• lillfi

Gå i konstgjort klimakteriet- erfarenheter?

Jag har precis genomgått min andra operation på ett halvår pga av endometrios. Jag hade fått sammanväxtningar mellan äggstockarna och tarmarna och varit sjukskriven i 1,5 månad pga svåra smärtor.
    Jag svarade inte bra på behandling med p-piller. Inte heller på behandling med Orgametril så nu ska vi prova att sätta mig i klimakteriet.
    Nu undrar jag om någon med erfarenheter av detta kan beskriva hur det är att komma i konstgjort klimakterie. Jag är bara 25 år.

Tack för svar från en nykomling här!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-30 13:05
    Medicinen heter Decapeptyl kanske borde tilläggas.

• Svar på tråden Gå i konstgjort klimakteriet- erfarenheter?
  • Trinity78

Jag har gått på Enanton i tre omgångar och även om det inte var jättekul med alla biverkningar så har det helt klart funkat för mig eftersom jag nu är gravid.

De biverkningar jag fick var värmevallningar, torra slemhinnor och huvudvärk. Det var som sagt inte så roligt men du blir dig själv igen rätt snart efter avslutad behandling. När du är klar med behandlingen ska du se till att få en hormonspiral insatt tills du vill försöka få barn. Det är det bästa sättet för att hålla tillbaka endon.

Reproductively challenged
  • FrökenNilsson

Hej går precis nu på decapeptyl o har tagit/fått 4 sprutor.......kännde inte av det så mkt efter första men sen kom det som ett brev på posten.....värmevallningar, HUVUDVÄRK, torra slemhinnor o tårar som rinner var o varannan minut.....
    men annars har jag väl mått ok....ingen smärta alls bara lite känning just den tiden i månaden då ägglosning/mens skulle varit....
    hoppas du får må bra Solig kram

• lillfi

Tack för svaren! Tog min första spruta igår så jag får väl vänta och se vad som händer. Förhoppningsvis händer inte så mycket men nu ska jag inte säga för mycket för då får jag väl alla sorters biverkningar.

• lillfi

Hejsan igen.
    Nu var det en vecka sen jag fick sprutan och jag har fortfarande lika ont som innan operationen för 1.5 vecka sen. Hur lång tid tog det innan sprutan började verka? Nu har jag så ont så jag knappt orkar jobba men jag klarar inte av att vara sjukskriven igen för det höll på att ta knäcken av mig.

• Trinity78
    lillfi skrev 2010-10-08 12:11:34 följande:

Hejsan igen.
    Nu var det en vecka sen jag fick sprutan och jag har fortfarande lika ont som innan operationen för 1.5 vecka sen. Hur lång tid tog det innan sprutan började verka? Nu har jag så ont så jag knappt orkar jobba men jag klarar inte av att vara sjukskriven igen för det höll på att ta knäcken av mig.

För mig dröjde det till andra sprutan har jag för mig, innan jag märkte en förändring. Har du fått ordentliga värktabletter?
  • lillfi

Jag har inte fått några värktabletter alls efter operationen. Har några enstaka tramadol kvar efter min sjukskrivning men jag försöker ransonera dem till jag har allra ondast. Har jag fortsatt ont så här får jag nog ringa till läkaren och be honom skriva ut nya. Jag börjar bli så trött på att jaga läkare och få dem att göra saker.

• Trinity78
    lillfi skrev 2010-10-08 14:32:06 följande:
    Jag har inte fått några värktabletter alls efter operationen. Har några enstaka tramadol kvar efter min sjukskrivning men jag försöker ransonera dem till jag har allra ondast. Har jag fortsatt ont så här får jag nog ringa till läkaren och be honom skriva ut nya. Jag börjar bli så trött på att jaga läkare och få dem att göra saker.
    Ja, du måste ju ha vettig smärtlindring när du har så ont. Funkar Tramadol bra? Jag har provat så många varianter själv, men de som verkar bäst på mig är Tramadol eller Citodon.
  • lillfi

Tramadol tar bort den värsta smärtan  men jag är aldrig helt smärtlindrad. Har haft kontstant ont nu mer eller mindre i flera månader. Kanske ska be honom skriva ut Citodon i så fall så jag får se om den fungerar bättre.

