• Tillalamm

Massa symptom. Hjälp.

Min pojk är 10 mån. Jag misstänker att han har födoämnesallergier, men vet inte vart jag ska börja.

Han har varit förstoppad (kroniskt) sedan ett par veckor efter födseln (han har ätit Nutramigen ersättning då han fick magont av vanlig ersättning). Förstoppningen var det enda symptomet fram tills ca tre mån efter att han började med mat - han står på mjölkfri mat. I samband med en torskinfektion uppträdde röda prickar runt munnen, som mer eller mindre bestått sedan dess och det är nu ca 1,5 månad sedan. Han har också väsig och pipig andning ofta.

Alltså - förstoppad kroniskt, röda prickar runt munnen, sover något sämre samt pipig och rosslig andning. På BVC säger de att prickarna är dermatit, men det tror inte jag. Vad ska jag göra? Han står som sagt redan på mjölkfritt.

• Svar på tråden Massa symptom. Hjälp.
  • Tillalamm

Kan tillägga att han står på Movicol för förstoppning. Det tycks inte bli bättre även om vi ger honom bra mat.

• Allergiexperten

Hej! Ditt barn behöver utredas av barnläkare främst pga att du beskriver väsig och pipig andning. Sen är det inte bra att man utesluter mjölkprodukter längre tid utan läkarbedömning. Ta alltså kontakt med barnläkare för bedömning av hur ditt barn egentligen mår. Har han komjölksproteinallergi? Varför väser och piper det när han andas? Varför har han varit förstoppad så länge? Dessa frågor bör ni få svar på.
    Lycka till hälsar Anitha

Svar på tråden Massa symptom. Hjälp.