lillfi skrev 2010-10-18 17:09:21 följande:
Tack för rådet!! Har bokat tid hos en ny läkare på ett nytt sjukhus nu. Har sååå mycket jag ska kolla upp när jag kommer dit. Ska skriva ner allt så jag inte glömmer något. Allt jag fick reda på av läkaren var att jag kan få vallningar. Han nämnde inget om några tabletter som man kan ta för att inte bli så dålig av sprutan.
detta är det jag menar: Klimakteriebesvär kan behandlas effektivt med östrogen eller östrogen i kombination med gestagen. Östrogenbehandling vid klimakteriebesvär har använts i flera decennier. Enligt Läkemedelsverkets rekommendationer bör tiden för behandlingen vara så kort som möjligt och inte överstiga 3-5 år.
Vill du läsa mer:
http://klimakteriet.nu/verktygtips/behandling/
lite mer råd, hittade på nätet:
Det finns ett antal olika saker som du själv kan göra för att minska dina besvär. Prova gärna med något av följande tips:
Träning och motion kan hjälpa både mot värmevallningar och om du känner dig nedstämd, eftersom det frigör endorfiner. Endorfiner är den kroppsegna finurliga humörhöjaren!
Motion är också bra då det stärker skelettet. Att sluta röka lindrar ofta de besvär som är förknippade med klimakteriet. Rökning ökar nedbrytningen av den lilla mängd östrogen som kvinnans kropp bildar i klimakteriet.Klä dig svalt och rymligt, gärna i flera lager. Då kan du lätt ta av dig plagg om du svettas.
För tätt åtsittande kläder är skönt att slippa! Undvik kaffe, te, alkohol och starka kryddor i för stor utsträckning då de kan utlösa värmevallningar.
Det går att få i sig lite östrogen via maten.
Kött, öl, alfagroddar, ärtor, bönor, sallad och kål är rika på östrogen,
liksom asiatisk mat innehållande sojaprodukter. Troligtvis är det en av anledningarna till varför asiatiska kvinnor har färre besvär i samband med klimakteriet än de västerländska.