag var hemsjv hos oss och min pojke hade bara ökat 74 gram sedan i fredags (om ens det, han hade ätit nån timme innan bara). Så nu känner jag mig smånojjig här hemma om hur vi ska göra vid måltiderna. Ska jag öka på maten? Kan man börja ge på flaska eller förstör det amningen helt? Jag vill ju att han ska kunna amma längre fram men känner samtidigt att äter han ur flaska vet jag ju hur mkt han får i sig... Han är ganska så ointresserad av bröstet än så länge och snuttar mer än han suger men vid nåt mål då och då "ammar" han fint.

Hur har ni gjort? Jättetacksam för tips!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-29 18:53
    Om man ska börja med flaskmatning, vilken flaska rekommenderar ni? Har läst om dr Brown och TT closer to nature bland annat.

• Svar på tråden Avveckling av sonden i hemmet. Hur vet jag att han får i sig det han ska??
  • PennyJenny
    mina12 skrev 2010-10-05 21:44:47 följande:
    Klart du är orolig, om du har jobbiga erfarenheter sen tidigare. Hur var det för storebror och vad var det som gjorde att det blev bättre i 7-8års åldern.

Är själv lite oroad för dottern som är en riktig liten fågelunge och som visserligen börjat äta bättre i perioder, men oron finns där i bakhuvudet och jag vill ju inte göra något som kan vara negativt för hennes förhållning till mat.
    Hans storebror slutade i stort sett att äta när han slutade amma som halvåring. Han åt nästan ingenting och dygnets alla timmar gick till att sitta med nappflaskan och vänta på att han skulle äta, men icke! Till slut åkte vi in med honom och dom sa bara "han äter när han blir hungrig". Just de orden gjorde mig galen för han åt inte för han verkade inte bli hungrig! Skulle jag vänta ut honom hade ungen svultit ihjäl! Vi provade med näringsdrycker men dom ratade han ännu mer osv osv. Såhär höll det på tills han var 7-8 år som sagt (fast med vanlig mat såklart) och då plötsligt vände det saaaakta men säkert. Idag är han 11 år och förvånar mig ibland när han efter en stor portion mat tar en gång till :)

Min son har alltid varit otroligt liten och tunn så man har diskuterat knapp till honom som mindre men eftersom han växte på längden ville man vänta, vilket känns skönt idag att han slapp. Hur är det med din dotter?

hoppas du fick ut nåt av mitt svar, är trött i skallen efter för lite sömn och känner att jag får inte riktigt ihop orden som jag vill just nu :)
  • mina12

Tack för svaret. Dottern har hela tiden legat på gränsen till att äta för lite. Men hon gillar faktiskt sin näringsdryck, vilket är väldigt skönt. Så även om hon i perioder äter pyttelite, så dricker hon iallafall av den. Hon är nu 21mån/17mån korr och väger knappt 8,5kg. Om något inte är helt bra, så är det maten/ätandet som störs ut direkt. Jag kämpar mycket med att mat inte ska bli för laddat, men det är svårt då jag vet hur viktigt det är att hon äter för att inte hamna hjälplöst efter på kurvorna... Hon har absolut inget att ta av när hon blir sjuk. I perioder äter hon helt ok, vilket känns bra för då vet jag iallafall att hon kan känna hunger. Vilket jag (precis som du) inte tror att hon gjorde när hon var mindre. Jag blev också galen av alla "hobbyproffs" som sa att "barn äter när de blir hungriga".

• Umetjejen79

MIn son föddes i v 30+1. Här finns inte hemsjukvård. När han var i v 37 fick vi rum på sjukhuset, men han orkade inte äta mer än runt 20g per mål. När vi bott där 2 veckor blev vi i princip tvingade att börja med flaska, de sa att han skulle bli för bekväm annars med att få maten i sond. I början tog det 1 timme att få i honom ett helt mål i flaska. Han var inte så pigg på att äta själv. Han hade problem med hjärnblödning och inte så pigg överhuvud taget. Jag gav bröstet först medan flaskan värmdes i vattenbad och ammade sedan och pumpade till sist. Efter 5 veckor orkade han äta hela mål (v 44). I början hade jag amningsnapp, det var i samband med att jag slutade med den som han började amma ordentligt.

