• Skogsflickan

Graviditetsklåda!Hur länge sitter det i??

Jag håller på att bli tokig! Jag fick barn 19 mars 2010 och hade under graviditeten klåda överallt på kroppen, främst händer,mage o fötter. MVC tog blodprover flera gånger utan att det visade ngt. Då sa dom att jag hade graviditetsklåda och fick tavegyl mot det som inte hjälpte heller.

Precis efter att jag fick barnet lugnade det ner sig lite för att komma tillbaka med dubbelkraft. Nu 6,5 månader efter kliar det som en tok. När jag kliar så blir det "upphöjningar" huden (hoppas ni förstår hur jag menar) där jag kliat.

Läkaren har tagit blodprover igen utan att hitta ngt utan säger graviditetsklåda eventuellt stress..Fick allergitabletter utskrivna (cetirizin mylan) men jag vill ju inte knapra på såna i en evighet. Men jag kan inget annat nu då jag blir galen av klådan överallt som för det mesta kommer på kvällarna.

Jag har inte bytt tvättmedel eller andra produkter och har inte torr hud heller..

• Svar på tråden Graviditetsklåda!Hur länge sitter det i??
  • kcs

jag fick också sådan klåda och blev tokig... min bvc sa samma sak och gav mig det du skrev.... pappa hade hydrokortison hemma som jag prövade för att jag blev tokig och det hjälpte enormt mycket testa det... mig funkade det på

• Skogsflickan
    kcs skrev 2010-10-02 00:07:06 följande:
    jag fick också sådan klåda och blev tokig... min bvc sa samma sak och gav mig det du skrev.... pappa hade hydrokortison hemma som jag prövade för att jag blev tokig och det hjälpte enormt mycket testa det... mig funkade det på
    Har testat salvan redan men då står man där med HELA kroppen insmord med det...För det kliar här o var..Slutar det på ett börjar det på ett annat...
  • kcs

oj då vet jag inte... förlåt men har du kollat upp om det är skabb för att det är ganska vanligt nu... bara du tar på ett handtag som någon med skabb hade så kan du bli smittad....

hoppas du förstår mig och inte tar illa upp

• Skogsflickan
    kcs skrev 2010-10-02 00:16:07 följande:

oj då vet jag inte... förlåt men har du kollat upp om det är skabb för att det är ganska vanligt nu... bara du tar på ett handtag som någon med skabb hade så kan du bli smittad....

hoppas du förstår mig och inte tar illa upp

nejdå tar inte illa upp. Jo läkaren kollade då jag sa att tänk om det är vägglöss/loppor/skabb (hatar alla kryp) men han sa att det inte var någon av dessa för då hade det kliat mer o inte lugnat sig med allergitabletterna..
  • MariaBCN

Hej! Jag lägger till mig til klubben
    Detta är nu min 3:e graviditet med klåda. Under 1a började det dels senare och försvann sedan som i ett trollslag när bebis kom.
    Under 2a grav. började det tidigare och höll i sig under HELA AMNINGEN och avtog sedan stegvis månader efter avslutad aming...
    Denna 3:e graviditet så var det mitt första graviditetstecken! Dvs ngn gång i v3 eller nåt...Kände DIREKT igen den otäcka klådan, som för mig alla 3 gångerna varit begränsad till armar, nacke och övre delen av ryggen.
    Jag vet inte hur man ska beskriva känslan, men för mig så känns det verkligen att det kommer INIFRÅN, dvs hormonellt gissar jag?.
    Det är som stickningar/kli som gör det stört omöjligt att låta bli att klia...plus att det kommer i skov. Ibland kan jag gå en hel förmiddag (peppar, peppar) utan kli, och sen sätter det fart under någon timme och sen är det lugnt igen. Precis som för Har också mest på kvällen/natten, när jag är trött eller varm.
    När det är som värst kan jag inte ha BH, för då kliar axlarna sönder.. . Mitt trix är att ha en ut och invänd t-shirt, alternativt linne under, SEN BH över!! Snyggt? FörvånadNÄe, inte speciellt, men annars kliar BH-band eller sömmar något så överdjävligt!
    Min klåda ger inga utslag, bara irriterad, upphöjd hud och ibland några små utslag och lite rödflammigt. Inte heller är det pga förhöjda levervärden..
    Hoppas nu på att hitta någon mirakelkur som hjälper!...och på turen att det som vid 1a grav. försvinner direkt när bebis tittat ut!
    Håll ut tjejer! Det är i allafall bättre än konstant illamående och kräk i 9 månader

• Linny79

Hej!

Jag har oxå börjat få klåda, detta är min andra graviditet o hade inte alls så här med första! Nu har jag som klåda som kommer inifrån..  Nu har jag dessutom fått som nässel utslag på hela magen!  
    HAr inte bytt tvättmedel eller så så jag förstår inte! Smörjer med miniderm, vet inte vad jag ska ta annars? Men det hjälper ju inte!

Ska prata med min BM om vad det kan vara när jag träffar henne på Fredag? KAnske finns det hjälp att få? Kliar sönder mig snart!

Lycka till du med! 

• Gäst Tess
    Linny79 skrev 2010-10-05 12:34:04 följande:
    Hej!

Jag har oxå börjat få klåda, detta är min andra graviditet o hade inte alls så här med första! Nu har jag som klåda som kommer inifrån..  Nu har jag dessutom fått som nässel utslag på hela magen! smile3.gif  
    HAr inte bytt tvättmedel eller så så jag förstår inte! Smörjer med miniderm, vet inte vad jag ska ta annars? Men det hjälper ju inte!

Ska prata med min BM om vad det kan vara när jag träffar henne på Fredag? KAnske finns det hjälp att få? Kliar sönder mig snart!

Lycka till du med! 
    fick du hjälp

Svar på tråden Graviditetsklåda!Hur länge sitter det i??