• CyberNova

Nya pampers luktar illa?

Är det bara jag som tycker att "Pampers Activ Fit" luktar väldigt illa?
    När jag ska bya blöja på min 5månders på nätterna stinker det verkligen under hennes täcke. Ungefär som någon form av impregnering.

Ska inte köpa dessa i fortsättningen.
    Jag undrar bara VARFÖR det lukar så illa?

• Svar på tråden Nya pampers luktar illa?
  • Parasitens mamma
    CyberNova skrev 2010-10-01 11:09:24 följande:
    Är det bara jag som tycker att "Pampers Activ Fit" luktar väldigt illa?
    När jag ska bya blöja på min 5månders på nätterna stinker det verkligen under hennes täcke. Ungefär som någon form av impregnering.

Ska inte köpa dessa i fortsättningen.
    Jag undrar bara VARFÖR det lukar så illa?
    Köpte Pampers New Baby till vår nyfödda och så fort bebis har kissat så börjar det lukta otäckt, aceton/kemiskt/något...? Har aldrig varit med om detta tidigare. Använde Pampers till min 2,5-åring när han var liten och har aldrig varit med om detta...

Någon som kontaktat Pampers? Det tänker jag göra iaf, för det här är inte ok, det måste vara fel i produktionen, för jag kan ju inte tänka mig att det är den vidriga lukten som är parfymen...eller??
  • Surkatt

Såhär står det på pampers hemsida:
    Nej Pampers blöjor innehåller inte lotion, som egentligen är en blandning av vatten och oljebaserade ingredienser, men som många blandar ihop med parfym och konserveringsmedel. Några Pampers-varianter har ett hudvårdande ytskikt som innehåller en liten mängd (mindre än 0,3 gram per blöja) petrolatumbaserad (vaselinbaserad) formula som bidrar till att ytterligare skydda huden i blöjregionen. Det hudvårdande ytskiktet innehåller varken parfym eller konserveringsmedel.

De sorter som innehåller detta "hudvårdande skikt" är new baby, baby dry och active fit.  Det är ju i princip alla utom easy up?  Jag har inte upplevt några som helst problem med lukt från pampers. Tycker däremot att libero luktar gammalt gubbkiss efter bara en kort stund och dottern blir nästan alltid röd när hon haft dem på dagis. Sällan eller alrdig röd av pampers...  Vad olika det är!

• Sannlycke

Jag använde pampers flitigt förut tills en dag när jag öppnade ett nytt paket och tyckte det luktade bränd olja eller nått. Jag googlade och fann att blöjor innehåller just nån form av bränd olja...blev sur och skrev till pampers men de gav bara ett luddigt svar om att deras blöjor inte innehåller några gifter. Men min näsa fick räcka som bevis för att det var nått lurt med produktionen. Jag tycker alla blöjor luktar lite skumt, kemiskt eller plast eller dylikt, men pampers var verkligen värst.

• Carlosmami

Min son fick utslag av dem också.. så något skumt har dem! :o däremot älskar jag pampers

• Parasitens mamma
    Mailade Pampers i helgen och fick detta till svar:
    Anledningen till denna lukt är att cellulosan som används vid tillverkningen av blöjorna har fått en starkare lukt genom variationer i tillverkningsprocessen, närmare bestämt i själva upphettningsprocessen av cellulosan.

Vi tillsätter inga kemikalier eller ingredienser som kan orsaka en sådan lukt som ni beskriver. Det kommer alltid att finnas en viss cellulosadoft från blöjor, men i det här fallet verkar det som att lukten varit starkare än vanligt.

Vi beklagar att ni har fått sådana blöjor men vi vill försäkra er om att de är fullständigt säkra att använda.

Om ni i framtiden skulle få tag på ett paket blöjor med denna doft rekommenderar vi att ni tar ut blöjorna ur förpackningen innan användning och låta dem lufta sig lite. Ett annat tips är att ”fluffa” upp blöjorna eftersom de är tätt sammanpackade i förpackningen.

Detta ger blöjorna en bättre absorberingsförmåga samtidigt som eventuell lukt i blöjorna försvinner snabbare då luftcirkulationen förbättras i blöjan.

