mina12 skrev 2010-10-06 20:47:01 följande:
Tack för svaret. Dottern har hela tiden legat på gränsen till att äta för lite. Men hon gillar faktiskt sin näringsdryck, vilket är väldigt skönt. Så även om hon i perioder äter pyttelite, så dricker hon iallafall av den. Hon är nu 21mån/17mån korr och väger knappt 8,5kg. Om något inte är helt bra, så är det maten/ätandet som störs ut direkt. Jag kämpar mycket med att mat inte ska bli för laddat, men det är svårt då jag vet hur viktigt det är att hon äter för att inte hamna hjälplöst efter på kurvorna... Hon har absolut inget att ta av när hon blir sjuk. I perioder äter hon helt ok, vilket känns bra för då vet jag iallafall att hon kan känna hunger. Vilket jag (precis som du) inte tror att hon gjorde när hon var mindre. Jag blev också galen av alla "hobbyproffs" som sa att "barn äter när de blir hungriga".
Det känns igen väldigt väl, detta att inte försöka få måltiderna till en enda lång kamp. Men på nåt vis tror jag det blev det ändå för skulle jaglåta honom äta så lite som han ville hade han varit stor som en myra idag. Så jag tror att därför det vände för några år sedan för jag började slappna av och därför gick det lättare och lättare i kombination med att han var så pass stor att man kunde förklara för honom på ett helt annat sätt om vikten att äta. Men det är ff så idag att är han sjuk så är det maten och drycken som genast får vika på foten, han går då väldigt snabbt och lätt ner i vikt. Idag är han som sagt 11 år och vägde på sin sista kontroll hos sin neo-doktor 29 kg vilket ändå är en bra vikt för att vara honom :) Det är först nu han blivit "friskförklarad" och färdig på sina uppföljningar på barnkliniken. Skönt!
Umetjejen79 skrev 2010-10-08 20:08:15 följande:
MIn son föddes i v 30+1. Här finns inte hemsjukvård. När han var i v 37 fick vi rum på sjukhuset, men han orkade inte äta mer än runt 20g per mål. När vi bott där 2 veckor blev vi i princip tvingade att börja med flaska, de sa att han skulle bli för bekväm annars med att få maten i sond. I början tog det 1 timme att få i honom ett helt mål i flaska. Han var inte så pigg på att äta själv. Han hade problem med hjärnblödning och inte så pigg överhuvud taget. Jag gav bröstet först medan flaskan värmdes i vattenbad och ammade sedan och pumpade till sist. Efter 5 veckor orkade han äta hela mål (v 44). I början hade jag amningsnapp, det var i samband med att jag slutade med den som han började amma ordentligt.
/Catrin
Tack för ditt svar. Jag tror nog att min pojke börjat ta mer och mer vid amningen, han ser mättare och mer belåten ut nu än för bara någon vecka sedan. Vill ju försöka vänta med att blanda in flaskan än och igår hade han ökat 65 gram på 3 dagar vilket är helt okej, så skönt!