Hur länge ska man vänta med att berätta för nära att man är gravid?
Tycker du att man ska vänte att berätta för nära å kära att man är gravid till efter v. 12 ?
Vet inte om ja kommer kunna hålla mig när den dagen kommer :)
Tycker du att man ska vänte att berätta för nära å kära att man är gravid till efter v. 12 ?
Vet inte om ja kommer kunna hålla mig när den dagen kommer :)
Man berättar när man vill.
Själv resonerar jag så här "jag väntar barn, inte missfall".
Berättade för alla när jag väntade Hedda i v 7.
Känner att ja skulle vilja ändra Rubriken till :): Hur länge väntade ni med att berätta för nära & kära att ni väntar barn?
Jag har berättat för nästan alla. Är i v 6+4. Studerar så tyckte att det inte var mer än rätt att jag berättade varför jag mår illa och inte kan prestera lika bra som de andra i projektarbeten.
Mina och sambons syskon vet dock inte än. Det blir nog nu i helgen och allt annat löst folk får veta i v13 när jag vill börja uppdatera bloggen med bebisinlägg.
Sonen vet inte heller än och är lite kluven när det gäller vilken tidpunkt som är rätt. Han är 4år och längtar jätte mycket efter en "bebis". :D
Jag har berättat för nästan alla. Är i v 6+4. Studerar så tyckte att det inte var mer än rätt att jag berättade varför jag mår illa och inte kan prestera lika bra som de andra i projektarbeten.
Mina och sambons syskon vet dock inte än. Det blir nog nu i helgen och allt annat löst folk får veta i v13 när jag vill börja uppdatera bloggen med bebisinlägg.
Sonen vet inte heller än och är lite kluven när det gäller vilken tidpunkt som är rätt. Han är 4år och längtar jätte mycket efter en "bebis". :D
Jag har väntat rätt länge alla tre gånger. Vet inte varför egentligen, men har velat vänta. Är nu gravid i v 13 och det har precis blivit "officiellt". Några vänner fick veta i va 10 pga att vi var på fest och jag hade köpt med läsk, inte så vanligt! Mamma och systrar fick veta för ca 2 veckor sedan, och även de flesta andra av våra vänner. Eller vi har egentligen inte berättat för övriga kompisar men många har luskat ut det. Så nu är det relativt utspritt!
Tja "det beror väl på" (vilket orakelsvar...)
Om man inte vill att det ska komma ut till ALLA och har en släkt som inte kan hålla tyst så är det ju bättre att vänta.
Om man oroar sig för missfall och inte vill diskutera det eller behöva berätta en sorglig nyhet för alla när de redan är förväntansfulla så kan det ju vara bättre att vänta.
Å andra sidan, om man FÅR missfall så kan det ju vara skönt att folk faktiskt vet att du väntar barn, så att du kan få stöd när du är ledsen, istället för att du ska gå och hålla på allt själv.
Själva ville vi vänta med att berätta tills vi kunde göra det öga mot öga, och eftersom vi bodde på annan ort så tog det ju ett tag innan vi kunde berätta. Och dels så var det väldigt skönt att själva få "Landa" i nyheten innan vi delade den med släkten.