/Catrin

• PennyJenny
    mina12 skrev 2010-10-06 20:47:01 följande:

Tack för svaret. Dottern har hela tiden legat på gränsen till att äta för lite. Men hon gillar faktiskt sin näringsdryck, vilket är väldigt skönt. Så även om hon i perioder äter pyttelite, så dricker hon iallafall av den. Hon är nu 21mån/17mån korr och väger knappt 8,5kg. Om något inte är helt bra, så är det maten/ätandet som störs ut direkt. Jag kämpar mycket med att mat inte ska bli för laddat, men det är svårt då jag vet hur viktigt det är att hon äter för att inte hamna hjälplöst efter på kurvorna... Hon har absolut inget att ta av när hon blir sjuk. I perioder äter hon helt ok, vilket känns bra för då vet jag iallafall att hon kan känna hunger. Vilket jag (precis som du) inte tror att hon gjorde när hon var mindre. Jag blev också galen av alla "hobbyproffs" som sa att "barn äter när de blir hungriga".

Det känns igen väldigt väl, detta att inte försöka få måltiderna till en enda lång kamp. Men på nåt vis tror jag det blev det ändå för skulle jaglåta honom äta så lite som han ville hade han varit stor som en myra idag. Så jag tror att därför det vände för några år sedan för jag började slappna av och därför gick det lättare och lättare i kombination med att han var så pass stor att man kunde förklara för honom på ett helt annat sätt om vikten att äta. Men det är ff så idag att är han sjuk så är det maten och drycken som genast får vika på foten, han går då väldigt snabbt och lätt ner i vikt. Idag är han som sagt 11 år och vägde på sin sista kontroll hos sin neo-doktor 29 kg vilket ändå är en bra vikt för att vara honom :) Det är först nu han blivit "friskförklarad" och färdig på sina uppföljningar på barnkliniken. Skönt!
    Umetjejen79 skrev 2010-10-08 20:08:15 följande:
    MIn son föddes i v 30+1. Här finns inte hemsjukvård. När han var i v 37 fick vi rum på sjukhuset, men han orkade inte äta mer än runt 20g per mål. När vi bott där 2 veckor blev vi i princip tvingade att börja med flaska, de sa att han skulle bli för bekväm annars med att få maten i sond. I början tog det 1 timme att få i honom ett helt mål i flaska. Han var inte så pigg på att äta själv. Han hade problem med hjärnblödning och inte så pigg överhuvud taget. Jag gav bröstet först medan flaskan värmdes i vattenbad och ammade sedan och pumpade till sist. Efter 5 veckor orkade han äta hela mål (v 44). I början hade jag amningsnapp, det var i samband med att jag slutade med den som han började amma ordentligt.

/Catrin
    Tack för ditt svar. Jag tror nog att min pojke börjat ta mer och mer vid amningen, han ser mättare och mer belåten ut nu än för bara någon vecka sedan. Vill ju försöka vänta med att blanda in flaskan än och igår hade han ökat 65 gram på 3 dagar vilket är helt okej, så skönt!
  • mina12

Härligt att det går framåt!

Ja, visst är det svårt att slappna av fast man vet att det inte hjälper att stressa upp sig eller matsituationen, men ändå har jag suttit där vid matbordet och gråtit för att hon inte ätit mer än typ 2 cornflakes på flera måltider...

Just nu är vi i Dubai på vår första utlandsresa med dottern. Det är jättevarmt och självklart är hon mi än vanligt och äter knappt något. Vi vuxna är ju inte heller så hungriga, men vi äter ju lite ändå, för vi vet att vi måste... Nu är jag glad att vi har hennes näringsdryck och att hon iallafall gillar den. Det blir mest näringsdryck och mest lite "plock" med resten av maten... Hoppas det blir bra igen när vi kommer hem.

