• Carolinalovetobias

Hur länge ska man vänta med att berätta för nära att man är gravid?

Tycker du att man ska vänte att berätta för nära å kära att man är gravid till efter v. 12 ?

Vet inte om ja kommer kunna hålla mig när den dagen kommer :)

• Svar på tråden Hur länge ska man vänta med att berätta för nära att man är gravid?
  • La Lola

Man berättar när man vill.

Själv resonerar jag så här "jag väntar barn, inte missfall".

Berättade för alla när jag väntade Hedda i v 7.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Carolinalovetobias
    Carolinalovetobias skrev 2010-10-01 13:42:21 följande:
    Tycker du att man ska vänte att berätta för nära å kära att man är gravid till efter v. 12 ?

Vet inte om ja kommer kunna hålla mig när den dagen kommer :)
    MammaTove skrev 2010-10-01 13:55:01 följande:
    Vi berättade tidigt, typ vecka 5-6, för familjen och för de på mitt jobb i vecka 8..
    För familjen kändes det självklart att berätta på en gång!
    Men på jobbet  var det bara för att jag mådde så j*vla illa att jag inte kunde äta alls, och efter ett par veckor med pikar om ätstörningar osv pallade jag inte längre.. Plus att jag spydde på jobbets toa samma morgon..
    Haha, ja de är ju svårare att hålla de hemligt om man spyr på jobbets toa ;) haha..
    Inte så diskret kanske :) hehe..

Ååå va ja längtar tills den dagen som de e dags att berätta =)
  • Carolinalovetobias
    enlitenbitkaka skrev 2010-10-01 13:53:55 följande:
    Varför vänta med att berätta? Det är en fantastisk nyhet man självklart ska dela med nära och kära, om man vill. Och OM någonting skulle gå åt helvete....vill du då inte ha familjen och vänner där för att trösta? Och slippa frågor om vad som är fel osv.

Nej, jag har aldrig fattat visten med att dra ut på berättandet
    Ja jag håller med dig :)
  • Carolinalovetobias
    La Lola skrev 2010-10-01 13:55:51 följande:
    Man berättar när man vill.

Själv resonerar jag så här "jag väntar barn, inte missfall".

Berättade för alla när jag väntade Hedda i v 7.
    De va bra sagt!
  • BillyX
    Carolinalovetobias skrev 2010-10-01 13:58:25 följande:
    Jag med, är alltså inte gravid men går runt och småfantiserar och myser om när och hur jag ska berätta
  • Carolinalovetobias

Känner att ja skulle vilja ändra Rubriken till :): Hur länge väntade ni med att berätta för nära & kära att ni väntar barn?

• AvLängtanTillDej

Jag har berättat för nästan alla. Är i v 6+4. Studerar så tyckte att det inte var mer än rätt att jag berättade varför jag mår illa och inte kan prestera lika bra som de andra i projektarbeten.

Mina och sambons syskon vet dock inte än. Det blir nog nu i helgen och allt annat löst folk får veta i v13 när jag vill börja uppdatera bloggen med bebisinlägg.

Sonen vet inte heller än och är lite kluven när det gäller vilken tidpunkt som är rätt. Han är 4år och längtar jätte mycket efter en "bebis". :D

• Carolinalovetobias
    BillyX skrev 2010-10-01 14:01:10 följande:
    Jag med, är alltså inte gravid men går runt och småfantiserar och myser om när och hur jag ska berätta
    Jag med :) haha.. Drömmer sig bort..
    Vi får hoppas att den dagen inte är allt för långt borta för oss :)
  • Carolinalovetobias
    AvLängtanTillDej skrev 2010-10-01 14:04:38 följande:

Jag har berättat för nästan alla. Är i v 6+4. Studerar så tyckte att det inte var mer än rätt att jag berättade varför jag mår illa och inte kan prestera lika bra som de andra i projektarbeten.

Mina och sambons syskon vet dock inte än. Det blir nog nu i helgen och allt annat löst folk får veta i v13 när jag vill börja uppdatera bloggen med bebisinlägg.

Sonen vet inte heller än och är lite kluven när det gäller vilken tidpunkt som är rätt. Han är 4år och längtar jätte mycket efter en "bebis". :D

Ja jag tror att de närmsta ska få veta innan v.13 och sen göra de offentligt. :)
  • mimbo

Jag har väntat rätt länge alla tre gånger. Vet inte varför egentligen, men har velat vänta. Är nu gravid i v 13 och det har precis blivit "officiellt". Några vänner fick veta i va 10 pga att vi var på fest och jag hade köpt med läsk, inte så vanligt! Mamma och systrar fick veta för ca 2 veckor sedan, och även de flesta andra av våra vänner. Eller vi har egentligen inte berättat för övriga kompisar men många har luskat ut det. Så nu är det relativt utspritt!

• MammaTove
    Carolinalovetobias skrev 2010-10-01 13:58:25 följande:
    MammaTove skrev 2010-10-01 13:55:01 följande:
    Vi berättade tidigt, typ vecka 5-6, för familjen och för de på mitt jobb i vecka 8..
    För familjen kändes det självklart att berätta på en gång!
    Men på jobbet  var det bara för att jag mådde så j*vla illa att jag inte kunde äta alls, och efter ett par veckor med pikar om ätstörningar osv pallade jag inte längre.. Plus att jag spydde på jobbets toa samma morgon..
    Haha, ja de är ju svårare att hålla de hemligt om man spyr på jobbets toa ;) haha..
    Inte så diskret kanske :) hehe..

Nej, det är ju inte helt diskret..
    Men ganska "kul" faktiskt..
    Fast jag hoppas att jag slipper må så illa med nästa knodd, för nu lääängtar jag efter att vara gravid igen..
  • Miss Cee

Tja "det beror väl på" (vilket orakelsvar...)

Om man inte vill att det ska komma ut till ALLA och har en släkt som inte kan hålla tyst så är det ju bättre att vänta.
    Om man oroar sig för missfall och inte vill diskutera det eller behöva berätta en sorglig nyhet för alla när de redan är förväntansfulla så kan det ju vara bättre att vänta.
    Å andra sidan, om man FÅR missfall så kan det ju vara skönt att folk faktiskt vet att du väntar barn, så att du kan få stöd när du är ledsen, istället för att du ska gå och hålla på allt själv.

Själva ville vi vänta med att berätta tills vi kunde göra det öga mot öga, och eftersom vi bodde på annan ort så tog det ju ett tag innan vi kunde berätta. Och dels så var det väldigt skönt att själva få "Landa" i nyheten innan vi delade den med släkten.

• Carolinalovetobias
    MammaTove skrev 2010-10-02 20:43:54 följande:
    Nej, det är ju inte helt diskret..
    Men ganska "kul" faktiskt..
    Fast jag hoppas att jag slipper må så illa med nästa knodd, för nu lääängtar jag efter att vara gravid igen..
    Ja, man är ju glad om man slipper gå och må illa och så :)
    Så ja hoppas ja också slipper det :D
Svar på tråden Hur länge ska man vänta med att berätta för nära att man är gravid?