• Junie
    lillfi skrev 2010-09-30 10:49:07 följande:
    Jag har precis genomgått min andra operation på ett halvår pga av endometrios. Jag hade fått sammanväxtningar mellan äggstockarna och tarmarna och varit sjukskriven i 1,5 månad pga svåra smärtor.
    Jag svarade inte bra på behandling med p-piller. Inte heller på behandling med Orgametril så nu ska vi prova att sätta mig i klimakteriet.
    Nu undrar jag om någon med erfarenheter av detta kan beskriva hur det är att komma i konstgjort klimakterie. Jag är bara 25 år.

Tack för svar från en nykomling här!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-30 13:05
    Medicinen heter Decapeptyl kanske borde tilläggas.
     jag går på samma behandling som du (decapeptyl depot) och tar min sjätte spruta på torsdag. jag kommer förmodligen ha min behandling i upp till 8 månader fast man egentligen inte ska.. jag väntar på ivf och därför måste jag fortsätta vara nedreglerad.

mina biverkningar är vallningar, torra ögon och torr hud och lätt huvudvärk. för övringt mår jag jätte bra. det är såååå skönt att slippa ha ont varje månad. 

hoppas du slipper humör svängningarna jag hört att vissa (men långt ifrån alla) får. vallningarna går att leva med!
  • lillfi

Nu har det gått tre veckor sen jag fick sprutan. Jag har redan fått vallningarna, huvudvärk konstant, tappar hår, konstant illamående, humörsvängningar och sömnrubbningar. Ska jag ha det så här i 6 månader + att jag fortfarande har så ont så jag knappt kan gå då står jag inte ut.  Idio*en till läkare vägrar skriva ut med smärtstillande till mig trots att jag har så ont.

• Junie
    lillfi skrev 2010-10-18 16:55:20 följande:
    Nu har det gått tre veckor sen jag fick sprutan. Jag har redan fått vallningarna, huvudvärk konstant, tappar hår, konstant illamående, humörsvängningar och sömnrubbningar. Ska jag ha det så här i 6 månader + att jag fortfarande har så ont så jag knappt kan gå då står jag inte ut.  Idio*en till läkare vägrar skriva ut med smärtstillande till mig trots att jag har så ont.
    ush :( lider med dig :( det är riktigt jobbigt när man har en läkare som inte bryr sig dessutom! nu när du säger det så tappar jag också hår. inte jättemycket, men betydligt mer än jag gjorde innan behandlingen. Det finns hjälp att få för dig så att du inte får lika starka biverkningar. eftersom jag inte behövt själv så vet jag inte så mycket, men det är ett hormon som du tar i tablettform. det ska stilla dina humör svängningar och göra så att de andra symptomen blir mkt bättre. detta hormon tar de med mycket biverkningar även vid vanligt klimakterie (tex min svärmor tar såna, annars gråter/skrattar/svär hon om vartannat o kan inte sova) 

så hör med din läkare om du kan få såna! jag blev erbjuden,  så jag vet att det finns hjälp! 
  • lillfi

Tack för rådet!! Har bokat tid hos en ny läkare på ett nytt sjukhus nu. Har sååå mycket jag ska kolla upp när jag kommer dit. Ska skriva ner allt så jag inte glömmer något. Allt jag fick reda på av läkaren var att jag kan få vallningar. Han nämnde inget om några tabletter som man kan ta för att inte bli så dålig av sprutan.