Kommer inte att köpa Pampers igen, men det är synd, för jag gillar verkligen passformen.
  • HannaE

Vi köper ofta Huggies. De är ju nästan exakt likadana som Pampers fast utan den konstiga lukten. Och dessutom litet billigare.

• Parasitens mamma
    HannaE skrev 2010-12-08 22:53:56 följande:
    Vi köper ofta Huggies. De är ju nästan exakt likadana som Pampers fast utan den konstiga lukten. Och dessutom litet billigare.
    Kommer jag också att göra framöver!
  • Knabbo

jag tycker också pampers active fit stinker nå oerhört! tom med när den är helt oanvänd, men värst är efter det att dottern kissat i de...Nää dom kommer vi aldrig köpa igen! Den höll inte heller, läckte, speciellt när hon h nr 2..

har hört rykten förr(om det är sant eller inte vet jag inte) om att pampers har salva eller lotion i sina blöjor så man ska lipa smörja barnet o det ska minska ev rödhet....men det verkar ju konstigt om lotionen skulle lukta så illa faktiskt...

• Emmelyn

Jag har precis köpt Pampers för första gången och det gör jag inte om då det stinker i hela badrummet. Jag har mailat och klagat..så det ska bli intressant om jag får "cellulosa-svaret" och vädringstipsen jag också ;) Hoppas att fler med mig skriver och klagar så att de fattar vilken dålig reklam sådana här trådar ger deras företag.

• Parasitens mamma
    Emmelyn skrev 2011-03-08 11:57:45 följande:
    Jag har precis köpt Pampers för första gången och det gör jag inte om då det stinker i hela badrummet. Jag har mailat och klagat..så det ska bli intressant om jag får "cellulosa-svaret" och vädringstipsen jag också ;) Hoppas att fler med mig skriver och klagar så att de fattar vilken dålig reklam sådana här trådar ger deras företag.
    Bra gjort, och hör av dig angående svar. Intressant om de har standardsvar!
  • Emmelyn
    Parasitens mamma skrev 2011-03-10 23:25:23 följande:
    Bra gjort, och hör av dig angående svar. Intressant om de har standardsvar!
    Jag fick ett mycket trevligt och utförligt svar...dock innehöll det "cellulosa-svaret", och "vädra blöjorna-förslaget"...d.v.s. inget nytt. Dock fick jag även 120 kr i presentkort vilket ju var generöst :) 
  • mie02

Jag köpte 2 pkt active fit på willys när de hade rabatt på dem, men så fort jag öppnat paketen stank det olja/lösningsmedel! De blöjorna sätter jag inte på min son. Kontaktade pampers och fick presentkort, med vad sjutton ska man köpa för pengarna? Har de några bra blöjor som inte stinker??

• lillasysterfia

Ojj, jag har uteslutande använt Pampers på våran son. Har inga problem med dom, varken läcker eller luktar illa. Har en kompis vars son inte kan använda activ fit för då luktar det.

Jag har hört/läst någonstans att vissa blöjor reagerar på vissa barns urin och luktar då väldigt illa, så tror det är väldigt individuellt det där med lukt.

mie02: Jag kan ta presentkortet ;)

• 87timo39

Håller helt med om att de luktar illa! Jag använder tygblöjor, huggies och libero blandat.

• Alorna

Jag använder Pampers och har aldrig märkt av någon lukt, bara från Libero blöjorna dom använder hos dagbarnvårdaren.

• Höstbebis2010

Pampers activ fit tycker jag oxå stinker. Men vi använder baby dry nu istället, den upplever jag inte lukta något. Vilket jag är glad över då vi gillar pampers.

• mie02
    lillasysterfia skrev 2011-05-08 22:53:19 följande:
    mie02: Jag kan ta presentkortet ;)
    Hi hi, ja de är värda 240 kr, jag får väl auktionera ut dem på tradera eller skänka bort dem. Är kanske baby dry bättre?
  • Höstbebis2010
    mie02 skrev 2011-05-09 13:02:10 följande:
    Hi hi, ja de är värda 240 kr, jag får väl auktionera ut dem på tradera eller skänka bort dem. Är kanske baby dry bättre?
    Vi tycker att de är jätte bra, tycker dessutom att de håller sig torra mycket längre än andra.
Svar på tråden Nya pampers luktar illa?