• Nr 14

Kan man begära snitt eller igångsättning?

Hej!

Har läst trådar tidigare där det verkar som att man kan kräva kejsarsnitt men kan man även kräva igångsättning? Jag är inte själv i denna sitsen men vill gärna veta vad som gäller? Vid min förra förlossning fick jag en "hinnsvepning" dagen efter BF datum som skulle motsvara en igångsättning (enklare) men endast pga att jag gick på terapisamtal och grinade ögonen ur mig pga en mycket svår första förlossning. Undrar alltså vad man har rätt att begära av vården. Vet att båda dessa åtgärder kostar, men vem bestämmer förutom detta vem som får och vem som inte får snitt/igångsättning?

• Svar på tråden Kan man begära snitt eller igångsättning?
  • Lei

Man kan kräva tidig ingångsättning som jag har förstått det men se till du har en BM som förstår din förlossningsrädsla så du kan få rätt stöd på vägen dit och hon/han kan då hjälpa dig med allt extra arbete runtomkring så det blir minsta smärtsamt för dig.

• fredda100

Jag vet inte om du någonsin kan säga att du har rätt att kräva någonting...
    Det är helt och hållet läkaren du träffar som avgör om du beviljas ett kejsarsnitt eller en igångsättning.
    Beslutet grundar sig inte på vad det kostar med det ena eller det andra, utan är en bedömning från fall till fall som utgår från ditt och barnets bästa.
    Är du frisk och har en normal graviditet, är ju det bästa att kroppen själv får "bestämma" när förlossningen skall starta!
    Prata med din barnmorska så hjälper hon dig med att få träffa en läkare för en bedömning av just din situation.
    Lycka till!

• Nr 14

Tack för svaren! Jag är som jag skrev inte i denna situationen men jag har läst här på FL på flera ställen att folk "kräver" både det ena och det andra. Själv erbjöds jag detta pga min svåra tidigare förlossning som gick 18 dagar över tiden med div komplikationer som följd. Fast min uppfattning verkar vara att det är lättare att "få" ett snitt än en igångsättning?!

• queenofangels

försöker få en igångsättning o de e sjukt svårt här iallfall. försöker få de för at ja väntar ett ganska stort barn, har foglossning o yrsel. Men mest för ja inte vill gå över 18 dagar igen. Spec inte nu när barnet e stort. O e livrädd att de ska sluta i ett snitt för den e stor.

Men e rädd att dom inte ger mig de o ja går över. Kommer va helt förstörd om ja måste gå över igen. Ska till läkaren på ons o kolla vad dom säger. Hoppas dom godkänner de.

• mittlivnu

jag blev igångsatt inget att rekommendera, kroppen rusar och man har super intensiva smärtor så man inte ens hänger med själv, allt blev konstigt....

• queenofangels
    mittlivnu skrev 2010-10-18 18:00:05 följande:
    jag blev igångsatt inget att rekommendera, kroppen rusar och man har super intensiva smärtor så man inte ens hänger med själv, allt blev konstigt....
    har bara haft 1 förlossnig o den va en igångsättning. så vet inget annat. skulle gärna vara med om en vanlig förlossnign, men tror inte de blir så
  • Lisa1

hustomten, båda mmina förlossningar har kommit igång av sig själva med konstanta starka värkar och rätt snabb förlossningar som trots det varit extremt dramatiska och hemska så jag tror inte att en igångsättning behöver vara värre, är nog väldigt olika...

men håller med ovan, verkar svårare att få igångsättning än snitt.
    jag vill bli igångsatt 2 v innan bf pga av 5,5 kg barn men det verkar kört...vill inte ha snitt!!

Svar på tråden Kan man begära snitt eller igångsättning?