• Junie
    lillfi skrev 2010-10-18 17:09:21 följande:
    Tack för rådet!! Har bokat tid hos en ny läkare på ett nytt sjukhus nu. Har sååå mycket jag ska kolla upp när jag kommer dit. Ska skriva ner allt så jag inte glömmer något. Allt jag fick reda på av läkaren var att jag kan få vallningar. Han nämnde inget om några tabletter som man kan ta för att inte bli så dålig av sprutan.
    detta är det jag menar:  Klimakteriebesvär kan behandlas effektivt med östrogen eller östrogen i kombination med gestagen. Östrogenbehandling vid klimakteriebesvär har använts i flera decennier. Enligt Läkemedelsverkets rekommendationer bör tiden för behandlingen vara så kort som möjligt och inte överstiga 3-5 år.

Vill du läsa mer: http://klimakteriet.nu/verktygtips/behandling/

lite mer råd, hittade på nätet: 

Det finns ett antal olika saker som du själv kan göra för att minska dina besvär. Prova gärna med något av följande tips:

Träning och motion kan hjälpa både mot värmevallningar och om du känner dig nedstämd, eftersom det frigör endorfiner. Endorfiner är den kroppsegna finurliga humörhöjaren! 
    Motion är också bra då det stärker skelettet. Att sluta röka lindrar ofta de besvär som är förknippade med klimakteriet. Rökning ökar nedbrytningen av den lilla mängd östrogen som kvinnans kropp bildar i klimakteriet.Klä dig svalt och rymligt, gärna i flera lager. Då kan du lätt ta av dig plagg om du svettas. 
    För tätt åtsittande kläder är skönt att slippa! Undvik kaffe, te, alkohol och starka kryddor i för stor utsträckning då de kan utlösa värmevallningar.

Det går att få i sig lite östrogen via maten. 
    Kött, öl, alfagroddar, ärtor, bönor, sallad och kål är rika på östrogen, 
    liksom asiatisk mat innehållande sojaprodukter. Troligtvis är det en av anledningarna till varför asiatiska kvinnor har färre besvär i samband med klimakteriet än de västerländska.

• MelinaJamiee

Hej. Jag har haft endometrios sen jag var 12 år men fick dock inte veta det förns förra året då jag skulle fylla 16 år. Läkarna har behandlat mig illa under alla år och trott att jag har haft psykiska problem och att jag fejkade min sjukdom i början. Efter ett tag blev jag och min mamma praktiskt taget hotat av en läkare som sa att jag kunde praktiskt taget ha cancer men han tänkte inte göra något åt det. Så jag och mamma började läsa om endometerios  på nätet och alla symptom stämde. Så efter att ha tjatat i ett år så gick dom med på att göra en titthållsoperation. Och det visade ju sig att det var det jag hade. till slut fick jag äntligen en bra läkare. jag har prövat säkert 10 olika p-piller, minipiller och den nya endometrios medicinen visanne men inget har funkat.

Nu är jag 17 år och har ätit orgametril i 3 månader. Det hjälper inte heller. Så nu har min läkare diskuterat med en annan läkare nere i uppsala på endometrios centrum och dom har bestämt att vi ska sätta mig i konstgjord klimaterie med enaton. Jag ska ta den första sprutan nästa vecka. Min läkare har skrivit ut smärtstillande (tramadol, ipren, alvendon) och plåster som ska funka mot övergåns besvär. Hon sa att jag skulle bli sämre än vad jag är i början men sen så skulle det förhoppningsvis funka. Men vad jag undrar är. När man använt sprutorna några månader försvinner biverkningarna då ? Och vart tar man sprutan ? i armen ? 

Om detta skulle funka skulle jag kunna få mitt liv tillbaka. Jag hoppade av grundskolan i 8an. Så jag har inga betyg. Och jag kan inte gå gymnasiet heller. Jag skulle gått andra året på gymnasiet nu om jag aldrig fått sjukdomen.  Jag ligger bara i sängen varje dag. En bra dag är då jag kan ta mig upp från den. jag är sällan utomhus. typ 1-2 gr i veckan. Jag hoppas verkligen att detta kommer att funka. Har ni några tips till mig ? 

Kram allihopa. Stay strong. 

Svar på tråden Gå i konstgjort klimakteriet- erfarenheter?