• MysticAngelEyes

Har fått utskrivet tabletter........

Hej!! Jag har ätit Pergotime i 6 månader. Nu i vecka skickade min gynekolog iväg ett recept på tabletter till apoteket för mig att hämta ut. Jag har inte hämtat dom än, kommer inte ihåg vad dom hette, men det är tabletter som ska se till att om det blir en befruktning så ska det fästas vid livmodern med hjälp av att man äter en tablett varje dag från "dagen efter" ÄL. Hoppas det är någon som förstår vad jag menar. Jag undrar om någon här har ätit sådana tabletter o vet lite om dom?? Är dom bra??
    Tacksam för svar...
    Lycka till till alla!!

• Svar på tråden Har fått utskrivet tabletter........
  • Sanna73

Har tyvärr ingen hjälp att ge, men jag puffar din tråd lite

• MysticAngelEyes

Tack! D va snällt...

• isacochrasmusmamma

Hej, har ingen aning, men tycker det låter intressant. Skulle du vilja tala om vad tabletterna heter, när du har hämtat ut dem? Tack på förhand!!
    Mvh Åsa

• aylaen

är säkert något blodförtunnande!
    dvs ökar blodtillförseln i livmodern

• isacochrasmusmamma

MysticAngelEyes, har du hämtat ut dina tabletter än? Vet du vad dem heter?
    tACK PÅ förhand!!
    Mvh Åsa

• MysticAngelEyes

Tabletterna heter "duphaston" 5 mg... Man tar tabletterna om man ev har sviktande gulekroppsfunktion. Tabletterna ger stöd för en tidig graviditet så man inte får missfall, som man då lätt kan få om man har sviktande gulekropsfunktion... Dvs, blir det en befruktning o du har svinktande gulekroppsfunktion så gör det att du har stor chans att få missfall o då tar du dessa tabletterna varje dag från 1-2 dagar efter ÄL o hela tiden fram till v. 10...men skulle man få sin mens så slutar man där....

• isacochrasmusmamma

ÅHH TACK FÖR DITT SVAR!!!! Men en till fråga, hur vet man om man har sviktande gulekroppsfunktion då? kollar läkaren upp det och hur gör dem det i såna fall???
    Tack för att du svarade.
    Kram från knasåsa

• MysticAngelEyes

Jag äter Pergotime för att få ÄL. Vid ett fåtal ggr så har min mens varit bara några dagar försenad o inte särskillt lik som den brukar vara. Min gyn. sa t mig att det "kan vara" tecken på väldigt tidigt misfall. Och e d så då att man blir gravid så kan det vara bara att ägget inte fäster i livmodern pga sviktande gulekroppsfunktion. Min gyn. skrev ut dessa tabletter t mig, även om man inte vet att det är så. Är det inte så, så är det inte farligt att äta dom tabletterna ändå. Enligt bipacksedeln så används dom t smärtsamma menstruationer. Vissa läkare anser att dessa tabletter hjälper, vissa anser inte att det hjälper, men min gyn. har varit m om patienter där d har hjälpt, o som sagt dom e ju inte skadliga, så varför inte testa. Så vi har inte gjort ngn speciell undersökning för detta. Tog min första tablett idag o ska ta två om dagen. Får väl meddela sen om d "förhoppningsvis" blir en graviditet denna månad!! Lycka Till!!! Kramar Andréa

• isacochrasmusmamma

Jag håller tummarna för dig att det blir en bebis denna månad!! Lycka till!!
    Kramar åsa

• MysticAngelEyes

Stort tack!! Kramar Andréa

Svar på tråden Har fått utskrivet tabletter........