• chazbo

10 dagars som inte bajsar

En fråga/undran

Vår son ammades tills i torsdags då jag tog det svåra beslutet att ge upp amningen av flera olika orsaker. Så i torsdags morse började vi med ersättning. NAN 1
    Han tar flaskan, äter bra, verkar inte ha ont i magen och sover gott.
    MEN han har inte bajsat sen dess och nu är det lördag. Ska jag vara orolig? Har försökt med febertermometern men det bryr han sig inte det minsta om. Hur skulle ni andra göra?

Tacksam för svar och hjälp

• Svar på tråden 10 dagars som inte bajsar
  • pluvdo

Bröstmjölk har ju en laxerande effekt, så då är det inte så konstigt om det blir en skillnad mellan det och ersättning. :)

Hur gammal är din son? De få gånger jag fått för mig att min kanske varit förstoppad så har jag gett honom lite katrinplommonpuré. Det finns ju i färdiga burkar. Det har fått fart på magen. Lite väl mycket en av gångerna, för då bajsade han så mycket att det kom utanför blöjan och brunade ner hela hans body. Två gånger i rad. Usch. Då verkade han dessutom inte ha varit hård i magen, för det som kom ut var mest bara katrinplommonpuré... Haha.

• Echidna

Du kan även köpa Lactulos eller Semperdroppar  på apotektet och ge. De är receptfria.

Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.
  • sarasol

Vissa säger att messmör är för salt för så små barn m.m., men det får man ju naturligvis göra som man vill.
    Olja använder vissa.
    Själv kör jag semperdroppar, minifom och Nan 1 HA.  

• sarasol

Alltså du frågade ju inte om metoder i din första fråga, utan om du borde vara orolig, och mitt svar på det var nej.
    Hade du frågat om metoder direkt hade du fått det. Tänkte bara i fall du menade mig när du skrev om dåliga svar.
    Flört

• sarasol

Hittade det här;

www.sjukvardsradgivning.se/allakapitel.asp&AllChap=True

"Är barnet över fyra månader och bajsar sällan kan man pröva att ge barnet lite katrinplommon- eller päronpuré. För barn över sex månader fungerar också katrinplommon- eller päronpuré utmärkt, men man kan också pröva att blanda en tesked messmör till 200 milliliter modersmjölksersättning. Många tycker att det fungerar bra, men det finns ingen vetenskapligt bevisad effekt. Man kan alltid fråga barnavårdscentralen, BVC, om råd.

Om barnet får modersmjölksersättning får man oftast också en rekommendation att byta ut ett eller flera mål mot en annan modersmjölksersättning. Vilka råd man får beror på barnets ålder och besvär."

• chazbo

Sarasol: nej jag menade INTE alls att ditt första svar var dåligt på något sätt. Menade mer att på FL kan man ibland läsa de mest konstiga och otrevliga svaren på relativt normala frågor. Rent generellt alltså. Din hjälp har varit toppen. Tackar och bugar!

• chazbo

Ps. Han har nu lagt en enorm bajs i blöjan. Så jag kanske kan tagga ner lite. Men so
    Sagt är man ju lite nojjig så här i början ......

Tack alla gör alla svar och hjälp.

• Mamma till Simon
    sarasol skrev 2010-10-02 21:27:50 följande:
    Vissa säger att messmör är för salt för så små barn m.m., men det får man ju naturligvis göra som man vill.
    Olja använder vissa.
    Själv kör jag semperdroppar, minifom och Nan 1 HA.  
    messmör innehåller väl inte ens salt, eller!?
    chazbo skrev 2010-10-02 22:12:59 följande:
    Ps. Han har nu lagt en enorm bajs i blöjan. Så jag kanske kan tagga ner lite. Men so

skönt att höra Glad
  • sarasol
    Mamma till Simon skrev 2010-10-03 06:43:09 följande:
    messmör innehåller väl inte ens salt, eller!?
    chazbo skrev 2010-10-02 22:12:59 följande:

skönt att höra Glad
    Det vet jag absolut ingenting om.
    Men om du kollar på mitt inlägg tidigare #15 så stod på sjukvårdsrådgivningens sida att man ska vänta till 4 eller 6 månader med messmör, så någon anledning måste finnas antar jag. 
    chazbo skrev 2010-10-02 22:11:01 följande:
    Sarasol: nej jag menade INTE alls att ditt första svar var dåligt på något sätt. Menade mer att på FL kan man ibland läsa de mest konstiga och otrevliga svaren på relativt normala frågor. Rent generellt alltså. Din hjälp har varit toppen. Tackar och bugar!
     Nä vad skönt! Jag håller med dig!
  • sarasol

Och skönt att han bajsade! Vet precis hur nojig man är i början, vårt barn fick hjälp att bajsa på sjukhus en vecka gammal. (Med termometer! Sen lärde jag mig trixet själv.) 

Svar på tråden 10 dagars som inte bajsar