• PennyJenny

Är så glad! Idag vägde man lilleman och han har gått upp 100 gram på 5 dagar vilket var fullt godkänt av hemsjukv. Så vi fortsätter nedtrappningen i den takt man har nu och med en massa tur så slipper vi sonden nästa tisdag! Ska bli underbart att bli av den, underbart men lite lite läskigt ändå ;)

• IrisBlå
    PennyJenny skrev 2010-10-12 18:02:40 följande:
    Är så glad! Idag vägde man lilleman och han har gått upp 100 gram på 5 dagar vilket var fullt godkänt av hemsjukv. Så vi fortsätter nedtrappningen i den takt man har nu och med en massa tur så slipper vi sonden nästa tisdag! Ska bli underbart att bli av den, underbart men lite lite läskigt ändå ;)
    Hej PennyJenny! Jag vet inte om du kommer ihåg mig men jag skrev i ett annat forum i somras, jag hade tidiga sammandragningar och hade dessutom fått clostridium bakterier?
    Jag födde också min pojke för tidigt, han kom i v. 29+4 och vi har nästan nyligen fått komma hem med hemsjukvård. Ammar också och sondar till.
    Hoppas allt är bra med dig och ditt lilla knyte! Skrattande
  • PennyJenny
    IrisBlå skrev 2010-10-16 15:24:39 följande:
    Hej PennyJenny! Jag vet inte om du kommer ihåg mig men jag skrev i ett annat forum i somras, jag hade tidiga sammandragningar och hade dessutom fått clostridium bakterier?
    Jag födde också min pojke för tidigt, han kom i v. 29+4 och vi har nästan nyligen fått komma hem med hemsjukvård. Ammar också och sondar till.
    Hoppas allt är bra med dig och ditt lilla knyte! Skrattande
    Jovisst minns jag dig! Grattis till lilleman och välkomna hem, vilken tur att hemsjv finns!!
  • PennyJenny
    PennyJenny skrev 2010-10-16 15:27:56 följande:
    Jovisst minns jag dig! Grattis till lilleman och välkomna hem, vilken tur att hemsjv finns!!
    Postade lite för tidigt...   Det är bra med oss! Sonens sond ska dras på måndag, tidigare om han drar den själv. Ska bli väldigt skönt att slippa pumpa och sonda men samtidigt är det lite läskigt att han ska klara sig helt på egen maskin oxå. Hur stor var din pojke när han föddes och är du fri bakterierna nu?  
  • IrisBlå
    PennyJenny skrev 2010-10-16 15:30:40 följande:
    Postade lite för tidigt...   Det är bra med oss! Sonens sond ska dras på måndag, tidigare om han drar den själv. Ska bli väldigt skönt att slippa pumpa och sonda men samtidigt är det lite läskigt att han ska klara sig helt på egen maskin oxå. Hur stor var din pojke när han föddes och är du fri bakterierna nu?  
    Ja, mina bakterier är borta nu tack och lov. Vår pojke vägde 1200 g när han föddes, nu har han snart dubblat sin vikt. Va skönt att få dra sonden!!! Jag längtar... Hur mycket vägde din kille och hur stor är han nu? Vilken vecka är han i nu?
    Tycker du att det fungerar bra med amning eller du matar med flaska?

Solig
  • PennyJenny
    IrisBlå skrev 2010-10-16 17:49:18 följande:
    Ja, mina bakterier är borta nu tack och lov. Vår pojke vägde 1200 g när han föddes, nu har han snart dubblat sin vikt. Va skönt att få dra sonden!!! Jag längtar... Hur mycket vägde din kille och hur stor är han nu? Vilken vecka är han i nu?
    Tycker du att det fungerar bra med amning eller du matar med flaska?

