• MalinTibro

vända bilbarnstolen

när e det man ska vända bilbarnstolen frammåt???

• Svar på tråden vända bilbarnstolen
  • emmsan123
    sonen08 skrev 2010-09-30 20:56:36 följande:
    förlåt att ja ställer frågan men vilken är den största bakåtvända bilbarnstolen är de britax two-way??
    Ja, den och Britax Multitech är störst, vi har en two-way, min 4,5 åring kan sitta i den bra så länge till!
    Mina fina barn, Oskar 060329 och Victor 090603
  • Joico
    älskarlivet81 skrev 2010-09-30 21:19:04 följande:
    Men då kan man väl vända den? Eller vad menar du? Man kan vända den men man ska inte?
    En kombistol (bl.a Britax Two way, Multi tech, Brio Zento, Akta Duoflex) är godkänd för att användas både framåtvänt och bakåtvänt. Men en kombistol rekommenderas inte att använda framåtvänt eftersom de finns kompromisser och nackdelar som gör att de inte är lika bra som bältesstolar. Alltså är bältesstolar att föredra.
  • älskarlivet81
    Joico skrev 2010-09-30 21:55:09 följande:
    En kombistol (bl.a Britax Two way, Multi tech, Brio Zento, Akta Duoflex) är godkänd för att användas både framåtvänt och bakåtvänt. Men en kombistol rekommenderas inte att använda framåtvänt eftersom de finns kompromisser och nackdelar som gör att de inte är lika bra som bältesstolar. Alltså är bältesstolar att föredra.
    Aha, vad bra, det hade jag ingen aning om! Tack för infon!
  • Lantani
    sonen08 skrev 2010-09-30 20:56:36 följande:
    förlåt att ja ställer frågan men vilken är den största bakåtvända bilbarnstolen är de britax two-way??
    Japp two wayen är den största bakåtvända, eller rättare sagt den som kan användas längst.
    Britax multitech har högst rygg, men barnet växer ur den fortare, eftersom axlarna tar i nackskyddet.
    Alvin 081114 och Alice 100807
  • emmsan123
    älskarlivet81 skrev 2010-09-30 21:19:04 följande:
    Men då kan man väl vända den? Eller vad menar du? Man kan vända den men man ska inte?
    Den är tyngre än en bältesstol, det är en anledning, eftersom barnet får stolens tyngd i ryggen vid en krock
    Mina fina barn, Oskar 060329 och Victor 090603
  • älskarlivet81
    emmsan123 skrev 2010-10-01 22:08:50 följande:
    Den är tyngre än en bältesstol, det är en anledning, eftersom barnet får stolens tyngd i ryggen vid en krock
    Fast varför finns det stolar man kan vända då om man inte ska göra det?
  • cicci85
    älskarlivet81 skrev 2010-10-02 09:18:20 följande:
    Fast varför finns det stolar man kan vända då om man inte ska göra det?
    För att en del inte bryr sig om säkerhet, vill hellre ha praktiskt än säkert.  Flera av de vändbara stolarna är godkända framåtvänt från 9 kg, jag hade kunnat låta min bebis åka framåtvänt från att han va 4 månader, helt lagligt.
  • älskarlivet81
    cicci85 skrev 2010-10-02 09:23:17 följande:
    För att en del inte bryr sig om säkerhet, vill hellre ha praktiskt än säkert.  Flera av de vändbara stolarna är godkända framåtvänt från 9 kg, jag hade kunnat låta min bebis åka framåtvänt från att han va 4 månader, helt lagligt.
    Jag hade ingen aning om att det inte var bra med kombistolar.. Vi tänkte själva köpa en sådan för det verkar praktiskt..
  • cicci85
    älskarlivet81 skrev 2010-10-02 09:27:36 följande:
    Jag hade ingen aning om att det inte var bra med kombistolar.. Vi tänkte själva köpa en sådan för det verkar praktiskt..
    Man måste ju ändå köpa en bältesstol när kombistolen är urvuxen vid 25 kg, eller tänkte ni bara använda kudde då?

Bättre att använda bilbarnstolen bakåtvänt så länge som möjligt, tills den är urvuxen, då kan man ju ändå inte använda den framåt.

Det är bara Britax multitech som kan användas framåt när barnet är för långt för att få plats bakåtvänt. men den är ändå bara godkänd till 25 kg framåt och är onödigt tung. Hade den vägt som en bältesstol och varit godkänd till 36 kg hade det ju varit den ultimata stolen
  • älskarlivet81
    cicci85 skrev 2010-10-02 09:38:22 följande:
    Man måste ju ändå köpa en bältesstol när kombistolen är urvuxen vid 25 kg, eller tänkte ni bara använda kudde då?

Bättre att använda bilbarnstolen bakåtvänt så länge som möjligt, tills den är urvuxen, då kan man ju ändå inte använda den framåt.

Det är bara Britax multitech som kan användas framåt när barnet är för långt för att få plats bakåtvänt. men den är ändå bara godkänd till 25 kg framåt och är onödigt tung. Hade den vägt som en bältesstol och varit godkänd till 36 kg hade det ju varit den ultimata stolen
    Då tänkte vi köpa kudde, men tack för alla tips! Nu ska vi verkligen tänka om!
  • cicci85
    älskarlivet81 skrev 2010-10-02 09:40:18 följande:
    Då tänkte vi köpa kudde, men tack för alla tips! Nu ska vi verkligen tänka om!
Svar på tråden vända bilbarnstolen