Solig
    Skönt att du är frisk nu! Oj, duktig kille ju :) Sonen vägde 1654 när han föddes och vägde igår 2510 så lite dålig viktuppgång hos honom tyvärr. Men nu ska han få flytande kalorier rakt i munnen istället för att man tillsätter det i sondmaten som ju minskas hela tiden = mindre kalorier för varje dag som går. Så jag hoppas han ökar lite fortare sen. Han är i v37+1 idag :)  Jag ammar honom och tycker att det fungerar bra numera faktiskt, jätteskönt. Ni då?
  • IrisBlå
    PennyJenny skrev 2010-10-16 19:28:01 följande:
    Skönt att du är frisk nu! Oj, duktig kille ju :) Sonen vägde 1654 när han föddes och vägde igår 2510 så lite dålig viktuppgång hos honom tyvärr. Men nu ska han få flytande kalorier rakt i munnen istället för att man tillsätter det i sondmaten som ju minskas hela tiden = mindre kalorier för varje dag som går. Så jag hoppas han ökar lite fortare sen. Han är i v37+1 idag :)  Jag ammar honom och tycker att det fungerar bra numera faktiskt, jätteskönt. Ni då?
    Jo jag ammar också, han visar tydligt att han vill ligga vid bröstet och han suger bra..  Om han inte orkar äta så länge eller om han bara äter från ett bröst så sondar vi till. Men det är precis som du säger, det är jättesvårt att veta om dom får i sig tillräckligt med mat. Ibland kan han va "snuttig" redan efter en, två timmar och lägger jag honom till bröstet då så somnar han om efter en liten stund. Svårt att veta om det är hunger eller närhet...
    Hur tycker du det känns att ta bort sonden? Jag har inte läst så noga i tråden men har du sondat varje mål eller bara när du tyckt att han inte ätit tillräckligt? Svårt det där...
  • PennyJenny
    IrisBlå skrev 2010-10-16 20:33:09 följande:
    Jo jag ammar också, han visar tydligt att han vill ligga vid bröstet och han suger bra..  Om han inte orkar äta så länge eller om han bara äter från ett bröst så sondar vi till. Men det är precis som du säger, det är jättesvårt att veta om dom får i sig tillräckligt med mat. Ibland kan han va "snuttig" redan efter en, två timmar och lägger jag honom till bröstet då så somnar han om efter en liten stund. Svårt att veta om det är hunger eller närhet...
    Hur tycker du det känns att ta bort sonden? Jag har inte läst så noga i tråden men har du sondat varje mål eller bara när du tyckt att han inte ätit tillräckligt? Svårt det där...
    Precis sådär känner jag också, att ibland är det svårt att veta om det är hunger eller bara kärlekstörst han känner :) Han sondas varje mål han tar från bröstet (vilket i snitt blir var 3:e timme) och är nu nere i 15 ml stödmatning. Imorgon ryker sonden... känns lite kluvet som sagt men skönt på samma gång. Jag hoppas han fixar detta. I värsta fall får man ju sätta sond igen..
  • IrisBlå
    PennyJenny skrev 2010-10-17 20:52:29 följande:
    Precis sådär känner jag också, att ibland är det svårt att veta om det är hunger eller bara kärlekstörst han känner :) Han sondas varje mål han tar från bröstet (vilket i snitt blir var 3:e timme) och är nu nere i 15 ml stödmatning. Imorgon ryker sonden... känns lite kluvet som sagt men skönt på samma gång. Jag hoppas han fixar detta. I värsta fall får man ju sätta sond igen..
    Jaha...så då har han ammat varje mål och fått 15 ml i sonden varje gång? Har det alltid varit 15 ml ni lagt till eller det har minskat succesivt? Vi lägger till 30 ml om han inte orkar äta så länge men det är som sagt svårt att veta om han är hungrig eller inte.
    Då åker sonden idag alltså? Spännande!!! Berätta gärna hur det går..
    Vi ska på rakit röntgen på onsdag och ögonundersökning. Den där ögonundersökningen kan jag gärna va utan, fruktansvärt jobbigt att titta på.
    Hur länge har man hemsjukvård efter att sonden tagits bort?
    Solig 
  • PennyJenny
    IrisBlå skrev 2010-10-18 14:12:22 följande:
    Jaha...så då har han ammat varje mål och fått 15 ml i sonden varje gång? Har det alltid varit 15 ml ni lagt till eller det har minskat succesivt? Vi lägger till 30 ml om han inte orkar äta så länge men det är som sagt svårt att veta om han är hungrig eller inte.
    Då åker sonden idag alltså? Spännande!!! Berätta gärna hur det går..
    Vi ska på rakit röntgen på onsdag och ögonundersökning. Den där ögonundersökningen kan jag gärna va utan, fruktansvärt jobbigt att titta på.
    Hur länge har man hemsjukvård efter att sonden tagits bort?
    Solig 
    Han hade 55 i sonden när vi kom hem så den har minskat successivt. Men nu är den dragen, jag drog den i morse Än så länge verkar han mätt och nöjd efter måltiderna. Vet inte hur länge till vi ska ha hemsjv, men oktober ut skulle jag tro.

Vi har ögonundersökning imorgon :( Sonens pappa får följa med in. Det är den enda undersökning jag inte följt med på när det gäller barnen, allt annat har jag varit med på. Men jag fixar inte de där krokarna i ögonlocken... Hoppas det går bra för er på onsdag!
  • IrisBlå
    PennyJenny skrev 2010-10-18 15:48:08 följande:
    Han hade 55 i sonden när vi kom hem så den har minskat successivt. Men nu är den dragen, jag drog den i morse Än så länge verkar han mätt och nöjd efter måltiderna. Vet inte hur länge till vi ska ha hemsjv, men oktober ut skulle jag tro.

Vi har ögonundersökning imorgon :( Sonens pappa får följa med in. Det är den enda undersökning jag inte följt med på när det gäller barnen, allt annat har jag varit med på. Men jag fixar inte de där krokarna i ögonlocken... Hoppas det går bra för er på onsdag!
    Förra ögonundersökningen var jag med på, ända tills dom satte krokarna i ögonen, då bröt jag ihop och fick gå ut.. Gråter
    Härligt att sonden är dragen nu, stort steg ju!
    En fråga... Hur mycket är din kille vaken, hur mycket sover han? Orkar han amma från båda brösten vid varje mattillfälle?
  • PennyJenny
    IrisBlå skrev 2010-10-18 17:35:58 följande:
    Förra ögonundersökningen var jag med på, ända tills dom satte krokarna i ögonen, då bröt jag ihop och fick gå ut.. Gråter
    Härligt att sonden är dragen nu, stort steg ju!
    En fråga... Hur mycket är din kille vaken, hur mycket sover han? Orkar han amma från båda brösten vid varje mattillfälle?
    Åh.... Jadu, han sover rätt mycket faktist men har fler och längre vakenstunder för varje vecka som går. Han kan vara vaken nån timme ibland och ibland sover han 3-4 timmar i sträck. Det vanligaste är ju att han äter och sen sover ca 3 timmar, äter igen och antingen är vaken en stund efter det eller så somnar han om igen. Väldigt olika! Han ammar mest från ena bröstet då det är mest därifrån jag får maten, även då jag pumpade. Men oftast äter han ett tag, rapar och sen äter han lite till antingen från samma bröst igen eller från det andra.
  • IrisBlå
    PennyJenny skrev 2010-10-18 19:18:36 följande:
    Åh.... Jadu, han sover rätt mycket faktist men har fler och längre vakenstunder för varje vecka som går. Han kan vara vaken nån timme ibland och ibland sover han 3-4 timmar i sträck. Det vanligaste är ju att han äter och sen sover ca 3 timmar, äter igen och antingen är vaken en stund efter det eller så somnar han om igen. Väldigt olika! Han ammar mest från ena bröstet då det är mest därifrån jag får maten, även då jag pumpade. Men oftast äter han ett tag, rapar och sen äter han lite till antingen från samma bröst igen eller från det andra.
    Mm okej.. Vakenstunderna är inte många här, han sover nästan hela tiden, har korta stunder emellanåt då han orkar hålla ögonen öppna, kanske 10-20 minuter åt gången. Sen är det mest sova som gäller. Han är 36+3 idag. Hur gammal är din kille?
  • AbouSamra
    PennyJenny skrev 2010-09-29 22:27:29 följande:
    Jag pumpar också efter att sonen ammat. Tyvärr funkar bara ena bröstet på mig, där får jag ut mellan 40-60 ml efter han ammat. På andra bröstet får jag aldrig ut mer än 10-20 ml hur länge jag än pumpar så där tuttar han nästan aldrig, han blir bara arg när det inte kommer något. Jag har fått låna en elektrisk pump av sjukhuset som tur är.

Jag har det likadant som dig när det gäller mjölkmängd. Ena okej, andra väldigt lite. Det är precis att jag klarar av att ge min son ett helt mål var 3-4 timmme med bara min mjölk. Det har hänt, men väldigt sällan att jag har fått blanda i lite prenan (tillägg).

Svar på tråden Avveckling av sonden i hemmet. Hur vet jag att han får i sig det han ska??